Dr. Buzzard's Original Savannah Band - Dr. Buzzard's Original Savannah Band (1976)

Pop / Jazz
Label: RCA

1. I'll Play the Fool (4:52)
  2. Hard Times (4:16)
  3. Cherchez La Femme (5:50)
  4. Sunshower (4:08)
  5. We've Got It Made / Night and Day (3:48)
  6. You've Got Something / Betcha' the Love Bug Bitcha' (5:43)
  7. Sour & Sweet / Lemon in the Honey (6:03)
avatar van sq
sq
Ook weer zo´n album dat ik ´altijd al had´, en waarvan ik eerst niet snapte dat er mensen waren die er nog nooit van gehoord hadden. Cory Daye ging later solo, Charlie Calello maakte van de bigbandklassieker SingSingSing een disco-knaller en August Darnell richtte een heel imperium op van feel-good/sunshine/bounty/vakantiemuziek-artiesten. Bekendse hiervan: Kid Creole and the Coconuts.

avatar van lebowski
Cherchez la Femme is toch wel een lichtelijk geniaal nummer, met een toffe tekst.

Tommy Mottola lives on the road
He lost his lady two months ago
Maybe he'll find her, maybe he won't
Oh, wonder
He sleeps in the back
Of his big grey Cadillac, oh my honey
Blowing his mind on cheap grass and wine
Oh, ain't it crazy baby, hey
I guess you could say hey, hey
The man has learned his lesson, oh hey
Now he's alone
He's got no woman and no home
For misery, oh, oh
Cherchez la femme

avatar van Oldfart
...dit schreef sq 5 jaar geleden.
Op mijn beurt zeg ik: een album wat ik wou dat ik die altijd had gehad. Ergens moet dit album nog op cassette rondslingeren, maar een cassettedeck heb ik al jaren niet meer.

Behelp me af en toe met het draaien van een stukje op You Tube, maar zou dit graag op cd ergens tegenkomen.

avatar van musician
Je moet even kijken, maar ik heb zelf zojuist dit en het volgende album van Dr. Buzzard als één cd gekocht bij cdwow, voor net onder een tientje.

Dus het is volgens mij een prachtig geremasterde versie (geworden) en ook nog eens redelijk aantrekkelijk geprijsd!

Het is inderdaad een leuk album om te hebben, geheel iets anders, reden ook waarom ik mij er op zit te verheugen. Deels is het uiteraard bekend maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Natuurlijk kom ik er nog op terug

avatar van musician
Bij deze.

Alleraardigst album met niet zulke dagelijkse kost. Een album met lef ook.

Want: "A skillful blend of big band, Hollywood styled strings, swing influenced grooves and, for 1976, modern rhythm and percussive techniques aimed directly at the dance floor", citeer ik maar uit het boekje van de cd.

En dat beschrijft inderdaad precies zoals het klinkt. De band rond zangeres Cory Daye (A wiggle and a giggle all night) en August Darnell. De laatste, ooit nog bekend geworden met Kid Creole and the coconuts, heeft alle modern klinkende nummers uit de jaren '30 samen geschreven met ene Stony Browder.

Het is niet alleen gedurfd, uiteindelijk was het ook behoorlijk succesvol dankzij de single Cherchez la femme die een grote hit werd. Ook I'll play the fool haalde de top 40. In een tijd (1977) dat er eigenlijk geen ruimte (of oog) meer was voor dit soort muziek. Geldt ook voor mij hoor, maar je bent natuurlijk nooit te oud om te leren of om kennis te maken met alles wat je eigenlijk hebt laten liggen.

Dit titelloze album (maar wel één van de mooiste namen ooit voor een groep bedacht) is in 2010 samen met 'DBOSB Meets King Penett' op één cd gezet en werkelijk prachtig gerestaureerd en tegelijkertijd digitaal geremasterd. Het geluid is ongelofelijk helder en mag wat mij betreft tot de mooist klinkende muziek uit die tijd worden gerekend.

Dat alles maakt Dr. Buzzards Original Savannah Band eigenlijk tot één van de leukste aangeschafte cd's van de afgelopen periode.

avatar van jorro
'Cherchez La Femme', een onvervalste klassieker uit de soul/disco hoed van Dr. Buzzard's Original Savannah Band. Verder ook nooit meer van gehoord hoewel er toch 3 albums van zijn uitgebracht waarvan dit het debuut is.
Het album komt voor in de jaarlijst Oor van 1986; op plaats 59. Dus heb ik het album eens goed beluisterd en wat mij opvalt is dat de nummers wel heel erg veel op elkaar lijken. Tja, logisch, want het is allemaal uit diezelfde hoed van Dr. Buzzard's Original Savannah Band nietwaar?. Toch heb ik dat gevoel als bij dit album wel heel sterk.
Het is ook helemaal niet mijn ding, disco/soul ondanks mijn frequente discotheekbezoek in de jaren '70,.
Net geen voldoende, dus 2,5*

avatar van Kos
Kos
Geweldige clip nog steeds.