Villagers - {Awayland} (2013)

Ierland
Pop / Folk
Label: Domino

1. My Lighthouse (2:58)
  2. Earthly Pleasure (4:07)
  3. The Waves (5:00)
  4. Judgement Call (3:32)
  5. Nothing Arrived (3:43)
  6. The Bell (5:07)
  7. {Awayland} (2:34)
  8. Passing a Message (3:11)
  9. Grateful Song (4:23)
  10. In a Newfound Land You Are Free (3:35)
  11. Rhythm Composer (5:05)
avatar van Kos
Kos
Had er nog nooit van gehoord maar Nothing Arrived is wel echt een geniaal nummer en clip. .

avatar van Kos
Kos
Ook aan te raden zijn trouwens de spotify live sessions.

avatar van blur8
Onder invloed van het Tivoli consert ben ik de nummers Grateful Song & Rhythm Composer veel beter gaan waarderen. 2 echte consert verrijkingen.
Dan blijven alleen het a-tonale Judgement Call & Passing a Message nog over waar ik niks mee gekregen heb. Ik zit bijna op 4.5 *, jammer van de instrumentale titelsong die dat nog tegenhoud.

avatar van venderkets
Net zoals de eerste gaat ook dit exemplaar weer compleet langs me heen.

avatar van (Blacksad)
Stem teruggeschroefd van 4,5 naar 4. Het blijft een sterk album maar het tweede deel van het album is toch minder dan het eerste. Tot 'The Bell' is het niveau heel hoog maar daarna zakt het toch. Hij wordt ook in het algemeen iets minder naarmate ik hem meer beluister. Maar het blijft zonder meer een goed album.

Titmeister schreef:

Jij bent gek. Villagers vergelijken met die kazige 80's-meuk van Prefab Sprout

vooral de smiley op t eind doet t m

avatar van Jean Renault
Villagers is een geweldige band. Dit album raakt me minder dan het vorige. Het mooie aan Becoming A Jackal was de balans tussen indie en donkere, experimentele folk. Deze plaat klinkt saaier en mist sfeer. De liedjes zijn best aardig, maar er staan ook een paar slappe op. Iets als Nothing Arrived spreekt me toch echt minder aan dan een nummer als Pieces op het eerste album. Awayland mist sterke nummers en diepgang en blijft hangen op veel saaie melodieën. Er staan nog steeds een paar hele sterke dingen op, zoals In a Newfound Land of The Waves, maar vind het toch beetje tegenvallen.

avatar van bikkel2
Goede afwisselende plaat. Niet alle elf top, maar genietbaar genoeg.
Ik hoor wel iets van een drang tot eigenzinnig zijn en in ieder geval geen echte specifieke stijl hanteren.
Het klinkt mij in de oren als singer/songwriter/folk meets art-pop.
Bedeesd, maar ook her en der venijnig.
Eerste gedeelte is vrij sterk met Nothing Arrived en het experimentele en knap uitgevoerde The Bell.
Dan komen we wat knelpuntjes tegen.
Songmatig opzich goede ideeen, die net de kern missen. Alsof het nooit echt van de grond komt.
Maar het einde vind ik dan weer vrij sterk met afsluiter Rhythm composer als uitstekend slotakkoord.
Kan niet anders stellen dat Villagers een drang heeft om onderscheidend te zijn.
Kwaliteit zat, maar iets stabieler en het is perfect.

. Heb de indruk dat ze nog wat zoekend zijn naar de juiste sound.
Ik heb het gevoel dat op hun laatste plaat The Art of Pretending to Swim alles perfect in elkaar past. Dat mist deze plaat nog een beetje, maar toch is het zeker de moeite waard om deze plaat aan te schaffen. Nothing Arrived, Rhythm Composer en The Waves zijn pareltjes !

avatar van jorro
Eerder verschenen op www.jorros-muziekkeuze.nl

Een album dat ik een tijdje uit het zicht verloren ben. Destijds viel het kwartje niet meteen, maar inmiddels bevalt het album me een stuk beter.

Misschien niet voor iedereen een bekende band maar bij het beluisteren van Nothing Arrived kan er misschien een lampje gaan branden. Er valt echter meer moois te beleven op deze plaat. Grateful Song bijvoorbeeld. Een nummer van uitersten dat mij in de verte wat doet denken aan Arcade Fire. Zo komt ook Mercury Rev in mijn hoofd op.

Het slot Rhythm Composer verdient ook extra aandacht. Het is een nummer vol verrassingen.

Op Spotify volgt een extraatje in de vorm van een aantal live opnamen. Echt een visitekaartje, want eigenlijk is het niet of nauwelijks te horen dat het live opnamen betreft. Misschien is het zelfs nog fraaier dan de studioversies. En wat is de zang ook goed te verstaan.

Ik moet maar eens tijd vinden om wat van de andere albums van Villagers te beluisteren,