Vashti Bunyan - Lookaftering (2005)

Folk
Label: FatCat

1. Lately (2:22)
  2. Here Before (2:05)
  3. Wayward (3:06)
  4. Hidden (3:23)
  5. Against the Sky (3:10)
  6. Turning Back (4:28)
  7. If I Were (2:15)
  8. Same But Different (3:38)
  9. Brother (2:11)
  10. Feet of Clay (4:30)
  11. Wayward Hum (4:26)
Voer voor liefhebbers van Nick Drake. Wat zeg ik? Drake-liefhebbers mogen dit niet missen.
Vinden we dat Kate Bush al lang op zich liet wachten met een opvolger (12 jaar). Vashti Bunyan doet er nog een schepje bovenop: dit 2e album heeft 35 (!) jaar op zich laten wachten.
Op deze cd werkt ze samen met Devendra Banhart, Joanna Newsom en Adem. Heel erg groot is die invloed zeker niet. Als je wilt weten hoe dit klinkt kan je beter naar het debuut Just Another Diamond Day luisteren en niet naar genoemde artiesten.
Ik heb dit album nu op 4 sterren staan, maar het zou me niet verbazen als dat binnenkort omhoog gaat. Nu moet het nog even op me inwerken allemaal.

Hemeltergend mooi!!!

Productie door niemand minder dan Max Richter!

(wie niet weet wie Max Richter is, dan onmiddelijk (met terugwerkende kracht) achter zijn album The Blue Notebooks aan!)

Maar weer even terug naar mevrouw Bunyan. Ik krijg net als met haar eerste album een beetje de kriebels van haar stem. Het raakt bij mij net even de verkeerde snaar. En dat terwijl ik bijvoorbeeld de stem van Joanna Newsom weer geweldig vind. Tsja, muziek is nou eenmaal geen rocket science, dus dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Ik vind het wel leuk dat ze weer na zoveel tijd een album heeft gemaakt omdat ze toch een beetje de 'Godmother' is van de huidige folk stroming.

aERodynamIC schreef:
naar het debuut Just Another Diamond Day luisteren

En waarom nog geen stem dan?

yosemite44 schreef:

En waarom nog geen stem dan?

Slechts 1 keer gehoord

Sietse
daar word nu aan gewerkt...Just another Diamond day is een van mijn favoriete albums...super mooi, net zoals deze trouwens.

Ik kwam onlangs een mooi album tegen van Sibylle Baier:

Sibylle Baier- "Colour Green"

Prachtig folk album dat tussen 1970 en 1973 is opgenomen in Duitsland en wordt in februari uitgebracht door Orange Twin. Liefhebbers van Vashti Bunyan zullen dit album ongetwijfeld waarderen. Op Everything Is Fire en Just For A Day mag je alvast een paar nummers luisteren:
Everything Is Fire
Just For A Day

ga ik zeker checken

avatar van eviljoke
is deze cd eigenlijk in europa niet uit op fatcat?

sxesven
FatCat is Europees, DiCristina Amerikaans, dus volgens mij is 'ie in de VS via DiCristina uitgebracht. In Europa zeker via FatCat.

avatar van musicfriek
Ik begin steeds meer te ervaren dat ik de folk-kant optrek. Wat kan ik intens van deze muziek genieten! Ontdekte ik gisteren nog Joanna Newsom ( ), vandaag draai ik deze voor het eerst. Natuurlijk was ik al bekend met Vashti (Diamond Day heeft zelfs een top 10-notering) en dit album doet er zeker niet voor onder. Prachtige composities weer en haar stem..... U bent gewaarschuwd, die werkt echt verslavend!

Dikke 4,5*

musicfriek schreef:

Dikke 4,5*

In dat geval ook eens Marissa Nadler proberen! Haar beide albums zijn van ongekende schoonheid.

avatar van grovonion
Dit herinnert me aan kerstmis. Neen, niet de kitschige coca-cola variant ervan maar de kerstsfeer die ikzelf vaak heb ervaren en die tijdens de winter-periode inzet. Lui vakantiesfeertje, iedereen in opperbeste, doch ietwat melancholische stemming. Sneeuw buiten, koude die de vensters lichtjes doet bevriezen. Net terugkomende van een bitterkoude wandeling die me doet inzien hoe heerlijk het is de natuur tijdens de winter te beleven. En dan binnenkomen en gaan zitten bij het open haardvuur, des te meer genietend van de heerlijke warmte en deze CD in de achtergrond.

avatar van levenvergeten
Ik vind dit echt verschrikkelijk mooie muziek, de rede waarom het geen 5* is dat het nooit echt op de voorgrond wil treden, heel erg is dat niet, het blijft mooi.

avatar van Bombong
Just another diamond day is een van mijn favoriete platen allertijden. Anders dan de meesten anderen was ik niet erg enthousiast over Lookaftering. De nummers zijn in de meeste gevallen nogal saai. Bovendien, wat Diamond day zo bijzonder maakte is dat die de suggestie wekt dat Vashti naast je op de bank in je oor zit te fluisteren. Dat heb je met Lookaftering nooit. Of zou het gewoon zijn omdat ik het nu eenmaal spannender vind als een lief hippiemeisje in je oor fluistert dan een dame van in de 60?

ik gok dat laatste

avatar van otherfool
Ik vind het na 3 luisterbeurten ook nog lang niet zo goed als Diamond Day. Dit kabbelt een beetje voort zonder echte uitschieters, en weet me (nog?) niet te raken. Eerst maar eens 2,5*.

Aquila
Inderdaad niet de intensiteit van "Diamond Day" en de bij vlagen wonderschone 'restjes'-plaat "Some Things Just Stick in Your Mind". Toch wel enkele zeer sterke nummers, waavran 'Same But Different' mijn favoriet is.

En een heel leuke hoes ook.

Nihilisme
Ik vind deze toch eigenlijk wel beter dan Diamond Day hoor. Turning Backs is zonder twijfel het mooiste liedje dat ik tot nu toe in haar (beperkte) discografie ben tegengekomen.

avatar van PaulKemp48
Prima plaat maar ik begrijp wat "otherfool" bedoelt, het is een beetje middle of the road folk!
Veel van het zelfde maar wel prachtig gezongen. Ben benieuwd naar haar nieuwste: "Heartleap" welke binnenkort uitkomt!

Stijn_Slayer
Mooi vervolg op haar debuut, maar na een aantal nummers is de spanning er wel vanaf en wordt het wat veel van hetzelfde. Dat geldt zowel voor de liedjes als haar stem.