David Bowie - Ziggy Stardust: The Motion Picture (1983)

Label: RCA

1. Hang on to Yourself (2:56)
  2. Ziggy Stardust (3:10)
  3. Watch That Man (4:11)
  4. Wild Eyed Boy from Freecloud (3:17)
  5. All the Young Dudes / Oh! You Pretty Things (3:18)
  6. Moonage Daydream (6:18)
  7. Space Oddity (4:50)
  8. My Death (5:42)
  9. Cracked Actor (2:55)
  10. Time (5:12)
  11. Width of a Circle (9:37)
  12. Changes (3:35)
  13. Let's Spend the Night Together (3:09)
  14. Suffragette City (3:02)
  15. White Light / White Heat (4:06)
  16. Rock'n'roll Suicide (4:20)
avatar van gemaster
Registratie van het laatste concert wat Bowie zou geven als Ziggy Stardust. De live versies zijn stuk voor stuk inferieur aan de studio opnamen, behalve bij Width Of A Circle, die rockt echt de pan uit.

avatar van tomthumb
gemaster schreef:

Ben daar het niet helemaal mee eens: Wild Eyed Boy from Freecloud is schitterend en loopt heel mooi over in All the Young Dudes. Beide versie vind ik beter dan die in de studio

avatar van musicfriek
Dit album vandaag aangeschaft en wat ik er tot nu toe van gehoord heb, is behoorlijk goed! Hoor hier en daar zeker uitschieters. Ik ga ff verder met luisteren...

Laurora
My Death, wat een "cover" !

DonDijk
Laurora schreef:
My Death, wat een "cover" !

Inderdaad zeg. Een vriendin had me al op dit nummer gewezen, maar dit keer had ze gelijk ook!

Laurora
DonDijk schreef:

Lijkt mij een erg leuk persoon

DonDijk
Laurora schreef:

Lijkt mij een erg leuk persoon

Meestal wel maar ze kan ook erg streng zijn.

Is hier niet wat van Walter Carlos gebruikt?

Wiki: Haar versie van de Negende Symfonie van Beethoven werd door David Bowie in 1973 gebruikt als openingsthema in zijn film "Ziggy Stardust & the Spiders from Mars".

Zigstar
My death is magistraal! Wat een emotie, wat een stem, wat een tekst! Bowie nam het origineel en maakte er een andere song van... een sterkere song.

avatar van Reinbo
Brilliante concert registratie. Bowie is hier op zijn scherpst; edgy, maar ook kwetsbaar en vertederend. 5* The width of the circle is één van de hoogtepunten van de popgeschiedenis.

Ik heb ook nog de versie ,met Jeff Beck,die speelde ook een paar nummers mee.
Dat is alleen niet officieel uitgebracht.
Ik heb hem zowel op cd als dvd ( met Jeff Beck dus..)

Bowie zingt hier erg goed live.
Alleen geef mij maar de jaren 80 Bowie stem zoals bij de dvd serious moonlight tour, daar heeft hij echt werkelijk de perfecte stem.
4.5 stem

Stijn_Slayer
Ik heb de DVD hiervan. David Bowie moet echt even op gang komen, maar vanaf 'Moonage Daydream' heeft hij de draad helemaal te pakken. Vanaf dat moment volgen stuk voor stuk waardige uitvoeringen, waarvan ik 'Space Oddity' en 'Width of a Circle' de hoogtepunten vind. Zeker als je het ziet is 'Width of a Circle' helemaal geweldig!

Dit concert is vooral heel erg leuk. De nadruk ligt soms wat meer op Bowie's kleding e.d. dan op de muziek. Bowie heeft echter wel betere shows gespeeld. 3,5* lijkt me eerlijk.

avatar van Lexicon Devil
Reinbo schreef:

Hear ye! Hear ye!

Al het hier bovengenoemde, met nog een paar toevoegingen : de beste versie van time met een hemelse mick ronson, idem voor moonagede daydream (mick ronson overtreft hier werkelijk zichzelf), space oddity (bloedmooi), white light/white heat : doet het origineel gewoonweg vergeten. een ware mijlpaal.

De tracklist hierboven is van de originele uitgave. Dit is die van de 2CD 30th Anniversary Special Edition, met ook langere tijden, zeker op het geweldige The Width Of A Circle (overgenomen van discogs.com):

Part 1:
2-6 Suffragette City 4:32
2-7 White Light / White Heat 4:01
2-8 Farewell Speech (Spoken Word) 0:39
2-9 Rock 'N' Roll Suicide 5:17

Featuring The New Tony Visconti Mix. Kom je ruwweg rond de 84 minuten concert uit.

avatar van lennon
Dit is toch wel een heel lekker live album!

Mooie jazzy versie van Fame!

Bowie en band in vorm. Jammer dat ik dit nooit live heb mogen aanschouwen, dat moet vast een super ervaring geweest zijn.
Mooi dat het is vastgelegd voor het nageslacht.

Minder geslaagd vind ik de Lou Reed song White Light / White Heat en het erg lange en rommelige Width of a Circle. De versie van My Death is daarentegen werkelijk prachtig!

Absoluut een wel een document voor de muziek geschiedenis.

avatar van lennon
Ik gooi er een hele boven op. Wat een feest is deze live plaat. Alles klopt gewoon. En dat heerlijke gitaarspel van Mick Ronson, Wat een muzikale held was dat... gelukkig houdt deze plaat die genialiteit vast en zal dat nooit sterven...

avatar van Rumour
Vier volle sterren voor de 2CD 30th Anniversary Special Edition. Een kwartier lang Width of a circle! En My Death is prachtig: "Shhhh! Shhhh! This is called a quiet song", en dan op het laatst al die mensen die "ME! ME!" roepen voordat Bowie "you" can zingen. Mooie ontdekking binnen zijn oeuvre.

(Fame staat hier trouwens logischerwijs niet op, lennon)

avatar van Yield
Naar aanleiding van een documentaire over David Bowie op BBC, deze weer eens uit de kast getrokken. Ik heb ook de 30th Anniversary versie, een remix van Tony Visconti met een lange versie van Width of a Circle.
Ziggy het alter ego van Bowie in het begin van de jaren zeventig, de glamrock, is misschien wel zijn beste en meest creatieve periode geweest. Het zorgde destijds, vooral in Engeland, voor een stormachtig onthaal, definitieve doorbraak en een gigantische fanschare. Ik heb de originele Pennebaker docu ook gezien. Mooi tijdsdocument.

avatar van bikkel2
Nog niet zo heel lang geleden weer eens beluisterd en ik merkte net op (door Yield zijn stukje) dat ik deze nog niet van een cijfer/beoordeling heb voorzien.
Bij deze dus maar.
Bowie en de Spiders on fire, dat staat vast. Het heeft een wat rommelig karakter, maar dat heeft ook een bepaalde charme.
Glam, theatraal het rockt allemaal lekker.
Tevens het einde van zijn alter-ego Ziggy Stardust, waar hij publiekelijk afscheid van nam en de Spiders konden ook inpakken uiteindelijk.
Je zou kunnen stellen dat dit de afsluiting is van een bewogen periode en dat Bowie al donders goed wist waar hij naar toe wilde.
Het eigenzinnige verloop van zijn carrière spreekt boekdelen.

Vanavond in de bios gezien omdat het vandaag precies 50 jaar geleden is dat dit concert plaatsvond.
In de bios op groot scherm toch net even leuker dan thuis achter je schermpje of zo.

avatar van Darkzone
Hier nu de blu-ray van deze docufil/concert in de speler. Een prachtig tijdsdocument waarbij Mick Ronson opvallend veel screentijd krijgt. Soms behoorlijk rauw, waarbij ik dan weer flashbacks krijg naar de begindagen van de grunge; niet alleen bij Moonage Daydream maar vooral bij het bezielde Width Of A Circle.