Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)

Rock / Funk
Label: Warner Bros.

1. The Power of Equality (4:03)
  2. If You Have to Ask (3:37)
  3. Breaking the Girl (4:55)
  4. Funky Monks (5:23)
  5. Suck My Kiss (3:37)
  6. I Could Have Lied (4:04)
  7. Mellowship Slinky in B Major (4:00)
  8. The Righteous & the Wicked (4:08)
  9. Give It Away (4:43)
  10. Blood Sugar Sex Magik (4:31)
  11. Under the Bridge (4:24)
  12. Naked in the Rain (4:26)
  13. Apache Rose Peacock (4:42)
  14. The Greeting Song (3:14)
  15. My Lovely Man (4:39)
  16. Sir Psycho Sexy (8:17)
  17. They're Red Hot (1:12)
  18. Give It Away (In Progress) * (4:36)
  19. If You Have to Ask [Radio Mix] * (3:37)
  20. Nobody Weird Like Me [Live] * (5:05)
  21. Sikamikanico * (3:24)
  22. Breaking the Girl [Radio Edit] * (4:29)
  23. Fela's Cock * (5:16)
  24. If You Have to Ask [Friday Night Fever Blister Mix] * (6:35)
  25. Soul to Squeeze * (4:50)
  26. Little Miss Lover * (2:40)
  27. Castles Made of Sand * (3:21)
totale tijdsduur: 1:13:55 (1:57:48)
avatar van Eveningguard
Oneens, op de latere albums zijn er nauwlijks funk invloeden te bespeuren. Dat wordt vervangen door pop.

avatar van Kronos

Misschien dat er daarom 'was tenminste' tussen haakjes staat?

avatar van Eveningguard
Daar las ik overheen, schatje.

avatar van SilSugarSexMagik
Eveningguard schreef:

Ben ik het zeker niet mee eens, wel minder ja maar nauwelijks is zeker niet waar

avatar van JelmerHolwerda
Heerlijke funkrock. Nog steeds hun beste album in mijn (en bijna iedereens) ogen.

avatar van richardbrugge
toch wel een klassieker ondertussen

avatar van Johnny Marr
Wat een verschrikkelijk goed album is het toch...16 steengoede nummers behalve die Robert Johnson cover had niet gehoeven wat me toch net weerhoudt van de volle 5 sterren te geven. Als je dan nog eens nagaat dat het sublieme nummer 'Soul to Squeeze' in dezelfde periode werd opgenomen als de rest van dit album, en dat het eigenlijk dus van het album werd gehouden, vraag ik me toch af waarom ze niet dat nummer als afsluiter hebben geplaatst, in plaats van het als b-kantje te houden. Dat nummer is dat echt niet waard. Ik heb overigens erg genoten van de documentaire 'Funky Monks' die toont hoe dit album werd opgenomen!

Trouwens vind ik Give It Away zelfs nog het minste nummer van het album en dat is één van de bekendste en meest geliefde dus je moet niet vragen hoe goed dit album wel niet is.

avatar van Shelter
Give it Away vind ik juist een van de beste, de funk spat ervan af man!
Vooral die bass loop is echt super...
Ik vind alleen Breaking The Girl echt een standaard skip moment

avatar van Johnny Marr
Muzikaal is Give it away echt de max, gewoon zijn zang stoort me een beetje...

avatar van Shelter
ow ok... daar kan ik me wel in vinden. Aangezien hij niet echt op zijn max zingt in dat nummer hahaha

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Zeer tof album van The Peppers, deze BSSM. Het is allemaal extreem funky en swingend. Hier en daar rekken ze het net iets te lang uit, en niet alle songs zijn even sterk, maar over het algemeen is dit een plezierige, sympathieke plaat geworden. De gele sterretjes staan bij Breaking The Girl, Funky Monks, het titelnummer en het niet stuk te krijgen Under The Bridge, trouwens.

ziggystardust
dit album is voor mij gewoon echt een klassieker geworden ! lekker swingende nummers. vooral de eerste helft van het album zijn fantastisch ! tot nu toe geef ik 4.5 sterren maar de 5 sterren zitten er aan te komen.

avatar van iggy
Wat mij betreft geen klassieker. Er staan zeker klassieke pepper nummers op geen twijfel. Maar over de gehele lijn ook een aantal zwakke broeders.
De opener vind ik ronduit zwak. Net als Funky Monks bijv . Puur als nummers blijven ze gewoon niet hangen. Zeker de band speelt en knalt er lekker op los. Ze lijken wel iets meer volwassen en verder dan de zanger.
Antony dus bevalt mij gewoon een stuk minder dan de latere cd's. Hij kwaakt,rapt of zingt nog te zeer zijn eigen ding. Zijn melodie/zanglijnen zijn af en toe niet geweldig te noemen. En dan heb ik het er niet over of hij wel of niet kan zingen. Studio is dat allemaal prima wat mij betreft.
Maar goed er staan natuurlijk ook geweldige nummers op. Heerlijk op die typische manische pepperse wijze gespeeld. En dan weet ook Kiedis zijn mannetje heus wel te staan. Hij kan het wel. Om er vervolgens even goed een paar gevoelige en prima rustige nummers tegenaan te gooien. Inclusief zijn prachtig geslis ha.

Maar een klassieker mmm. Net niet.

Toch echt wel een dikke klassieker. Dikke funk, tijdloze nummers.. en bovenal charisma. Driekwartsmaat in breaking the girl is ook goed gevonden. Dit is de originele RHCP, later werd het mee pop-achtig, maar op stadium arcadium valt ook niet veel af te dingen. Anthony kan helaas niet echt zingen. Da's wat mij betreft het enige minpuntje

avatar van Shelter
ik vind hem juist de perfecte stem hebben voor deze band, een te gladde zanger zou een groot minpunt zijn voor de band. Ook andere rock artiesten vind ik niet helemaal passen.
Stel je voor je hebt een chris cornell die de zangpartijen van rhcp doet...zou ik niet toejuichen

avatar van Stijn_Slayer
Vroeger veel Peppers gedraaid, maar toen ging mijn smaak zich ontwikkelen en zijn ze een beetje achtergebleven. Heb de cd's overigens nooit weggedaan en, weliswaar in de uitverkoop, ook nog wel eens iets bijgekocht. RHCP volgen bij mij een heel typisch patroon: ik draai ze nooit, maar als ik er dan na anderhalf jaar weer eens mee wordt geconfronteerd, zeg ik altijd tegen mezelf dat ze toch wel erg goed waren. Hoor ik ze dan drie keer in twee weken, dan denk ik echter: 'nu weer opdonderen met jullie funkymojofeestje.' Ik ben RHCP snel zat, dat maakt het ook lastig om ze te beoordelen.

Merk wel dat ik nu meer dan vroeger luister naar de groove van Flea en de subtiele nuances in het spel van Frusciante. De meer uitgesproken funknummers behoorden vroeger niet tot mijn favorieten, maar waardeer ik nu een stuk meer. Ik ervaarde het album toen als wisselvallig, nu hooguit nog wat te lang. Misschien doe ik er nog wel een halfje bij.

avatar van adri1982
Vandaag dit album weer eens gedraaid. Het blijft een zeer goed album, maar schiet bij mij tekort om het in mijn 4,5 categorie meesterwerken te plaatsen. Misschien ligt het aan de eerste twee nummers die ik echter zo geweldig vind. Pas bij 'Breaking the girl' kom ik pas echt in de muziek van het album. Verder zijn: 'I could have lied', 'Give it away' en 'Under the bridge' de favoriete tracks van mij op het album en kan ik een lichte link leggen tussen 'Blood sugar sex magik' en 'American woman' van Lenny Kravitz. Ik denk dat Kravitz ook een beetje geïnspireerd is door het nummer: 'Blood sugar sex magik'.

avatar van JelmerHolwerda
iggy schreef:

Wel grappig dat je die twee ronduit zwak noemt want dat zijn juist weer mijn favoriete nummers. Vooral geweldig gitaar en bass-spel weet mij te bekoren bij Funky Monks.

avatar van iggy
Kwestie van smaak Jelmer.

Ondanks dat hier veen aantal zeer sterke nummers op staan vind ik op Blood Sugar Sex Magik best veel vullertjes staan.
De voorganger Mother's Milk vormt veel meer een geheel.
Maar daar staan geen Give It Away en Under The Bridge op.

avatar van devel-hunt
Een brok energie komt er uit de speakers sinds ik deze cd in 1991 tijdens de release kocht. Ik draai de cd weinig, ben altijd op zoek naar iets nieuws, maar de sporadische keren dat ik deze toch wel inmiddels klassieker pak, valt het op dat de tijd heel aardig voor de plaat is geweest. Nergens sleet of gedateerdheid te bekennen, nog net zo fris als 24 jaar geleden, en dat zegt heel veel over de kwaliteit.

avatar van deef.
Het slepende einde van Sir Psycho. Met vertragende breaks. Boh. Majestueus.

avatar van jurado
Mag toch wel magnus opus van RHCP genoemd worden deze plaat.
Zelfs Anthony Kiedis's zang trek ik hier bijzonder goed, wat op latere platen/singles mij echt irriteert.

Klein genie John Frusciante was voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de songs op deze plaat.
Helaas zakte RHCP hierna af van een stomende funkrock band naar een vervelend popmonster.

Wat ik opmerkelijk vind is dat ze live hun hele discografie van BSSM (op Under the Bridge na geloof ik) tot aan het debuut simpelweg negeren! Hoe is het toch mogelijk?! Weg is de funk; RHCP zijn een popband geworden.

avatar van JVT
JVT
Ik hoor liever de Peppers van op Californication dan deze, dit is me iets te veel gepingel (funk) op de gitaar. Ik heb em deze week nog eens gedraaid maar het doet me steeds minder, ondanks dat mijn favoriete peppers nummer hier wel op staat. Under the Bridge blijft fantastisch. Alsook Suck My Kiss en Give It Away.

Needledose schreef:
Hoe is het toch mogelijk?! Weg is de funk; RHCP zijn een popband geworden.

Dat is toch niet iets nieuws? Na dit album was One hot minute nog een laatste redelijke stuitrekking. Daarna was de koek op.

De koek is op lennon. Had het over de live shows waarin ze het oude werk negeren

Needledose schreef:

Aha. Dat heb ik niet goed gelezen dan. Ja, ook jammer. Live zijn ze (qua Kiedis) al niet te sterk, dus als ze dan ook nog slappe hap gaan spelen, is er niks interessants meer over.

Zag ze oo Werchter 2012 lennon en Under the Bridge was de enige(!) song van voor Californication! Vond het een aanfluiting