Michael Schenker Group - Hardrock Legends Vol.2 (2010)

Label: MIG

1. Armed and Ready (4:14)
  2. Cry for the Nations (5:16)
  3. Victim of Illusion (5:18)
  4. Natural Thing (3:39)
  5. Feels Like a Good Thing (4:48)
  6. Into the Arena (4:40)
  7. Rock Bottom (10:03)
  8. Lookin' Out from Nowhere (5:38)
  9. Lost Horizons (7:53)
  10. Doctor Doctor (5:03)
  11. Lights Out (5:09)
avatar van gigage
One night at the Reeperbahn klinkt lang niet zo impressive als Budokan natuurlijk. Echter zijn er hier beelden van de Rockpalast show in Hamburg in januari 1981 beschikbaar op het kijkkanaal. Powell en de vorig jaar overleden paul Raymond deelden het podium naast MS met Chriss Glen en Gary Barden. Topbezetting naar mijn mening en prima in vorm.
( ook op stream platforms beschikbaar)

avatar van Sir Spamalot
Eerlijk is eerlijk, ik heb lang getwijfeld of ik dit livealbum wel wilde horen gezien de eerder lauwe ervaring bij het Rockpalast album van Wishbone Ash, maar hier valt het beter mee. Opnieuw lijken de originele tv-opnames zonder veel poetswerk rechtstreeks op fysieke drager gegooid, wat een kleine domper op mijn luisterervaring zet, ofschoon het gitaarwerk van Michael even vlijmscherp klinkt als anders. Verwacht echter geen knisperend totaalgeluid.

De opnames dateren van 24 januari 1981 in de Markthalle in Hamburg, Duitsland, ter promotie van het debuutalbum, waarvan hier in volgorde zeven van de negen nummers op staan, aangevuld met vier UFO nummers: Natural Thing, Rock Bottom natuurlijk, Doctor Doctor en Lights Out. De opnames op het magistrale One Night at Budokan dateren van later in dat jaar met ook nummers van het later te verschijnen tweede album.

Bekende ingrediënten zijn natuurlijk Michael Schenker en zijn felle doordachte gitaarsolo's met hier en daar plaats voor afwijkende gitaarlijnen, het stuwende spel van de ritmesectie Cozy Powell (RIP) en Chris Glen, de perfecte aanvullingen van gitarist/toetsenist Paul Raymond (RIP). Helaas hoor je hier en daar ook het beruchte net-niet ingrediënt van zanger Gary Barden die soms de hoge tonen niet haalt, daarvoor dient het spreekwoord “met de mantel der liefde bedekken”.

Hardrock Legends Vol.2? Je hebt inderdaad ook nog Hardrock Legends Vol.1, maar dan met UFO zonder Michael Schenker: UFO - Rockpalast:Hardrock Legends Vol.1 | Releases | Discogs. Beide albums kwamen uit op de bekende dragers, namelijk cd, vinyl en dvd. Allicht zijn beide albums interessanter met de beelden erbij. Niet vergeten: wat hadden wij als Rockers begin jaren tachtig van de vorige eeuw? Programma's zoals het nachtelijke Rockpalast op WDR en het avondlijke The Tube op Channel Four? Andere tijden inderdaad, zonder het wonderlijke wereldwijde web en zijn talrijke kanalen.

Als toemaatje, meer info betreffende Rockpalast en The Tube:
Rockpalast (TV Series 1974– ) - IMDb
The Tube (TV Series 1982–1987) - IMDb

De beelden: Michael Schenker Group Rockpalast 1981 Hamburg Markthalle - YouTube.