WHY? - Sod in the Seed (2012)

Folk / Hip-Hop
Label: Anticon

1. Sod in the Seed (4:43)
  2. For Someone (3:33)
  3. The Plan (2:24)
  4. Probable Cause (1:02)
  5. Twenty Seven (1:45)
  6. Shag Carpet (3:07)
avatar van Kaaasgaaf
'Voorgerechtje' voor het langverwachte nieuwe album Mumps, Etc. dat over anderhalve maand verschijnen zal. Duurt maar een ruime kwartier, maar is meteen bijzonder verslavend en wordt per luisterbeurt ook echt steeds sterker; zoals altijd met deze band moet je het vaker horen en dan blijft er steeds meer hangen, tot je het niet meer raakt en nooit meer kwijt zou willen raken!

Met andere woorden, dit voorgerechtje doetwat een voorgerechtje behoort te doen: het smaakt naar meer.

avatar van Sjaakspeare
Deze EP fascineert me lichtelijk, zo na een eerste luisterbeurt. De ambivalentie druipt er aan alle kanten vanaf. Het klinkt op het eerste gehoor meestal nogal vrolijk, maar de teksten congrueren daar niet mee. Daarnaast is het over het geheel genomen onduidelijk of ritme dan wel melodie primeert op deze plaat. Het begint met veel raps, die later slechts aan het einde weer terugkomen. De wisselingen ertussen, zoals in 'For Someone' zijn ook opmerkelijk. Vooral omdat ze werken op een manier die ik niet doorheb. Tevens is de kwaliteit tamelijk wisselend. Gelukkig zwaait dat wel rond een tamelijk hoge dwarsligger. Tot slot is er de lengte van de nummers. Eigenlijk herbergt die factor als enige iets voorspelbaars. Hoe langer, hoe sterker het nummer, lijkt het. Ik zal de LP die hierop volgt maar eens moeten beluisteren.