Converge / Napalm Death - Split (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Deathwish

1. Converge - No Light Escapes (0:52)
  2. Converge - Wolverine Blues (2:15)
  3. Napalm Death - Will by Mouth (1:27)
  4. Napalm Death - No Impediment to Triumph (Bophal) (3:03)
avatar van Don Cappuccino
Twee van de beste extreme bands komen samen voor een split. En wat een succes is het.

Converge opent met het verschroeiende No Light Escapes zoals we van de band gewend zijn. Furieus met het heerlijke gekrijs van Jacob Bannon. Daarna krijgen we een cover van Wolverine Blues van Entombed en die is op het lijf van Converge geschreven. Dat crusty gitaargeluid van die band is tenslotte daarna een kenmerk van Converge geworden. Met meerdere zangers wordt dit nummer geweldig uitgevoerd.

Daarna mag Napalm Death. En ze zijn hier sterker dan Converge. Will By Mouth is een typisch Napalm Death-nummer maar met No Impediment to Triumph (Bophal) wordt de luisteraar op het verkeerde been gezet. Na 30 jaar lijkt het erop dat Napalm Death zich blijft vernieuwen en dat is geweldig. Tegendraads maar toch heel erg melodieus.

En van de beste releases van dit jaar tot nu toe. Beide bands zetten hier een topprestatie zeer. Voor Napalm Death is het de tweede hoge beoordeling van het jaar, Converge komt dit jaar ook nog met een nieuw album. 4,5 ster.

avatar van Devoo
Napalm Death heeft zo'n groovende riffs. In Will By Mouth zit er naar het einde toe een lekkere riff met een zalige groove. Zoals Don Cappuccino al vermeldt zijn de sterkste nummers hier inderdaad van Napalm Death. Maar dat komt bij mij ook deels omdat ik nooit echt een grote fan van Converge ben geweest.

avatar van bennerd
Converge is opnieuw de degelijkheid zelve (die Entombed-cover is hard!), Napalm Death zet het niveau van Utilitarian door. Totaal geen verrassende, maar wel vermakelijke split. Al was de split met Dropdead stukken beter, maar dat komt omdat ik Dropdead de beste band van de drie genoemde vind.