The Knife - Shaking the Habitual (2013)

Zweden
Electronic
Label: Rabid

1. A Tooth for an Eye (6:04)
  2. Full of Fire (9:17)
  3. A Cherry on Top (8:43)
  4. Without You My Life Would Be Boring (5:14)
  5. Wrap Your Arms Around Me (4:36)
  6. Crake (0:55)
  7. Old Dreams Waiting to Be Realized (19:02)
  8. Raging Lung (9:58)
  9. Networking (6:42)
  10. Oryx (0:37)
  11. Stay Out Here (10:42)

met Shannon Funchess en Emily Roysdon

12. Fracking Fluid Injection (9:54)
  13. Ready to Lose (4:36)
avatar van Snowblood
1,5
Een keer beluisterd en ik zal hem nog een paar keer draaien voordat ik hier een waardering aan ga geven.

Een kruising tussen Fantomas Delirium Cordia en Portishead's Third komt bij me op.

Niet toegankelijk, dreigend, zwaar, heel anders als de eerdere Knive-albums. Niet in positieve zin voor mij.
Jammer, maar misschien zal ik hem later wel waarderen.

avatar van hond racisme
De effectieve cover art gisteren vastgehouden,,, Trippy as fuck.

Waarom is dit pretentieus? Dit is de meest uitdagende cd van het jaar. Ik kijk er naar uit om ze in Barcelona te zien (op Primavera)!

avatar van The Eraser
Niets live aan helaas, net gezien in de AB Was meer een dansvoorstelling dan een optreden.

Neen, dan had ik even goed deze cd kunnen kopen ipv mijn geld te verspelen aan een concertticket. Want feit is dat het songmateriaal op deze plaat ferm in orde is. Vooral Full of Fire blijft een bezwerende trip.

gerre schreef:

Niet echt pretentieus, maar op een bepaalde manier wel. Begin het album ook steeds meer te appreciëren, en de sfeer die The Knife probeert te creeëren.

avatar van Matys
0,5
Na Paradiso kan ik dit album niet meer horen. Full of Fire was een 10/10 maar de rest is afschuwelijke herrie. Hopelijk komt er ooit nog een Silent Shout pt. 2 maar anders mogen ze van mij de harp in de wilgen hangen.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Matys schreef:

Hahaha, ik ken deze plaat niet, maar dit bericht, in combinatie met deze recensie van De Volkskrant hebben mij een goede glimlach bezorgd. Is deze band uberhaupt serieus te nemen?

avatar van venderkets
Vroeger zou ik dit na 1 keer luisteren heel rebels een 1* hebben gegeven. Toch, vaker opzetten gaan we het zeker niet doen. Troep.

avatar van hond racisme
Ach, het blijven twee artistiek pretentieuze Zweden. Ik blijf het wel leuke muziek vinden in de slaapkamer, maar voor een heel live 'optreden' (want echt veel live gespeeld werd er blijkbaar niet) zou het mij ook niet echt kunnen boeien denk ik.

avatar van nico1616
Weerbarstig album dat grote inspanningen vraagt van mij. Ik ben er nog steeds niet in 1 keer doorgeraakt, en betwijfel of ik het vaak in zijn geheel zal draaien.
Toch is er voldoende dat me terug lokt: A Tooth for an Eye en Wrap Your Arms Around Me zijn van het beste dat ik dit jaar al gehoord heb. Het 19 minuten durende intermezzo daarentegen ...

avatar van kemm
De pretentie! Nee, ik hoor het niet. De pretentie, bedoel ik, niet de verrassend romantische protestplaat die The Knife met Shaking the Habitual heeft gemaakt. Ze gaan daar, met hun nek in de wind. Ze hebben het over dingen, en laten dingen horen, ongehoord en nodig te gebeuren. The Knife doet niet alsof, het deelt net indrukwekkend slim en doelgericht een toekomstvisie.

In Shaking the Habitual vangen ze wat we niet kennen/willen denken/menen te weten, over muziek en leven. Da’s dan mijn pretentie.

Shaking the Habitual is uitheems, waar het trotse en beschamende westers paden kruist met het spirituele en bedreigde oosters. Niets is onmaakbaar naar de klote, en een stel warmbloedig kille Scandinaviërs zoekt de knip- en plakmiddelen in de onguur hippe Berlijnse discotheken en het eens traditionele Afrikaanse leven. De kleuren geven af. Wereldse invloeden onder invloed van The Knife.

Shaking the Habitual gaat buitenaards, ware het niet dat er mogelijk geen andere planeet is met leven of muziek en al onmogelijk een die even hard naar de klote is, The Knife heeft iets ontdekt: [...]

En dan sijpelt het echte leven weer binnen in Old Dreams Waiting to Be Realized: hoe eng het ook weer was je eigen gedachten te lezen, met de boemelende trein langs de autostrade, of op het rinkelende fietsje onder de tsjirpende voorjaarsvogels, afhankelijk van jouw geluk in dit echte leven. Alles verdwijnt, en de rest komt weer terug. Al is je vrijheid nooit meer helemaal hetzelfde, Shaking the Habitual na de eerste rush. Het plotse besef dat je gewoon even volledig vergeet dat je, wat, Shaking the Habitual aan het luisteren bent? Als in het vagevuur in het ongewisse, tussennatuurlijk. The Knife, wat? O ja, daar komt weer wat synth piepen. O juist, de pretentie!

[...] met klote kan je spelen, en The Knife gaat een end. Waar alles vandaan komt, of waar alles naartoe gaat, weten mogelijk ook zij niet eens. Erachter komen zal nog niet half de lol zijn.

Shaking the Habitual wordt bovennatuurlijk, zoekt door het helse zijn plaats onder het hemelse, baadt in beide maar blijft vooral het vage. Vol vuur ontvlammen hun composities in tirades van goede intenties en kwade woorden, die de bitsige kant en een idealistische kijk verraden. Als hemel en hel op aarde zijn, is The Knife schepper van dit alles en niets.

Het hoeft niet volkomen vatbaar te zijn om begrip te voelen. Het is de overtuiging van The Knife die Shaking the Habitual nog verrassend recht door zee doet klinken, in al hun tarten van realiteit versus verbeelding. Het genadeloos bittere versus het hopeloos romantische. Wat nu, pretentie?

avatar van Dance Lover
Mooie recensie!

avatar van MartinoBasso
Ik moet aan Can denken bij deze plaat, meer specifiek aan Tago Mago.

avatar van nico1616
Mijn ratingsysteem werkt niet bij deze. Een half uur muziek vind ik waardeloos: Crake, Oryx, Old Dreams en vooral Fracking Fluid Injection - boooooooooring!
Maar het uur dat overblijft is fenomenaal. Ik maak er dan ook mijn eigen versie van en dat wordt één van mijn favorieten van 2013

avatar van kobe bryant fan
Straffe plaat van The Knife!
De plaat is ambitieus, bij vlagen zelfs vooruitstrevend en zit enorm sterk inelkaar.
Er wordt bijna constant een sterk niveau gehaald waar de ene favoriet de ander afwisselt.
Maar wat: Old Dreams Waiting To Be Realized & Fracking Fluid Injection hier op staan te doen is mij een raadsel. Old Dreams valt nog mee, de eerste 10 minuten blijft hij makkelijk boeien, maar de laatste 10 minuten gaan de mist in. Vreemd eigenlijk, want de laatste 10 minuten vind ik beter inelkaar zitten maar 20 minuten is er gewoon te veel aan.
Ofwel zouden ze het bij een mooie 10 minuten song moeten houden of een sterke wissel na 10 minuten.

Maar Fracking Fluid Injection is gewoon een gedrocht van een nummer, enorm irritante loop die veel te lang blijft doorgaan. Maar over het algemeen is: Shaking The Habitual een erg sterke plaats die met een beetje geluk nog mijn jaarlijst kan halen.

Ik vind Fracking Fluid Injection juist best wel cool. Het lijkt erg op wat ze op Tomorrow, In A Year ook deden, maar dan nét wat beter. Totaal niet saai ook, als je het mij vraagt; wel heel bevreemdend en fascinerend. Old Dreams daarentegen is saai en nietszeggend, het nummer ontbeert een spanningsboog. En die heeft Fracking Fluid Injection nu juist wel. De rest is trouwens sowieso niks op aan te merken

avatar van zaaf
ik hoor in a tooth for an eye een mooie samensmelting van hun eerder werk met heel sterke invloeden van grampall jookabox.
hoor ik in meer nummers terugkomen en die zijn verreweg het sterkst.

Electro_
Ik ga hem de volle mep geven. Drie weken na het optreden in Paradiso gonst die ervaring nog steeds door mijn hoofd heen, de sfeer die ze op dit album opwekken kan ik niet in woorden uitdrukken.

avatar van Gele Stift
Dit is wat mij betreft typisch zo'n plaat die z'n tijd vooruit is. Zowel tekstueel als qua composities. Het duurt zeker wat langer om alle nummers te doorgronden in vergelijking met Silent Shout. Maar het blijft bijzonder hoe ze toch weer weten te verrassen nadat ze zelf zo'n beetje een nieuwe lichting aan muziekkanten, die door The knife zijn geïnspireerd, hebben gelanceerd. Favorieten op dit album zijn Stay out Here en full of fire

avatar van Choconas
Als ik het zo lees, mag ik blij zijn dat mijn enkele cd-versie "Old dreams waiting to be realized" niet bevat? Verder vind ik dit een uiterst fascinerend album, waar maar moeilijk vat op te krijgen is.

Yann Samsa
Krijgt net een sterretje van mij, dat Old Dreams. Samen met Without You en Raging Lung.

avatar van sander.
Without You My Life Would Be Boring is een fantastisch nummer wat zo speels en tegelijk agressief ronddanst en ontploft. Echt een heerlijke rijkdom aan klanken en texturen, in het hele album trouwens. Het is lekker stug, ruw, en daardoor ontzettend energiek. Ik denk over een tijdje nog steeds boeiend. Silent Shout daarentegen verliest zijn kracht een beetje, alleen het titelnummer heeft nog die frisheid die het had toen het uitkwam. Het concert (in Paradiso) was prachtig en heeft de inhoud van dit album voor mij goed uitgediept. Er is wel te weinig discussie rondom dit album, terwijl The Knife toch zo zijn best doet een statement te maken, niet onverschillig te zijn.

Mr.Bungle
Werd me aangeraden door een vriend,dit is echt verschrikkelijk,houd van experiment en avant-garde,dit geeft me migraine.

avatar van Urbanoetang
Deze moeilijk te doorgronden plaat begint nu toch te groeien hier. Ondanks dat de nummers die het meest in het stramien van Deep Cuts en Silent Shout passen nog steeds mijn favoriete momenten zijn (en als Shaking the Habitual knalt, knalt het heerlijk!), beginnen nu ook de overige nummers hun plek te vinden en klinken deze steeds minder alsof de band maar wat op het canvas probeert te smijten in de hoop dat het vorm aanneemt. Zelfs het ambientstuk wat ik eerst maar matig vond en altijd skipte, vormt nu een lekkere intermissie wat in principe het eerste album scheidt van het tweede.

Verhoogt met 0,5*. Denk niet dat dit ooit een 5* word, maar het is toch wel gegroeid tot één van mijn favoriete platen van het jaar. Denk dat het fantastische A Tooth for an Eye ook mijn favoriete single van het jaar geworden is. Niet zo briljant als Silent Shout (en dat optreden blijft waardeloos), maar wel erg goed en uitdagend.

Nihilisme
Op z'n zachtst gezegd een erg matige, langgerekte plaat. Wat mij betreft de grootste tegenvaller van 2013. Met Tomorrow, In A Year kon ik eigenlijk ook al bijzonder weinig. Spijtig, want The Knife ten tijde van Silent Shout toch één van mijn favoriete electro-acts.

Ik Doe Moeilijk
sander. schreef:
Quote waar de titel van dit album vandaan lijkt te komen:

Foucault!
Punten voor the Knife. Maar doen ze ook wat ze claimen? M.a.w. weten ze zich ook vrij te maken van gewoonte en conventie? Is dat überhaupt mogelijk, komt er niet gewoon een andere ideologie voor in de plaats?

Nihilisme schreef:

Op een andere album-pagina zat je te klagen dat een gewaardeerde band geen risico's meer neemt.
Nou, dit is em dus: de plaat die effectief risico's neemt en je uitdaagt in plaats van Silent Shout part 2 te maken (wat ze ongetwijfeld gerust gekund hadden) en zich te wentelen in de comfort zone. De score is dan ook navenant. Spijtig want genoeg goede nummers, alleen de coherentie ontbreekt soms een beetje.

avatar van dix
dix
Ik zou deze nooit aangeschaft hebben als ik 'm niet her en der hoog in lijstjes had zien staan.
Silent Shout vond ik altijd wat overroepen, dus ik had niet direct hoge verwachtingen...

Maar wát een fantastisch en veelzijdig album is dit zeg. Dit gaat heel wat verder dan die succesvolle voorganger. Zó zet je dus een ambitieuze dubbelaar in elkaar, beste Butler.

Nihilisme
Morinfen schreef:

Ik vond altijd dat The Knife een erg eigen geluid had waar nog zat ruimte in zat. Ik zeg niet dat ze deze plaat niet mogen maken, want STH wordt goed ontvangen door veel mensen wiens mening ik hoog acht. Het is een verandering binnen hun sound die voor veel mensen blijkbaar werkt. Daarvoor respect. Maar de verandering gaat voor mij niet op, mijn interesse is langzaam maar zeker weggeëbd en ik vind het dus simpelweg geen goede plaat. Traag, langdradig en saai. Verandering is niet automatisch goed in mijn boekje. Maar absoluut scherp gevonden hoor.

avatar van twin
Krijg migraine alsik het hele album luister, maar oh oh wat zijn de nummers afzonderlijk ijzersterk, zet het steeds weer op, paar nummers luisteren en dan snel weer uit, denk dat dit album z'n tijd ver vooruit is

avatar van popstranger
Er staan een paar ware topsongs op maar ook een hoop instrumentaal gefröbel dat tot in den treure wordt uitgemolken. Nee, echt bijna 10 minuten Fracking Fluid Injection is er gewoon teveel aan en dan zwijg ik nog over Old Dreams Waiting To Be Realized dat bijna 20 minuten duurt. Toch nog wel 3,5* voor dit album...