Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)

Folk / Rock
Label: Merge

1. The King of Carrot Flowers Pt. One (2:00)
  2. The King of Carrot Flowers Pts. Two and Three (3:06)
  3. In the Aeroplane over the Sea (3:22)
  4. Two-Headed Boy (4:26)
  5. The Fool (1:53)
  6. Holland, 1945 (3:12)
  7. Communist Daughter (1:57)
  8. Oh Comely (8:18)
  9. Ghost (4:09)
  10. [Untitled] (2:16)
  11. Two-Headed Boy Pt. 2 (5:13)
avatar van konijnmuziek
Wat een fascinerend album is dit gebleken. Iedere luisterbeurt is het genieten geblazen. Stem verhoogd naar 4 sterren.

avatar van konijnmuziek
Een paar dagen verder en ik moet mijzelf alweer corrigeren. Deze plaat verdient gewoon 5 sterren. Het is een adembenemend mooi concept album rond o.a. Annne Frank. Van sommige nummers, zoals Two-Headed Boy Pt. 1 & 2, kan ik de betekenis nog moeilijk ontrafelen. Voorlopig ben ik dus nog niet klaar met luisteren van dit album. Deze hidden gem had ik nooit gevonden zonder musicmeter.

avatar van Juul1998B
konijnmuziek schreef:

Welcome to the club
Ik vond het eerst ook niet veel maar hoorde wel iets bijzonders en bleef luisteren. Resultaat- plekje in mijn top 10

avatar van davevr
Nr 28 in de top 250. Dat moet dan toch wel goed zijn.
Wel het is een mengeling tussen van die 90s freakfolk en indie en dat gaat een beetje alle kanten op. Ze noemen het experimenteel maar die term krijg je imo nogal snel. Het doet me wat denken aan Beirut maar dan gemengd met Pavement. Er bovenop krijgen we een stem die doet denken aan die van the Violent Femmes.

Ik denk dat je er bij moest zijn toen het uitkwam om het echt te appreciëren, of een echte fan van dit genre te zijn, ik vind het maar zo zo.
2,5* voor de muziek, 1* er bij voor het wat experimenteelachtige, 0,5* er af voor die irritante Beirut-achtige blazers die dan een nummer zoals het titelnummer verpesten.