Yes - 90125 (1983)

Label: ATCO

1. Owner of a Lonely Heart (4:29)
  2. Hold On (5:17)
  3. It Can Happen (5:28)
  4. Changes (6:19)
  5. Cinema (2:06)
  6. Leave It (4:12)
  7. Our Song (4:18)
  8. City of Love (4:51)
  9. Hearts (7:35)
  10. Leave It [Single Remix] * (3:56)
  11. Make It Easy * (6:12)
  12. It Can Happen [Cinema Version] * (6:05)
  13. It's Over * (5:41)
  14. Owner of a Lonely Heart [Extended Remix] * (7:05)
  15. Leave It ["A Capella" Version] * (3:18)
avatar van Dibbel
Klinkt nog steeds heerlijk fris.
Een heel nieuw geluid destijds. Kudos voor de 2 Trevors. Trevor Horn maakte daarna nog veel meer van die fantastisch klinkende platen (bv. Frankie Goes To Hollywood).
Owner Of A Lonely Heart was toch wel het nummer waar je je speakers mee testte en wat mij betreft een classic.
Ook nog steeds fijn zijn It Can Happen, Changes en de afsluiter Hearts.
Gaat nog wel een paar keer in de spelert komende tijd.

avatar van Ssst
Ik had vroeger de snihle 'Leave It' met de a capella versie op de b-kant, dat deed me wel wat. En Owner of a Lonely Heart deed het goed op de radio, alleen al door het intro. Die "Owner of a Lonely Heart [Extended Remix]" die op de expanded en remastered edition is toegevoegd, is helaas een voorbeeld van alles wat een 12" mix slecht kan maken... er blijft werkelijk niets van het nummer over dan 'dum, ta dum, ta dum' op repeat. Die had wat mij betreft unissued mogen blijven.

avatar van Hans Brouwer
Ssst schreef:
Die "Owner of a Lonely Heart [Extended Remix]" die op de expanded en remastered edition is toegevoegd, is helaas een voorbeeld van alles wat een 12" mix slecht kan maken....
Ik weet het, smaken verschillen. Ik vind het een fijne mix en de 12" mix van "Owner of a Lonely Heart" gaat bij mij vaak op repeat.....

avatar van ABDrums
Commerciële noodzaak, het mee moeten gaan met de tijd en nieuwe artistieke paden willen bewandelen. Het zijn drie redenen die ten grondslag liggen aan de soundswitch van de progressieve rockbands in de jaren '80. Waar hun geluid in de jaren '70 werd gekarakteriseerd door een organisch geluid, lange en avontuurlijke composities, smaakvolle instrumentale passages en innemende klanktapijten, wordt het in de jaren '80 over een andere boeg gegooid. Op 90125 hoor ik effectieve / simplistische gitaarriffs, pakkende (doch zeer monotone en saaie) zanglijnen, prominente (lelijke) synthesizers en weinig innovatieve drums. Het enige lichtpuntje is de composities, die over het algemeen goed zijn, met een enkele uitschieter naar boven. De composities zijn dan ook de enige reden dat Yes er met drie sterren vanaf komt.

Hieruit blijkt eens te meer maar weer eens dat ik nooit een liefhebber zal worden van de sound die de 80s zo karakteristiek maakten. Het is niet het type geluid waar ik van houd, de songs staan me niet aan en ik vind het gewoonweg vervelend om naar te luisteren. Het is mijn tijdperk niet en zal het ook niet worden.

Desalniettemin kan ik het wel waarderen dat het wel Yes is dat een 80s jasje aan heeft getrokken, en niet dat Yes haar eigen geluid opgeeft ten faveure van de 80s. Dit klinkt cryptisch, maar ik bedoel ermee te zeggen dat 90125 onmiskenbaar Yes is. De basissound van Yes hoor ik namelijk gewoon terug, alleen nu in een geluidsomgeving die me niet aanstaat. Daarmee zijn voor mij de geniet- en gelukmomentjes ook erg spaarzaam, maar zoals een collega van mij op het werk altijd zegt: 'Je kunt niet altijd zes gooien'. Deze geflatteerde uitspraak past perfect bij 90125, want het is jammer dat deze plaat niets voor mij is, maar er zijn genoeg andere platen van Yes waarmee ik me uitstekend weet te vermaken (dat zijn wel zessen geweest ).

Ik wil niet afsluiten met een complete zeiktirade, want zelfs op een 80s-plaat zijn er door mij wel degelijk hoogtepunten te noemen. Owner of a Lonely Heart is een nummer dat ik echt veel te vaak heb gehoord, maar ik blijf het toch wel een fijn nummer vinden. Gelukkig heeft Yes hiermee een echte hit te pakken gehad, want het is toch een prima nummer. Een nummer dat ik echt briljant vind is Changes, wat werkelijk waar zo uit de studio van Rush lijkt weg te zijn gelopen. Desalniettemin heerlijk meeslepend en spannend tot het einde. Ook Hearts vind ik nog prima te pruimen: een fijne afsluiter van dit album.

Mijn score van 3* is een krappe voldoende, wat puur en alleen komt omdat ik op deze plaat Yes nog steeds terug kan horen. Ik vrees dat wanneer dat op andere platen die nog moeten volgen niet het geval zal zijn, er onvoldoendes gaan volgen. Dat is iets wat ik een band als Yes absoluut niet gun, dus ik hoop dat dat mee gaat vallen. Gelukkig weet ik dat er nog een (naar mijns inzien) heerlijk album aan gaat komen. Welke dat is, is een verrassing

Stand:

9. 90125 - 3*
10. Tormato - 3*
11. Tales From Topographic Oceans - 3*

avatar van Queebus
Begin jaren 80 lag Yes of wat er nog van over is in scherven. Jon Anderson en Rick Wakeman waren vertrokken, de band herpakte zich met Drama waarbij de heren van Buggles de plaatsvervangers waren. Drama was een meer dan uitstekende album maar na de tour in '80 was het even klaar. Chris Squire en drummer Alan White waren de overgebleven leden en werkten samen met gitarist/toetsenist/duizendpoot Trevor Rabin als Cinema. Jon Anderson toonde ook belangstelling, de platenmaatschappij rook goud en zodoende ging men als Yes weer verder. Oud toetsenist Tony Kaye deed ook weer mee. Onder productionele leiding van Buggles zanger Trevor Horn werd het spectaculaire 90125 (de bestelnummer van het album op het Atco label) opgenomen. De single Owner Of A Lonely Heart met al zijn productionele hoogstandjes werd een grote hit en het album idem. Een heel andere Yes dan wat we eerder hadden gehoord. Muzikaal top en nog steeds elementen uit de progrock alleen compacter van opzet. Met een heel groot aandeel van koortjes. Productioneel was de album state of the art en het artwork werd verzorgd door een computerprogramma.

90125 moet je niet met het oude Yes willen vergelijken omdat de druk van de platenmaatschappij als Yes verder te gaan bijzonder groot was. Het is een nieuwe band met oud Yes leden.

Ik herinner me nog goed dat in november 1983 de verwachtingen van mijn broer en ik enorm hoog waren, een nieuwe Yes album! Mooie herinneringen en een schitterende album in de collectie. En luister vooral naar de speciale editie met extra nummers zoals de Cinema opname van It Can Happen met Chris Squire op zang, geweldig!

+++ It Can Happen, Cinema, Changes, Hearts

avatar van Hans Brouwer
Queebus schreef:
En in de zomer van 1984 op een zondagavond het fantastische concert van Yes in een uitverkocht Rotterdam Ahoy. Een aantal nummers van "90125" werden toen live gespeeld. Ik heb die bewuste avond, na afloop van het concert, een mooie, grote "90125" poster gekocht die jaren aan een muur in mijn kamer heeft gehangen en die nog steeds ergens keurig opgerold in huis ligt. Ik ben er zuinig op.

avatar van Robje1968
Dit album vind ik minder "symfonisch" dan wat ik gewend ben van Yes.

Heb er ook flink aan moeten wennen, maar ben het album in de loop der jaren gaan waarderen.
Een degelijk album van Yes, maar behoort niet voor mij bij hun topalbums.