Douwe Bob - Born in a Storm (2013)

Label: Rodeo

1. Judge, Jury & Executioner (3:49)
  2. Blind Man’s Bluff (2:44)
  3. You Don't Have to Stay (2:26)
  4. Eliza Jane (4:26)
  5. Born in a Storm (4:32)
  6. Multicoloured Angels (3:08)
  7. I Smoke and I Drink (3:56)
  8. Beautiful (2:56)
  9. Stone Into the River (4:22)
  10. Life Weighs Heavy (3:31)
  11. Give It to Me (3:05)
  12. She Knows (3:38)
  13. I Gave Them (2:35)
Douwe Bob.... ik had er eigenlijk nooit van gehoord maar hij schijnt de winnaar van het eerste seizoen van De Beste Singer-Songwriter van Nederland te zijn. Tja, dat krijg je als je nauwelijks tv kijkt.
Maar de radio dan? Giel Beelen schijnt er nogal mee weg te lopen?! Wederom tja.... daar luister ik al helemaal niet naar.
Voor mij is Douwe Bob dus een nieuwe naam die zo gelijk al wat 'tegen' heeft (hoe onterecht ook).
Hij komt uit Nederland en dan zijn veel mensen al wat argwanender, ikzelf heb er minder last van maar ik lieg als ik zeg dat ik er dan toch niet net even anders naar luister, Giel als kruiwagen kan tegenwerken (is Douwe ook geen DWDD knuffelartiest? Ook daar kijk ik niet naar maar het zou me niet verbazen) en op de cover pronken met je tattoo, rook uitblazend (inclusief een nummer dat I Smoke and I Drink heet) en ik geef toe dat ik me niet bepaald gewonnen gaf toen ik aan dit album begon.

Een album vol prima liedjes waarbij ik gelijk moest denken aan een band als Toploader: het zit prima in elkaar, aangename stem maar ik mis iets. Is het te braaf? Te kleurloos? Het mag van mij op van alles en nog wat lijken want daar heb ik geen moeite mee maar het weet me niet te raken en dat is bij dit soort albums essentieel. Als 13 nummers wat aangenaam langs je heengaan is dat gewoon geen goed teken.
Nee, het is zeker niet onvoldoende en ik denk dat Nederland er een prima artiest bij heeft die een uitstekend album heeft gemaakt alleen is ie niet echt voor mij bedoeld blijkbaar.
Misschien album nummer twee?

avatar van bikkel2
Wel een heel aparte stem. Ik hoop dat ie gewoon zijn eigen weg gaat en niet komt opdraven in halfzachte spelletjes programma's en zo. En niet te veel in DWDD hoop ik ook.
Ik ga het wel beluisteren dit.

aERodynamIC schreef:

Hij heeft geloof ik maar drie liedjes geschreven van dit album. Normaal niet erg, maar voor een songwriter wel een schrale oogst. Het enige liedje dat ik dan gehoord heb, vond ik wel weer aardig.

avatar van Arrie
Multicoloured Angels waarschijnlijk. Dat is zijn 'hit', maar zelf vind ik het niet zo bijzonder. Wel raar dat als je een singer-songwriterprogramma wint, je maar drie liedjes op je plaat zelf hebt geschreven.

avatar van Hedser
Volgens mij heeft hij drie liedjes helemaal alleen geschreven. Bij die anderen heeft hij hulp gekregen, maar daar heeft hij wel aan meegeschreven geloof ik.

avatar van Deranged
Bij de cover gaat het inderdaad mis.

Verder vooral ook bij Giel Beelen.

Gastje weet nergens iets vanaf.

Maar.

Giel, wat vind jij?

Ja is helemaal de shit.

Ok dan hoef ik het alvast niet te horen.

avatar van Gele Stift
Zijn allereerste versie van Multicoloured Angels was echt geweldig in DBSS van Nederland. Hij schreef het nummer als een ode aan zijn vader. Het is eigenlijk jammer die hij is gaan samenwerken met de band van Tim Knol. Hoewel Anne Soldaat hem wel het een en ander kan leren. Toch ben ik best benieuwd naar dit album.. Hoewel ik het wel jammer vind dat het erop lijkt alsof ie zich veel focust op zijn beeldvorming rondom zijn persoontje (een blik op de cover is voldoende).

avatar van Kos
Kos
You dont Have to Stay is toch wel leuk.

avatar van Madjack71
Bij de huidige serie is ook ene Michael Prins met Close to You en dat vind ik toch wel een prachtig nummer en ja als je zelfs Mr Tattoo Carton een traantje laat wegpinken, doe je toch wel iets goed. Met Douwe Bob heb ik niet zoveel, idd. misschien beetje teveel het plaatje dan het liedje. Hoewel You Don't Have tot Stay wel aardig is als die voorbij komt op de radio. De hoes lijkt een beetje dubbelzinnig met hoe hij daar staat en dan Douwe Bob.

avatar van Gele Stift
Ik vind You dont have to stay het slechtste nummer van de plaat, vreselijk voorspelbaar en die achtergrondzangeressen verpesten zelfs een paar nummers op deze plaat, waaronder deze. Verder best een prima plaatje, maar op z'n tweede komt ie er zeker niet meer zo vanaf, moet een stuk gedurfder worden wil ie een carrière opbouwen van langer dan 2 jaar.

1,5
Wat een saaie plaat zeg. Ik zag hem gisteren nog in de Pinkpop registratie. Suffe Americana. Opgewarmde prak. Niet dat het echt slecht, vals of weet ik wat is, maar dit is gewoon redelijke braderie muziek.

avatar van jurado
willemweetniet schreef:

Ben er ook niet kapot van,viel mij wel op dat het wel beter te verhappen was dan alle andere meuk die ik voorbij zag komen.

1,5
jurado schreef:

Tja, Pinkpop. Daar hebben ze echt een line-up zonder doelgroep. Geen lijn in te trekken. Folk artiesten, pop, rock, indie, alles staat er. Maar dat is heel erg off-topic. Ik denk dat he grote probleem van zo'n Douwe Bob toch is dat hij met zo'n programma meedoet. De jury daar snapt gewoon niet veel van folkmuziek of americana en de mensen die langskomen zijn geen mensen uit het vak, maar mensen uit de popscene. Ik zag dat ze nu weer Spike en nog een dude van Di-rect hadden gevraagd, kom op, daar leert toch niemand wat van in zo'n programma.

Teuro
Er is tegenwoordig echt niets meer op televisie. Om te huilen die talentenshows. En eigenlijk is 3FM ook om te huilen. Giel had B-Brave in zijn ochtendshow. Zelfs al zet Douwe Bob de bril van Paul Rabbering op, dan maakt hij nog geen indruk. Voor de braderie te saai, deze CDAcampagne muziek.

Tja Giel Beelen , wie is dat ? Een muzikant ? Heeft hij werkelijk verstand van muziek ? Wat goed is en wat niet ?weet hij dat ? Nee! Giel is als jongetje ,net als vele andere jongetjes op zijn kamertje begonnen met plaatjes draaien. Dat doet hij nog . Heb je dan verstand van muziek ? Niet persé.
Douwe Bob speelt heel lekker: gitaar en piano . Hij doet het heel goed voor onze begrippen.
" voor onze begrippen " moet er wel bij gezegd worden. Zullen we in 2020 nog steeds horen van Douwe?

avatar van T.A.
Ik moet zeggen dat Douwe Bob live horen veel toegevoegde waarde heeft. Zoals aERodynamIC al opwierp, het klinkt misschien iets te braaf op dit album. Live, alleen met een gitaar, raakt het me veel meer. Zoals vandaag bij Sjenee met de BNR Friday Move.

avatar van berken
Klinkt niet verkeerd, enkele verrassend mooie nummers.

avatar van bas2204
Erg braaf album is dit toch wel van Douwe Bob. Ik zag hem deze zomer op het Zomerparkfeest in Venlo en daar klonk het allemaal toch alleraardigst.

avatar van Rockfan
bikkel2 schreef:
Ik ga het wel beluisteren dit.

Hij mag volgend jaar naar het Songfestival. Ik had nog nooit van hem gehoord en om de voorgenoemde reden wil ik dat graag zo houden.

avatar van bikkel2
Hij wil waarschijnlijk gaan voor het internationale avontuur.
Of je die weg wilt bewandelen via het Eurovisie Songfestival circus......tja. Het is een keuze.
Ik had het van hem niet zo snel verwacht.

avatar van Rockfan
Dat songfestival is iig geen goede manier om op een internationaal avontuur te gaan.

Ik ken er op Abba na dan niet zo 123 een songfestivalartiest opnoemen die er mee doorgebroken is.

Oke oke...Celine Dion dan. Ook om niet al te vrolijk van te worden.