Guadalcanal Diary - Walking in the Shadow of the Big Man (1984)

Label: DB

1. Trail of Tears (2:28)
  2. Fire from Heaven (3:54)
  3. Sleepers Awake (3:12)
  4. Gilbert Takes the Wheel (2:36)
  5. Ghosts on the Road (2:52)
  6. Watusi Rodeo (2:39)
  7. Why Do the Heathen Rage? (3:02)
  8. Pillow Talk (2:00)
  9. Walking in the Shadow of the Big Man (Part 1) (4:36)
  10. Kumbayah (3:40)
avatar van sq
sq
Ik was destijds zeer verguld met de ontdekking van deze band, bijna gelijktijdig met R.E.M. Ze werden destijds ook steeds vergeleken (en nog wel). Maar zo is dan nu wel gebleken: R.E.M. werd wereldwijd bekend en G.D. niet. Toch zeer de moeite waard en 4 sterren.

avatar van lebowski
Leuk! Echt zo'n bandje dat ik totaal vergeten was. Vanavond ga ik deze uit de platencollectie proberen te vissen en Watusi Rodeo weer eens keihard draaien

avatar van charlezzz
vroeger op lp gehad, en gisteren kwam ik hem bij de groothandel in de aanbieding in ene tegen! nog niets van zijn kracht ingeboet. mooi plaatje en idd nogal vergelijkbaar met r.e.m. (de oude dan). bevalt je dit, dan is ook met name de eerste van de serenes een aanrader

een 3,5

avatar van JeanSF
Dat vind ik toch wel het mooie van MuMe: het herontdekken van "vergeten vrienden", zoals deze plaat. Destijds vond ik het minstens zo geweldig als het toenmalige REM - van Murmur en Reckoning - maar ben benieuwd of het kwartje ook nu weer valt.

Toch maar weer eens luisteren; verwacht dat het minstens een 3,5 wordt.

avatar van musicfreak1960
Weer een vergeten cdeetje uit het ronde archief gehaald,
heerlijke gitaarplaat

Sleepers awake een mooi nummer en met Ghosts on the road lekker meegalmen, en met Watusi Rodeo lekker dansen

verder zijn er twee heel aardige instrumentals
en als uitsmijter is het welbekende Kumbayah, in deze versie onweerstaanbaar

avatar van likeahurricane
Natuurlijk is dit ook een klassieker. Helaas duurt hij maar kort, gelukkig staat op mijn cd nog die andere pracht plaat "jamboree".

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Watusi Rodeo, geweldig nummer waar je spontaan blij van wordt.

avatar van wibro
DjFrankie schreef:
Watusi Rodeo, geweldig nummer waar je spontaan blij van wordt.

Ik word van dit hele album blij.
Ik vind dit een van de betere rock albums van de eighties die echt niet voor het beste eighties R.E.M. werk onderdoet. Zeer mooi vind ik de overgang van het instrumentale 'Gilbert Takes the Wheel' naar het zeer snelle 'Ghost on the road'. Overige sterke nummers vind ik o.a. het zeer vrolijk klinkende 'Watusi Rodeo' en het lange en rustige instrumentale 'Walking in the Shadow of the Big Man' met prachtig gitaarwerk.
Opvallend is dat ook dit album maar weinig stemmen heeft op MusicMeter. Mijns inziens volledig onterecht. Wie van R.E.M. houdt kan ik dit album - ik heb het al heel lang op vinyl in de kast staan - van harte aanbevelen.

avatar van frolunda
Een beetje van het zelfde als de eerste platen van R.E.M. maar terwijl die het niveau konden optrekken naar top platen als Life rich pageant en Document is dat Guadalcanal Diary helaas nooit echt gelukt.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Aanrader voor RadioMad en eh1982

frolunda schreef:

Beetje late reactie.

Eindelijk de lp gevonden in Berlijn voor een prachtige prijs.

REM heeft wat mij betreft het niveau niet opgetrokken, Murmur en Reckoning vind ik beter dan wat ze later hebben gedaan al zijn Document etc. natuurlijk prima platen.