James Blake - Overgrown (2013)

Electronic
Label: Atlas

1. Overgrown (5:00)
  2. I Am Sold (4:04)
  3. Life Round Here (3:37)
  4. Take a Fall for Me (3:33)

met RZA

5. Retrograde (3:43)
  6. DLM (2:25)
  7. Digital Lion (4:47)

met Brian Eno

8. Voyeur (4:17)
  9. To the Last (4:19)
  10. Our Love Comes Back (3:39)
  11. Everyday I Ran * (3:24)
Ook hier op repeat.

avatar van Broem
Weer een 0,5 * erbij. Voor mij echt een groeiplaat. Inmiddels op vinyl gekocht. How low can you go (wat betreft de lage tonen en niet de aankoop) Briljant.

avatar van Booyo
Overgrown krijgt relatief weinig aandacht, in vergelijking met het debuut van Blake. Raar? Ja. Onterecht? Dat al helemaal. Dit album zou tig meer aandacht moeten krijgen. Waar zijn debuut regelmatig te geforceerd briljant wou overkomen, en daardoor bij mij de irritatiegrens opzocht, is dit een plaat geworden die me erg bevalt.

Tien nummers met een duidelijke kop en staart, en ditmaal wél mooi gebruik van zijn stem. Beide zaken waren lang niet zo vanzelfsprekend op zijn vorige album, zeker zijn stem vond ik daarop vervelend. Hoogtepunten zijn voor mij Take a Fall for Me (van mij mag Blake vaker samenwerken met een rappert), uiteraard Retrogate (Herman: gek dat je hier niets bijzonders in ziet. Wat een track.), het heerlijk opbouwende Voyeur en het bijna hypnotiserende To the Last.

avatar van andnino
Ik vind het een goede plaat, maar ben momenteel (misschien verandert het nog) wel van mening dat hij gedragen wordt door vier nummers, te noemen de eerste drie en Retrograde.

avatar van chevy93
Interessant album. Een stuk beter dan de voorganger.

Op Spotify overigens track-by-track commentaar van Blake zelf.

Strooit met mooie melodieën, maar het komt voor mij nergens echt op gang, wat ik wel jammer vind. Kan het heus wel appreciëren, maar het zorgt er dan ook wel voor dat ik het niet meer als een 3,5 kan geven. Maar zeg nooit 'nooit'.

Rene1979
Ik vindt hem ook net iets te traag... Denk niet dat dit echt een plaat voor mij wordt.

avatar van bram1610
chevy93 schreef:
Een stuk beter dan de voorganger.

Waarom zegt iedereen dat toch steeds?

avatar van kobe bryant fan
Omdat die mensen Overgrown beter vinden dat zijn vorige, waaronder ook ik.

avatar van Gloeilamp
Ik heb beide albums op 4* staan. Overgrown staat hier nu op, en ik blijf nog steeds nieuwe dingen ontdekken. James Blake is een geweldige artiest.

avatar van IllumSphere
Ik heb beide platen op een vier en een half staan. Ik begrijp dan ook niet waarom men zo negatief is over het debuut. Morgen maar eens kijken voor beide platen op vinyl te scoren.

Nihilisme
I Am Sold is zo'n onwaarschijnlijk goed nummer. Vind Overgrown stukken interessanter en vooral veel minder vlak dan de voorganger.

avatar van -SprayIt-
Eens, ook wat betreft die track, verreweg favoriet. Heel vreemd dat dit album zo weinig aandacht krijgt, misschien omdat er een unieke track mist, qua sound, zoals Limit To Your Love. Maar overall is dit echt 1 van de beste albums van de afgelopen jaren. Vind ik, dan.

avatar van Slowgaze
Hé maar even serieus nu, Brian Eno is toch helemaal geen feature op 'Digital Lion'? Hij heeft alleen aan het nummer meegeschreven en heeft verder niets ingespeeld volgens het boekje.

James Blake, een man die altijd me aandacht heeft getrokken maar ik kon ze eerste album net niet waarderen. Het was allemaal net wat te gelikt en had moeite met het helemaal afluisteren van het album.

Toch wou ik hem graag live zien toen ik hoorde dat hij naar Lowlands kwam dit jaar, wist niet wat ik moest verwachten maar ben totaal overdonderd. Wat een show!! James Blake stond daar heel overtuigend met een zéér muzikale band. Hij het publiek sinds de eerste seconden helemaal mee. Een totale verassing.

Ik besloot dit album toch een kans te geven en ik moet zeggen, het bevalt me een stuk beter als ze debuut. Het is wat minder gelikt (geforceerd perfect klinken). Het eerste album irriteerden me zelfs zo nu en dan, dat is niet meer het geval. Ben ook een aantal keer flink verrast met ontzettend dansbare stukjes in dit album.

Toch zet ik dit niet vaak op en vind ik James Blake het best tot ze recht komen live, op het podium

GCITY050
Pakweg de eerste 5 tracks klinken fijn. Maar de rest vind ik vrij saai

Lasers
De eerste 5 nummers vind ik echt geweldig. Bij de andere nummers moet het kwartje nog vallen. Misschien ligt het aan het feit dat ik de eerste 5 nummers maar blijven herhalen.

Er is een remix uit gebracht van Life Round Here. Chance The Rapper heeft een mooi hiphop tintje aan het nummer gegeven

avatar van Booyo
Booyo schreef:

Joerii schreef:

Twee zielen, een gedachte

hahaha, grappig, exact zelfde punten . Veel mensen zijn het er ook wel over eens geloof ik, zeker als je het debuut wel interessant vond maar toch zoiets had van: Dit is het net niet.

avatar van -SprayIt-
Dit album is voor mij in de running voor album van het jaar. Hij groeit nog steeds, vooral de tracks die ik eerder minder vond. Zit erg goed in elkaar, heerlijke sound. Voor mij echt beter dan zijn debuut, vind alleen de hoes niet passend.

avatar van Broem
Idd top 10 werk voor 2013. Gezien het aantal stemmen zal dat echter moeilijk worden. Ben benieuwd.

Een welverdiende plek in de top 20

avatar van Madjack71
Aan het debuut van deze James Blake kon ik niet echt wennen. Meer zoiets van je hoort de potentie, maar het is het nog net niet. Deze opvolger klinkt meer toegankelijker, minder bevreemdend en doordachter. Zijn stem heeft op momenten wel wat weg van Antony Hegarty, maar dan meer met mistige, ruimtelijke muzikale back-up. Voor mij echt een album om meerdere keren te draaien om er steeds meer in te komen. Sfeervolle hoes ook en wat is die man lang. Blake geeft blijk dat hij het in zich heeft om een klassieker te kunnen maken.

avatar van Shelter
Dit geluisterd nadat ik eerder SOHN had gehoord. Kende de man helemaal niet, dus enigszins grote verrassing voor mij luisterend naar dit album.
Moest in het begin erg wennen, want ik waardeer op zich wel triphop en van die vage/winterse/spacey geluiden, overigens niet zeggende dat dit triphop is. Maar ik denk als je een beetje die achtergrond hebt het kwartje eerder valt als wanneer je jaren Britney gluisterd hebt
Het klinkt erg kil en zweverig en James Blake heeft een onwijs mooie stem die net wat meer pop is dan Thom Yorke of die kere van Muse, echter het muzikale gedeelte erom heen is geen pop.
Ik vind het zelf een mooie combinatie, het album groeit hoe vaker je het luistert.
De track met RZA is overigens fantastisch en geeft net even de break in het album die nodig was om het niet teveel op elkaar te laten lijken.

Voor nu 4*

avatar van Carolaah
Hm..

Wel mooi, maar ik vind het persoonlijk teveel vocals hebben. Het had wat mij betreft meer elektro mogen zijn, zoals de balans op de CMYK EP, dat bevalt me een stuk beter..

Ik vind dit een beetje.. saai. En ja ik snap wel dat mensen dit juist mooi en diep vinden, maar het verveeld me een beetje, ik heb er niet het geduld voor. Wel goede muziek voor een denkmoment.

avatar van Shelter
Ik vind het steeds beter worden, ik verhoog naar 4,5*.
Had laatst Lamb weer gedraaid, wat ik een beetje hetzelfde idee vind kwa zweverigheid etc
Had altijd het idee dat Lamb meer de creme de la creme was en James Blake de leerling die er zijn eigen ding mee doet. Die afstand wordt nu ineens een stuk kleiner, mooi!

avatar van Jessensei
'Modern Soul' is het nieuwst dat we van Blake te horen krijgen.

Als dit is wat we van 'Radio Silence' (zijn derde) mogen verwachten, dan kan ik die blind voorbestellen. Wat een kathedraal van een song, zeg!

Jessensei schreef:
'Modern Soul' is het nieuwst dat we van Blake te horen krijgen.

Ik weet dat er commentaren gaan komen van: herhaling, dingetjes zoals vernieuwend enzo.
Maar als deze cover erop komt......
James Blake / Justin Vernon - The Sound of Silence - YouTube

avatar van Jessensei
James Blake heeft net aangekondigd dat 'The Colour in Anything' om middernacht Engelse tijd uit is.

Hm nu 3 clipjes via Utube meerdere malen beluisterd. Ik verheug me echt op dit album. Heb er al een hele tijd op gewacht en opeens komt ie eraan. Minimal. Maar niet in prestatie. Verwacht ik dan. Voor mij blijft het een fenomeen. Jammer dat ie meewerkt aan 'projectjes' als Lemonde. Daarvoor is hij op artistiek niveau veel artiesten ontstegen.

Ik hoorde net retrogade voor het eerst en moest mijn ondergoed vervangen. Geweldig...

avatar van Emichel
Ik zou in nog geen duizend woorden kunnen uitrukken wat deze plaat met mij te weeg brengt.
Favorieten blijven: 'I am sold, Overgrown en Life round here.