Iced Earth - Burnt Offerings (1995)

Label: Century Media

1. Burnt Offerings (7:23)
  2. Last December (3:24)
  3. Diary (6:03)
  4. Brainwashed (5:22)
  5. Burning Oasis (6:00)
  6. Creator Failure (6:03)
  7. The Pierced Spirit (1:54)
  8. Dante's Inferno (16:29)
avatar van Sinner
Mischien niet het meest gesofsticeerde Iced Earth album, maar wel mijn favoriet. Zanger Matthew Barlow is hier voor het eerst te horen en dit doet de muziek duidelijk goed, want de zang was voor mij het grootste probleem op de eerste twee I.E cd's. De muziek is ook nog lichtjes theatraler geworden dan op de voorgangers en samen met Schaffer's gitaarpartijen zorgt dit voor toch een heel eigen gezicht en duidelijk herkenbare sound. Dit is tevens de eerste cd waarop alle tracks wel de moeite zijn. Voor mij zijn de grote uitschieters Diary, Creature Failure (met een geweldige Barlow in de hoofdrol) en het epische (en meer dan ooit aan Maiden herinnerende) Dante's Inferno.

Ik ben het half met Sinner eens.
Ik ben het eens dat Matt Barlow hier een geweldige zangpartij heeft gezongen, en het is ook zeker een geweldige plaat. Maar ter verdedeging van de 1e 2 I.E. CD's moet ik zeggen dat vooral Night of the Stormrider beter is dan dit album.
Alhoewel Inferno het beste nummer van Iced Earth is (samen met Travel in Stygian).

avatar van AGE-411
Er is ook een andere versie van dit album in omloop? Wie kan mij dat uitleggen?

Kingsnake
Dante's Inferno en de titeltrack.
Dat is pas powermetal op zn best.
Beter dan de tienermetal die ze later zijn gaan maken

Misschien wel de beste plaat van deze band.
Nog lekker duister en ongecompliceerd.

Guardian of Isis
Wat is Dante's Inferno toch retesterk. Eén van de beste metalnummers die ik ken, en mijn Iced Earth favoriet. De Alive in Athens-versie is wel iets sneller dan deze, wat ik persoonlijk liever heb, maar de oorspronkelijke opname is daardoor nog onheilspellender.

Akron777
Geniale plaat. Het titelnummer en Dante's Inferno zijn echt meesterwerkjes van Iced Earth. Er staat eigenlijk geen een slecht nummer. De stem van Matthew is ook een reusachtige opluchting, dat is voor mij de stem van Iced Earth, de stem die het nodig heeft.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Eerste plaat met Barlow op zang en niet alleen qua zang een grote stap voorwaarts, tevens qua composities en productie staat deze plaat als een huis. Qua sfeer vind ik het één van de donkerste van alle Iced Earth-platen, wat het album ten goede komt.
Oerdegelijke, harde en retestrakke metal is wat Iced Earth voorschotelt met deze monster van een plaat. Tracks als "Burnt Offerings", "Brainwashed" en de mijlpaal "Dante's Inferno" gaan je niet in de koude kleren zitten.
Wie een zwak heeft voor keiharde en ongezouten, traditionele heavy metal, zit bij Iced Earth aan het goede adres.
Het lompe beuk-gehalte valt in positieve zin op en maakt van dit album één van de hardste Iced Earth-platen.
Dit album is normaal gesproken 4 punten waard, maar ik geef een halfje erbij voor "Dante's Inferno".
Aanrader!!

avatar van Edwynn
Alleen al het schitternde Dante´s Inferno maakt de aanschaf van Burnt Offerings het al meer dan de moeite waard.

Anno 1995 werd dit nogal lauw beschreven in de grungeminnende metalbladen. Traditionele metal was dood en zelfs deze klapper wist het journaille niet wakker te schudden. Wel ondergetekende.

Het aantrekken van vocalist Matthew Barlow is een goede zet geweest van Jon Schaffer. Hij beschikt over een geweldige metalen strot, die af en toe ook heel gevoelig kan zijn. Qua timbre doet hij mij nogal eens denken aan een Paul Stanley met een groter bereik. Hij won al snel de harten van het Iced Earh publiek.

Het grimmige titelnummer, het wat gevoeligere Last December en het geweldige Creator Failure worden zo tot grote hoogten gestuwd.

Mocht ik één album als beste Iced Earth plaat aan moeten wijzen dan zou ik na hard twijfelen tussen deze en voorganger Night Of The Stormrider toch voor deze kiezen.

avatar van Metal-D78
Ik heb deze niet. Ik heb Days of Purgatory wel. Mis ik dan veel goed werk wanner ik Burnt Offerings laat liggen?

avatar van Edwynn
De beste nummers staan wel op Days Of Purgatory. Ik prefereer alleen wel deze mix.

avatar van Metal-D78
Ik vind Days of Purgatory, ookal heb ik die in de studententijd grijdgedraaid, nu wat 'dof' klinken. Klinkt deze beter?

avatar van Edwynn
Ik bedoelde dat ik de mix op Days Of Purgatory iets beter vind. Ja dat klinkt gek uit mijn mond hè?. Vooral Dante's Inferno komt beter uit de verf op deze verzamelaar. De vocalen staan beter in de mix en de drums klinken iets directer.
Het zijn verder minimale verschillen. Als je de één hebt, hoef je de ander niet aan te schaffen. Of je moet gewoon echt het album willen hebben.

Het albumkarakter van Burnt Offerings is wel de moeite waard om eens te proeven. Ik vind het nog altijd één van de sterkste Iced Earth albums. Er hangt een heerlijk mystiek sfeertje omheen.

Edwynn schreef:
Ja dat klinkt gek uit mijn mond hè?.
Haha inderdaad! Ik zal als ik hem eens goedkoop tref meenemen, tot die tijd vermaak ik me af en toe nog prima met Days of Puragtory. Thanx voor de tip!

Ozric Spacefolk
Ik vind deze songs eigenlijk beter uit de verf komen dan de versies op Days of Purgatory.
Die dubbelaar, was overigens wel de eerste plaat die ik van ze had.

avatar van Spock2011
Misschien de beste van Iced Earth, met een topper als Dante's Inferno als afsluiter.

avatar van Edwynn
Jongens, jongens. Wie keurt er nu weer goed dat dit gekke artwork bij het album komt te staan?

Correctie ingediend.

Ozric Spacefolk
Het zal wel aangepast zijn, omdat er nu gratis en zonder tussenkomst grote hoesjes kunnen worden toegevoegd.

Deze is waarschijnlijk van de boxset.

avatar van RuudC
De plaat waarop het apocalyptische sfeertje plaats maakte voor horror. Burnt Offerings is dus eveneens een duister album, maar op een andere toon dan Night of the Stormrider. niet alleen Dante's Inferno, maar het hele album is een ware afdaling naar de hel. Het kent ten opzichte van de voorganger (die vrij constant is) meer pieken en dalen. Niet dat de dalen nou echt slechte songs zijn. Integendeel. Het blijft van hoog niveau. De pieken daarentegen zijn wel de beste tracks die Iced Earth tot op heden schreef. De titeltrack, Last December, Burning Oasis en uiteraard Dante's Inferno zijn meesterwerken van episch formaat.

Verder is dit ook een logische voortzetting. Schaffer bouwt zijn muziek weergaloos op. Wisselt felle riffs af met prachtige tussenstukken. Precies zoals je dat hoort in Night of the Stormrider. Iced Earth lijkt hierin iets verder te gaan en dat doet me overhalen om Burnt Offerings op de voorlopige eerste plaats te zetten. Wat een triomftocht tot dusverre om de muziek van Iced Earth te luisteren.

Tussenstand:
1. Burnt Offerings
2. Night Of The Stormrider
3. Iced Earth

avatar van lennert
Het was een duistere tijd voor Iced Earth toen dit album geschreven werd en het was ook gedurende het toppunt van mijn 'zoekende tiener'-periode toen ik dit album hoorde. Waar Schaffer echter niet meer aan dit album herinnerd wil worden, omdat het hem aan een duistere tijd uit zijn leven doet denken, zet ik Burnt Offerings echter met alle liefde keer op keer opnieuw op, omdat ik er zoveel woede in terug hoor die me altijd energie geeft.

Burnt Offerings is een ultiem horrormetalalbum. Hoeveel albums King Diamond, Hell of Ghost ook zullen maken, geen enkel heavymetalalbum zal ooit zo naar en eng klinken als Burnt Offerings. Misschien is moet ik de term heavy metal ook niet verbinden aan dit album, aangezien progressieve thrash met death metal intensiteit een betere omschrijving lijkt te zijn. Er zijn amper pakkende refreinen te horen, terwijl de honderden tempo- en sfeerwisselingen het ook moeilijk maken om hier een 'hit' uit te pakken. Misschien dat opener 'Burnt Offerings' dan nog het meest catchy is, maar ook in dit geval is het onmogelijk om dit nummer makkelijk in het gehoor liggend te noemen.

Wat vooral opvalt is de magistrale zang van Barlow die misschien nog niet op zijn best klinkt, maar in alle rauwheid nog wel de meest interessante prestatie bij een Iced Earth album ooit levert. Die uithalen tijdens Creator Failure bezorgen me iedere keer kippenvel en roepen beelden van de rijzende leviathan die op het punt staat een jonge maagd te verslinden in me op. De horror komt echter allerbest tot uiting in Dante's Inferno, waar niet genoeg over gezegd kan worden. Hoeveel death- en blackmetal bands het ook zullen proberen, er is geen enkele metalsong die de gruwelen van de hel zo naargeestig weergeeft.

Burnt Offerings staat met groots gemak in mijn top 10 van beste metalalbums ook. Ergens zie ik in waarom Night Of The Stormrider een beter album genoemd kan worden, maar er is iets eigenzinnigs en compleet origineels aan Burnt Offerings, waardoor ik het niet anders dan favoriet kan noemen. Weinig bands die tot dit in staat zijn. Jon Schaffer zou het zelf in ieder geval nooit meer kunnen evenaren.

Voorlopige tussenstand:
1. Burnt Offerings
2. Night Of The Stormrider
3. Iced Earth

avatar van Kronos
Dream Theater, Blind Guardian, Running Wild en... Iced Earth !

Zo'n beetje de belangrijkste bands die metal alive & kicking hielden tijdens de metal-afkerige-90's.

Het zal wel bloed, zweet en tranen gekost hebben, deze Burnt Offerings. Wat een klassebak.

avatar van ASman
Opvallend dat die eerste Iced Earth albums zo ongenadig donker klinken in vergelijking met de meeste power metal. Op Night of the Stormrider was al geen vrolijk dronkemansorkestje te horen, maar Burnt Offerings gaat nog een stapje verder. Jammer dat ze niet op dit elan verder zijn gegaan.

"COME TO ME MY DEMON BROTHER!!!"

avatar van Kondoro0614
In mijn ogen tot nu toe het beste album van Iced Earth wat ik gehoord heb (en ik moet er nog aardig wat). Iced Earth laat hier een mooie tracklist achter die bij veel nummers knalhard je speakers uitkomt met mooie riffs gecombineerd in een trash, power en heavymetal style waarbij een geweldige stem het totaal plaatje vervuld. Nummers als Dante's Inferno laten toch wel de goedheid van Iced Earth zien en zetten een goeie stempel op het album neer. De afdaling naar de hell is heerlijk waarbij je het gevoel hebt alsof je zelf soms al in de rode wereld leeft laat Iced Earth je simpelweg diep mee gaan in de duisternis van hun nummers en hun albums, simpel weg: Iced Earth misschien wel op zijn best? Dat durf ik pas te zeggen als ik meer heb gehoord, ik ben in ieder geval fan van het album.