Pearls Before Swine - Balaklava (1968)

Folk / Rock
Label: ESP Disk

1. Trumpeter Landfrey (0:35)
  2. Translucent Carriages (4:00)
  3. Images of April (2:41)
  4. There Was a Man (2:57)
  5. I Saw the World (3:27)
  6. Guardian Angels (3:02)
  7. Suzanne (5:01)
  8. Lepers and Roses (5:23)
  9. Florence Nightingale (0:17)
  10. Ring Thing (3:31)
Psychedelisch folk album van Tom Rapp en muzikanten.
Overwegend melancholische liedjes, met een uitgebreid instrumentarium, hier en daar wat electronische toevoegingen, begeleid door Rapp's dromerige, krakerige stem.
Absolute aanrader, maar toch jammer dat het zo kort is.

avatar van Droombolus
De 2e Pearls Before Swine haalt het voor mij niet bij de 1e, maar is toch een stuk beter dan dat ik mij herinnerde. Het is allemaal een stuk gelijkmatiger en IMO eigenlijk meer folk-rock dan folk-psych. Een stuk makkelijker te verteren voor de algemene luisteraar dan de ( overigens geweldige ) hippie hersenspinsels op One Nation Underground. Liefhebbers van dat soort plezante herrie doen er beter aan om albums als Farewell Aldebaran van Judy Henske & Jerry Yester ( sinds een jaar of wat eindelijk op CD uit ) op te zoeken .....

avatar van willemmusic
Voordat ik hem op het ESP label te pakken kon krijgen had ik een italiaanse heruitgave (BASE, meen ik) met na het laatste nummer het geluid van een snel terugspoelende tape en dat zeker een minuut lang! Zwoeip, zwoeip zwoeip, helaas heb ik die lp weggedaan...
Baklava behoort tot het collectieve bewustzijn van al mijn levens.

avatar van Paalhaas
Bij mij spoelt-ie ook terug op 't eind. Stond dat niet op de originele uitgave dan?

Paalhaas schreef:

Neen! Koesteren die lp dus als een postzegelmisdruk!

Misschien wat inconsistent, maar voor mij met afstand het beste album van Pearls Before Swine. Vooral het prachtige Translucent Carriages, Images of April, I Saw the World en Lepers and Roses zijn hoogtepunten in het werk van Tom Rapp en consorten.

LocoHermano
willemmusic schreef:
met na het laatste nummer het geluid van een snel terugspoelende tape en dat zeker een minuut lang! Zwoeip, zwoeip zwoeip.

Ik dacht bij de eerste keer dat er iets goed mis was met de cd, maar gelukkig hoort 't er allemaal bij. Tot en met nummer zes hebben we te maken met een meesterwerk, daarna wordt 't mijns inziens stukken minder. Jammer dat Rapp gekozen heeft voor een nummer van die bruut overschatte Cohen.

Stijn_Slayer
Vind deze juist wat consistenter dan het debuut, dat soms wel erg vrijblijvend is (hoewel dat ook een beetje de charme ervan is). Hier perfectioneren ze hun sound.

Ooit voor €2,50 op cd in een afprijsbak laten liggen. Ik kon er maar niet opkomen of het deze groep was. De week erna toen ik 't gecontroleerd had was 'ie natuurlijk weg.

avatar van willemmusic
Au ! Voortaan alles met een middeleeeuws schilderij erop : metéén blind kopen en pas thuis luisteren !

avatar van clayhill
Maar dan wel de fivtiuth anniversary edition, net gehaald !