Alicia Keys - Girl on Fire (2012)

R&B / Soul
Label: RCA

1. De Novo Adagio (Intro) (1:19)
  2. Brand New Me (3:53)
  3. When It’s All Over (4:34)
  4. Listen to Your Heart (3:46)
  5. New Day (4:02)
  6. Girl on Fire [Inferno Version] (4:30)

met Nicki Minaj

7. Fire We Make (5:21)

met Maxwell

8. Tears Always Win (3:59)
  9. Not Even the King (3:07)
  10. That’s When I Knew (4:05)
  11. Limitedless? (3:57)
  12. One Thing (4:08)
  13. 101 (6:29)
  14. Girl on Fire [Main Version] * (3:44)
  15. Girl on Fire [Bluelight Version] * (4:22)
avatar van Reijersen
Als Alicia Keys met een nieuw album komt dan heeft dat altijd veel aandacht. De dame die bekend werd met de single Fallin’ heet naderhand een carriere weten op te zetten waardoor ze een zeer gerespecteerd persoon is geworden in de muziekbusiness. Albums kwamen en werden positief ontvangen. Haar beste werk is nog steeds As I Am. Nu is het dus 2012 en is er een nieuwe plaat. Alicia is moeder geworden en is zoals ze zelf zegt veranderd als vrouw. Aan het album heeft ook een keur aan topnamen meegewerkt. We zien manlief Swizz Beats, Jamie xx, Emeli Sandé, Bruno Mars, Dr. Dre, Salaam Remi, John Stephens (Legend), Babyface, Bruno Mars, Frank Ocean en Gry Clark Jr. Zo maar wat namen. Maar topnamen maakt niet altijd een topalbum. Of dat met Girl on Fire wel gelukt is laten we hier verder weten.

Het album heet een typische Keys intro met een stukje klassieke muziek op de piano, gevolgd door het eerste nummer. Dat is dus Brand New Me. Meteen een prima nummer met een vrij episch uitgewerkte opbouw, er wordt veel met groots en klein gewerkt en Alicia Keys zingt vol bezieling haar teksten. Prima opening zeg ik zo.
When It’s All Over is het volgende nummer. De productie is mij ietwat te aanwezig en het nummer voelt als geheel op één of andere manier niet conformtabel aan. Dit is geen topsong. Mooier is het met Listen To Your Heart. Nee, dit nummer is niet schokkend goed, maar is gewoon mooi. Zit goed in elkaar en past goed bij Miss Keys.
New Day kennen de meeste mensen vast al als tweede single van dit album. Dit is gewoon een verschrikkelijk nummer. Ik weet niet wat Alicia hiermee dacht te doen. Beyonce nadoen? Hip doen? Nee, niet doen Alicia. Dit past gewoon niet bij je. Daarbij is de productie ook nog eens uiterst dramatisch. Een regelrechte miskleun.
Single één horen we daarna, in de versie met Nicki Minaj, had toch liever de versie zonder deze niets toevoegende rapster gehoord. Verder een prima single.
Het uptempo werk achter ons latend komen we aan bij het zwoelste nummer van deze plaat. Dit is ook meteen één van de toppers van deze plaat. Fire We Make is gewoon sex op plaat, mede door gastartiest Maxwell. Deze man heeft zwoelheid als het ware uitgevonden. Een interessant, spannend en geil nummer hebben Alicia en Maxwell er van gemaakt. Prima gedaan.
Tears Will Always Win is ook een prima nummer met een mooi koortje. Not Even the King is een typische Keys-ballad. Piano en stem zoals we haar kennen.
Grote namen die meedoen laten een herkenbare sound achter. Zo horen we dat op That´s When I Knew. De productie is zo typisch Babyface, dat kan bijna niet missen. Verder een vrij matig, zoutloos nummer. Zoutloos kan je niet zeggen over Limitedless. Nee hier zit genoeg energie in, maar of het goed is? Alicia goes winding? Alicia goed reggaeton/bubbling/dancehall? Slecht nummer, zo duidelijk kan ik wel zijn.
Beter wordt het dan gelukkig wel met One Thing. Dit nummer kan je zien als een typische Keys-ballad. De herkenbare piano, Alicia’s mooie stem, het komt goed samen. Eigenlijk net zoals dat het doet bij afsluiter 101. Prima song die in het straatje van Miss Keys past.

Al met al een vrij matig album van Alicia Keys. Geen enkel nummer is memorabel of knalt er echt in. Er staan zelfs een paar slechte nummers op, dat was altijd wel anders bij deze dame. Nee, As I Am is zonder twijfel nog steeds de beste plaat die Keys ooit gemaakt heeft, daarna volgt The Diary of…, daarna haar debuut gevolgd door Elements of Freedom. Oftewel, dit is haar minste plaat tot nog toe….. Helaas.

avatar van Jordyp
Het is zeker niet haar beste werk, maar het luistert wel weer verdomd lekker weg. De catchy singles zijn juist een lekker tussendoortje tussen de vele rustige tracks. Het is mij wel iets té rustig soms allemaal, maar met die geweldige stem van Alicia kan ik het hebben. Dit album mist echter wel wat power en het is daardoor ook een wat simpel geheel, het vernieuwende ontbreekt. Maar misschien verwachtte ik er ook wel gewoon te veel van, want er staat opnieuw een uitstekend R&B/Soul album van Alicia Keys.

avatar van Shinobi
Eindelijk weer eens een nieuwe album van Alicia Keys, alleen brengt het niet helemaal wat ik ervan had verwacht.

Wat het wel doet is dat het aardig voortkabbelt met hier en daar enkele oprispingen.
Ook grappig dat haar zoontje te horen is op When It's All Over, erg vertederend.

De minpunten zijn toch wel New Day, wat een miskleun van een nummer is me dat toch zeg. Past ook totaal niet bij Keys en de keuze voor de remix met Nicki Minaj van Girl On Fire.

Sluit gelukkig wel goed af met One Thing en 101.

3,0 Sterren.

avatar van yvorbc
En ook Alicia stapt steeds verder in het commerciele vlak. Girl on fire zegt genoeg:(

Denk dat de overstap van label een grote rol heeft gespeeld in de set-up van dit album

avatar van NewYorkCityLight
1,5
'New Day' wordt hier behoorlijk afgekraakt maar die vind ik nu juist wel leuk, dankzij de productie. Past het bij Alicia? Misschien niet maar het klinkt in ieder geval niet zo nep als 'Girl on Fire'.

avatar van Lovekellycl
Ben niet ondersteboven van dit album, vond haar As I Am en Element of Freedom een heel pak beter
When It's All Over en Listen To Your Heart vind ik enorm eentonig, ook de nummers Limitedless en Fire We Make zeggen mij weinig.
New Day, Not Even The King, Brand New Me, One Thing & Tears Always Win vind ik wel geslaagd. Ook Girl On Fire vind ik de moeite, commercieel of niet.

avatar van IntoMusic
Grappig, dit is het eerste album dat ik all the way lekker vind klinken. Ben ik dus één van de weinige hier.

avatar van erwinz
Ik was tot dusver niet zo gek op Alicia Keys, maar met Girl On Fire heeft ze me echt verrast. Aan hitpotentie heeft het niet ingeboet, maar de instrumentatie is verrassend avontuurlijk. Even doorbijten voor de fans waarschijnlijk, maar ik vind het haar beste tot dusver.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Alicia Keys - Girl On Fire - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Booyo
1,5
Wat is eigenlijk hetgeen waar Nicki Minaj goed in is? Had nog nooit van haar gehoord, maar klaarblijkelijk wil heel commercieel Amerika met haar samenwerken. Omdat ze... Waanzinnig rapt zullen we dan maar zeggen. Zo ook op Girl on Fire, te gekke verse. Dat ook mevrouw Keys met zo'n typ moet samenwerken om wat hoger in de hitlijsten te eindigen is best treurig. Verder sowieso een vrij slap album. Hap slik, weg.

avatar van predator
Ben er eigenlijk ook nog niet helemaal uit, wat hier ik nou van moet vinden. Eigenlijk komt de recensie van erwinz wel in de buurt van mijn gevoel, alleen ben ik wel erg enthousiast over haar vorige werk. Maar dit luistert toch ook wel heel lekker weg, hoewel het anders is dan haar eerdere cd's. Nicki Minaj had hier inderdaad weg moeten blijven

avatar van tbouwh
Alicia Keys doet zichzelf op dit album enigszins tekort: ze heeft een schitterende stem, maar de meeste songs op dit album zijn matig en zorgen er zodoende voor dat ze niet kan excelleren.
Girl On Fire is een goed nummer, maar de presence van Minaj is stuitend en onnodig. Laat dit nu net de versie zijn die op het album staat.
Positieve uitzonderingen zijn de mooie kleine songs Not Even the King en Tears Always Win. Op deze manier hoor ik Keys het liefst. Op basis daarvan verdient dit album nog een voldoende.
De overige songs zijn nergens echt slecht, maar matig voor haar doen. 3*

1,0
Wat een pruts album. Waar ik alle voorgaande albums zeer kan waarderen van miss Keys, snap ik toch helemaal niets van deze plaat. Zonde , naar mijn mening slaat ze met deze cd de plank volledig mis. 1 ster voor het prachtige 'brand new me' .

avatar van MIAB

101 (6:29) --- 3,0
Girl on Fire [Main Version] * (3:44) --- 4,5
Girl on Fire [Bluelight Version] * (4:22) --- 3,5

avatar van MIAB
Bijna 2 jaar later moet ik toch constateren dat dit album significant minder is dan haar vorige. Ik ga er een halve ster vanaf halen. 3,5

Brand New Me (3:53) --- 3,5
When It’s All Over (4:34) --- 3,0