The Flaming Lips - The Flaming Lips 2011 #10: 24 Hour Song Skull (2011)

Rock / Avant-Garde
Label: Lovely Sorts of Death

1. 7 Skies H3 (18:12:15)
sxesven
Unieke release (waarvan de tijd niet helemaal accuraat wordt weergegeven, zie ik - zal zo even een correctie indienen) van de Lips, die dan heel poppy kunnen zijn en dan weer uberexperimenteel. 7 Skies H3 valt overduidelijk in die laatste categorie (ook al slingert het feitelijke materiaal heen en weer tussen beide uitersten). De fysieke uitgave van deze track komt in de vorm een hard drive met USB-aansluiting die verwerkt zit in een daadwerkelijke menselijke schedel. Dit kleinood was gelimiteerd tot 13 stuks (niet in de laatste plaats omdat Skulls Unlimited helaas/gelukkig geen oneindige voorraad aan echte menselijke schedels heeft) die voor $5000 (shipped!) van de hand gingen. Gelukkig is het ding ook streambaar voor de minder bedeelden, en naastgetekende luistert dit ding nu nog gemakkelijker (want de stream blijft wel eens hangen en speelt eeuwig door, waardoor je op willekeurige momenten binnenvalt) op YouTube, waar 'ie heel simpel in v i e r delen te checken is. 24 Hour Song, dat betekent 24 uur, en dat is nogal wat. Ik zet zelf nu net op ruim een uur, maar het is tot dusver heerlijk, en dat ik nog haast 23 uur te gaan heb is om te smullen. De song kent uiteraard een paar verschillende movements met elk hun eigen karakter, die tot op heden in ieder geval een mooi geheel vormen. Een idee van de opbouw:

surfingelectrode @ slow nerve action schreef:
Here's a breakdown of the song:
00:00:00 - 00:25:40 - Piece No. 01 (And Now That You’re Not Here)

01:18:53 - 01:56:39 - Piece No. 03 (Radiation Wind?)

04:34:13 - 04:43:55 - Piece No. 05 (Electronic Toy Factory? feat. Pitchwafuzz)

04:43:56 - 05:48:54 - Piece No. 06 (In a Dream)

05:48:55 - 12:50:14 - Piece No. 07 (Metamorphosis)

12:50:15 - 13:14:05 - Piece No. 08 (Requiem)

13:14:06 - 14:17:15 - Piece No. 09 (The Other Side?)

20:07:26 - 21:38:13 - Piece No. 12 (Riot in My Brain)

21:38:14 - 23:51:23 - Piece No. 13 (A Long, Repeating Orchestrated Section?)

23:51:24 - 24:00:00 - Piece No. 14 (Can't Let It Go)

We don't have official names for the sections with "?"s.

avatar van Don Cappuccino
Hij staat erop. Ik wacht even af totdat er wat meningen komen.

sxesven
De eerste anderhalf uur waren voorlopig erg tof; het begint met een song van bijna half uur die 'gewoon' zomaar een Lips song had kunnen zijn; bandbezetting, een liedje bijna, alleen dan heel lang en ontzettend episch. Daarna stuiteren we middels haperende lasergeluidjes een electronischer sectie in, met aanzwellend van alles. Synths leggen er warme melodietjes overheen en worden steeds prominenter, tot plots ook een drumritme te ontwaren valt en er zowaar een toffe jam uit komt rollen. Deze sectie duurt bijna een uur maar vliegt voorbij. Meesterlijk! Als het ding zijn hoogtepunt heeft bereikt valt het stil en horen we suizende wind, waarna een sectie met haast serene, spookachtige drones wordt ingezet.

Tot dusver. Heerlijk!

/edit/

2:16:53: Inmiddels aanbeland in een percussieheavy sectie (die als ik de breakdown mag geloven een dikke twee uur duren zal) die de bovenstaande beschrijving (Galloping, Brutal, Distorted Drums and Battling Voices From Beyond) perfect eer aan doet maar helaas niet zo episch klinkt als je zou hopen. Wel aardig, benieuwd of het boeiend blijft.

Misterfool
Bizar, komt hier ooit nog een normale release van?

avatar van Masimo
Sven, ga je hier nog mee door? 'k Lees het met interesse, misschien haal ik 'm zelf ook binnen, maar dan moet ik natuurlijk wel overtuigd raken

sxesven
Ja, ben er nog (druk) mee bezig, doe 'm een beetje tussen de bedrijven door dus heb nu iets van 6,5 uur beluisterd. Daarvan overigens 2,5 uur saai getrommel, dus dat ontmoedigde een beetje. Morgen weer verder. Zal straks wat uitgebreider posten als ik achter de laptop zit.

avatar van hallo!
Ik ga er ook eens mee beginnen denk ik. Het doel is om hem binnen de maand uit te luisteren wat nu niet zo'n grote uitdaging is. Het eerste deel klinkt echt zeer mooi. Het is eigenlijk een typisch nummer voor de Lips met prachtige synths en een melancholische sfeer.

Ik zit nu bijna een kwartier ver.

avatar van Eveningguard
Dit lijkt me als nieuwkomer niet echt een goede start . Maar wat een unieke release zeg. Hoe zouden ze dit hebben verzonnen. Goh, laten we eens een track van 18 uur in een menselijke schedel proppen.

avatar van Masimo
Mij lijkt dat 'ie 24 uur zou moeten duren?

Fout aangegeven?

avatar van hallo!
Zoals sxesven al aangaf, is dat deel met percussie echt verschrikkelijk. En dat duurt ongeveer twee uur en een half. Het deel waar ik nu zit, In A Dream, is echter een stuk aangenamer.

Masimo schreef:
Mij lijkt dat 'ie 24 uur zou moeten duren?

Fout aangegeven?

Ja, MuMe kan dat blijkbaar niet aan - dit is de maximale tijd voor een track in de database. Heb hem al eens geprobeerd te corrigeren maar helaas. Wordt hopelijk nog eens opgelost.

Eveningguard schreef:

Het begon natuurlijk met de gummy song skull.

avatar van Tha)Sven
Helemaal gemist deze. Heerlijk dat deze band nog altijd blijft experimenteren en trippen. Vond Zaireeka al supertof om met 4 spelers te doen. Deze ga ik ook echt voor zitten. Binnenkort als ik voldoende tijd heb ga ik de volle 24 uur achter elkaar luisteren.

avatar van crosskip
Tha)Sven schreef:

Nog gelukt? =p

Heb deze maar weer eens opgezet vanwege die 24 uurs videoclip van Pharrell. Dat eerste half uur blijft geweldig

avatar van CWTAB
Een project dat net zoals The National's A Lot Of Sorrow uithouding én dosering vraagt, door het stuk in 23 behapbare stukken te knippen is het voor mij haalbaar geweest om deze trip uit te zitten.

00:00:00 - 00:25:40 - Piece No. 01 (And Now That You’re Not Here): het mooiste stukje muziek die ze in jaren gemaakt hebben gebruiken de Lips om je zonder argwaan deze trip in te sleuren, later in verkorte versie uitgebracht als 7 Skies H3 (Can't Shut Off My Head)

00:25:41 - 01:18:52 - Piece No. 02 (Calliope Trance with Major and Minor Celestial Sections?): uitgebracht in verkorte versie als Meepy Morp, 53 minuten white noise met piano die gestadig opbouwt. 1 van de moeilijkere stukken voor mij persoonlijk

01:18:53 - 01:56:39 - Piece No. 03 (Radiation Wind?): 38 minuten ambient, een opluchting na de vorige noise

01:56:40 - 04:34:12 - Piece No. 04 (Galloping, Brutal, Distorted Drums and Battling Voices From Beyond?): 2 uur en 40 minuten percussie: persoonlijk had ik gedacht dat dit voor mij het moeilijkste stuk ging zijn maar het valt mee. Repititief zeker maar best van te genieten (niet voor gelijk wanneer natuurlijk)

04:34:13 - 04:43:55 - Piece No. 05 (Electronic Toy Factory? feat. Pitchwafuzz): de Lips gaan 10 minuten shoegazer op dit tussendoortje

04:43:56 - 05:48:54 - Piece No. 06 (In a Dream): terug een meer conventioneel nummer (van een uur dan

05:48:55 - 12:50:14 - Piece No. 07 (Metamorphosis): een nummer van 7 uur, gelukkig een pak toegankelijker dan hun I've Found A Star On The Ground (6 uur). Een nummer dat lang voort meandert
met hier en daar een uitbarsting. Moeilijk om 7 uur te boeien...Voor mijn luistergemak geknipt als:
05:48:55 - 06:39:50
06:39:50 - 7:39:55:
7:39:55 - 8:38:42:
8:38:42 - 9:29:32
9:29:32 - 10:25:34
10:25:34 - 11:22:18
11:22:18 -12:19:40
12:19:40 - 12:50:14

12:50:15 - 13:14:05 - Piece No. 08 (Requiem): kort stukje jazzy synth jam? Zeer welkom na 7 uur Metamorphosis

13:14:06 - 14:17:15 - Piece No. 09 (The Other Side?): terug een uurtje ambient, voor mij niet zo boeiend, te lang en hierachter nog 10 uur muziek voor de kiezen

14:17:16 - 17:51:59 - Piece No. 10 (A B-Flat Chord Strummed for Almost Four Hours?): een beetje onterechte titel, er gebeurd wel meer in dit nummer dan een A B-flat akkoord dat gestrummed wordt. 1 van de sterkere stukken op dit nummer, voor mijn luisterplezier ingedeeld als volgt:
14:17:16 - 15:08:22
15:08:22 - 16:35:27
16:35:27 - 17:52:00

17:52:00 - 20:07:25 - Piece No. 11 (Another Pleasant, Directionless, Improvised Synthesizer Jam?): terug meer dan 2 uur ambient, teveel van het goede

20:07:26 - 21:38:13 - Piece No. 12 (Riot in My Brain): anderhalf uur typische Flaming Lips waanzin

21:38:14 - 23:51:23 - Piece No. 13 (A Long, Repeating Orchestrated Section?): rond 22:25:50 komt er heel subtiel een Pink Floyd gitaartje opduiken om gedurende het komende uur nogmaals op de duiken

23:51:24 - 24:00:00 - Piece No. 14 (Can't Let It Go): het einde nadert nu, nog een goeie minuten en met een variatie op het openingsnummer en zo is de cirkel rondt.

Voor mij hielp het wel dat ik 7 Skies H3 tamelijk grijsgedraaid heb, zo had ik referentiepunten om me tijdens deze trip te oriënteren. Al bij al redelijk te doen (doseren!) maar niet iets wat ik meer ga beluisteren daarvoor hebben ze gelukkig 7 Skies H3 uitgebracht want zowel het openingsnummer als het orchestrale stuk vallen onder het mooiste wat de Flaming Lips hebben uitgebracht sinds The Soft Bulletin

avatar van Lying Mouth
Ik had deze al jaren op mijn schijf staan. In deze rare tijden dacht ik nu is de tijd ervoor. Dus de afgelopen 4 dagen deze 15 stukken (Metamorphosis is bij mij in 2 delen gesplitst) geluistert, een intense ervaring.

Mijn favoritete nummers zijn toch wel de noisy stukken Riot in My Brain en Calliope Trance with Major and Minor Celestial Sections.

Zo als dat thuisblijven nog langer gaat duren ga ik me ook nog eens aan de Merzbox wagen

avatar van CWTAB
Lying Mouth blij dat er nog iemand zo zot was als ik om dit te beluisteren , nog eenaanrader voor tijdens het thuisblijven:

Ragnar Kjartansson / The National - A Lot of Sorrow (2015)