Kanye West - Yeezus (2013)

Hip-Hop / Avant-Garde

5. Hold My Liquor (5:27)

met Chief Keef en Justin Vernon

6. I'm in It (3:54)

met Agent Sasco en Justin Vernon

7. Blood on the Leaves (6:00)
  8. Guilt Trip (4:03)

met Kid Cudi

9. Send It Up (2:58)

met King L

10. Bound 2 (3:49)

met Charlie Wilson

bennerd
Mjuman schreef:
Dit is gewoon verpopte hop die nooit vlinder wordt. Misschien dat bennerd ook langs een dergelijke lijn denkt.

Voila, daar heb je het. Kanye bracht Yeezus uit terwijl Death Grips heel hoge toppen aan het scheren was. Op het randje tussen underground en mainstream. Dan komt Yeezus er ineens aan en voelt het voor het overgrote deel van de plaat aan als Death Grips light. In de zin van: "wel willen, maar niet kunnen". Het voelde aan alsof hij wilde meeliften op een undergroundtrend, maar het niet aankon en daardoor tussen wal en schip viel. Hard willen doen, maar het toch gemakkelijk willen houden.

Het andere deel van de plaat trek ik dan weer nog minder. Zo'n track als Blood on the Leaves. Brr.

Het is natuurlijk wel een schitterende plaat voor zijn carrière geweest. We zijn er na 33 pagina's nog vurig over aan het discussiëren. Een muzikale grootmeester die ineens "amuzikaal" gaat doen. Zo'n ommeslag is heerlijk, maar het resultaat is in mijn ogen bitter matig. Bocht gemist.

Neemt niet weg dat het aardig is, voor mij een minder geslaagd toetje na de 5 goede gangen ervoor

En inderdaad, dat hij voordien vijf zeer sterke albums gemaakt heeft, maakt het allemaal nog pijnlijker.

Rene1979
Als ik een wat minder album album van Kanye moet benoemen is het 808
De rest is knallen, wat een producties zeg!

Kapot hard.

avatar van Teunnis
Ik stuitte toevallig op een mooie anekdote van Dean Hurley over David Lynch en kan het niet laten die even te delen:

Oonce in a blue moon he’ll get super excited about something. The last time was with Kanye West’s Yeezus. [...] the first thing I played him was “I’m in It,” and he just looked over at me and his eyes got really big. [...] He gets that serious death stare and just goes, “Fuckin’ A, this is killer.”

Voor de geïnteresseerden, hier het hele artikel van Pitchfork: https://pitchfork.com/features/article/9958-the-discomfort-zone-exploring-the-musical-legacy-of-david-lynch/

Rudi1984
jordidj1 schreef:
Kapot hard.

Is dat positief?

Rudi1984 schreef:

Is dat positief?

Kapot positief.

Rudi1984
De eerste vier albums vielen me van de week bij eerste beluistering heel vies tegen. Een grote teleurstelling, aangezien ik MBDTF en Yeezus geweldig vond. Gelukkig blijken die twee platen ook bij hernieuwde luisterbeurten moeiteloos overeind te blijven. Yeezus stijgt zelfs nog verder in m'n achting.

Dat echt geniale wat veel mensen in Kanye horen, hoor ik eigenlijk alleen hier. Hoe hij hier creatief met samples speelt en een agressieve sfeer creëert, is ongeëvenaard, en niet alleen in de hiphop. Yeezus luister ik niet met m'n oren, maar met m'n hele lichaam. Al die breaks en perfect getimede bliepjes; ik kan er niet stil bij blijven zitten. De buurt zal ook zeker meegenieten wanneer ik langsrijd - iets waar ik me normaal kapot aan erger bij anderen.

Het blijkt bovendien een enorme groeier. In het begin vond ik er niks aan, maar nu nog steeds blijf ik het steeds weer opnieuw ontdekken. Daarom steekt die kennismaking met z'n eerste vier platen ook zo; wie weet haal ik er ooit nog meer uit dan nu.

Toch één klein verbeterpuntje: hij had deze versie van New Slaves op het album moeten zetten. Hoe geniaal kun je omgaan met censuur? Ik mag niet schelden? Oké, dan grom ik wel.

avatar van -SprayIt-
Halfje erbij, vandaag in de auto kei-hard zitten genieten. Voornamelijk de eerste 3 tracks zijn zeer sterk. Toch, achteraf gezien, weer een vooruitstrevend plaatje.

avatar van Weirdo Wizzy
Het is alweer zes jaar geleden dat Kanye's Yeezus het levenslicht zag. Ik weet nog wel dat de eerste reacties vrij wisselend waren. Ik zelf was in het begin ook sceptisch maar al gauw viel het kwartje en inmiddels is dit album mijn favoriet van de man en überhaupt een van mijn favoriete hiphopplaten ooit.

Kanye staat er wel om bekend elk album te verrassen, maar op dit album (en 808's & Heartbreak) gooit hij het toch echt wel rigoureus om. Dat is al gelijk te horen op On Sight. Ik vind het niet gelijk het beste nummer van de plaat, maar het zet wel gelijk de toon. De opgefokte, soms manische, raps van de heer West over deze toch wel kille electronische producties gaan geweldig samen. Pas met Hold My Liquor wordt het gas wat teruggenomen. I'm In It vervolgens is dan weer een sprekend voorbeeld van hoe eclectisch dit album ook is. In een tijdsbestek minder dan vier minuten gebeurt veel qua songstructuur.

Het hoogtepunt van het album is echter Blood On The Leaves. Heerlijk ook dat moment als die beat (klinkt als een bewerking van een nummer van Master P of zo'n andere No Limit-artiest) invalt. Nummer met Kid Cudi past ook uitstekend in het geheel en Send It Up is een simpele maar erg lekkere banger. Afsluiter Bound 2 is eigenlijk een vreemde eend in de bijt, maar voldoet wel, Beetje corny wel en wat mij betreft het minste nummer van de plaat.

Het knappe aan het hele geheel vind ik dat het ook wel iets ongrijpbaars heeft. Het is moeilijk in een hokje te plaatsten. Puur qua inhoud valt er vast het een en ander aan te maken op de teksten, maar tezamen met de gehele muzikale omlijsting maakt het wel impact. Yeezus is niet een album waarbij je achterover kan leunen, maar biedt wel een intense luisterervaring.

4,5 ster

avatar van Funky Bookie
Een sterke rapper zal Kanye wel nooit worden, maar de productie van dit album is wel zijn beste. Heel erg originieel en het knalt aan alle kanten. Eindelijk een echt sterk album van Mr. West.

avatar van VforVictor
Zeer lekkere plaat! Zijn tijd vooruit, goeie experimentele beats, arrogantie van hier tot tokyo (wat ik wel mag) goeie delivery, je geloofd em, erg goed!

avatar van L_R_
Beste, en eigenlijke enige goede, album van West. Hoppa 5 sterretjes bitchezz.

avatar van Bobbejaantje
Top 5 in de jaarlijst van OOR 2013 dus heb ik dit ook maar een keer beluisterd. Leuke groove en productie van dit sterk gepromoot en gemediatiseerd personage. Lyrics met het bitch & nigga gedoe staan echter mijlenver van mijn leefwereld en is dus niet aan mij besteed. This pimp's not in for it.

avatar van Harderwiek
Eens in de zoveel tijd zet ik dit plaatje weer eens op om te checken of het vooruitstrevende wat zoveel mensen hierin horen bij mij ook binnenkomt. 7 jaar later begrijp ik er echter nog steeds geen klap van. Wat een chaotische nietszeggende beats en nog minder zeggende Kanye raps.

avatar van Silky & Smooth
Waar komt die constante vergelijking met Death Grips eigenlijk vandaan?

avatar van Johnny Marr

avatar van Don Cappuccino
Noem mij een beter album. En nee, geen Death Grips album.

Ben & Ruurd - Voor Altijd (2017)

avatar van Silky & Smooth

Dat is niveau Messi / Ronaldo. Die tel je niet mee.

avatar van lowieke

Donda

avatar van lowieke
(leuk om ff te reageren, maar hoe goed Donda ook is... Yeezus is onovertroffen. Door Donda luister ik er weer naar en man, ongekend dat dit uitgekomen is...)

lowieke schreef:

Exact 't zelfde hier!

Voor mij is een bepaalde locatie/activiteit vaak met een album gebonden. Albums voor in de gym, auto, langs het water, tijdens het nuttigen van middelen, je kent 't wel.

Yeezus kan ik echter altijd & overal opzetten en op de 1 of andere bijzondere manier(gezien hoe idioot uniek/gevarieerd deze plaat is) past het altijd. In de sportschool kan je hier kneiterhard op gaan, langs het water kan je hier heerlijk op chillen, in de auto is 't heerlijk touren en je kan hier fantastisch op trippen.

Mooi aan dit album is ook dat zowel hier als in mijn persoonlijke omgeving dit album bij velen op een bepaald moment toch groeit in iets wat ze bevalt. Is bij veel Kanye albums wel zo maar denk dat Yeezus de meest afwijkende van alle is, kwartje viel bij mij ook pas na een jaar ofzo.

En inderdaad, ongekend dat dit in 2013 is uitgekomen.

avatar van Yestsida
Het begin van het einde.

Met zijn zesde soloalbum wou deze superproducer het minimalistisch aanpakken. Hij zette zich af tegenover de grote bedrijven dat deze wereld kent en zijn controversiële mening over slavernij, "modern" en die van vroeger, deed veel wenkbrauwen oprijzen. Toen vond ik het al ontzettend tegenstrijdig dat hij zich zo anti de corporaties opstelde maar als promotie voor Yeezus wel grootste livescreenings deed op gebouwen verspreid over heel de wereld, iets wat hij absoluut niet kan (zeker toen nog niet) zonder "de machthebbers". Wat een volslagen idioot is het toch geworden, een rondlopende contradictie (dit was echter niets nieuws).

Geen albumcover en zelfs de fysieke albums zijn van niets voorzien uitgezonderd van een rode sticker. De muziek moest voor zich spreken... dat heeft hij voor mij part gedaan. Vanaf deze LP was het duidelijk dat zijn ego het overgenomen heeft van zijn artistieke genialiteit. Op MBDTF was er een perfect huwelijk tussen die twee kanten van Kanye maar hier ging hij de mist in naar mijn mening. Het succes was naar zijn hoofd gestegen en waande zichzelf meer dan hij eigenlijk is. Het lijkt wel of hij de stempel artistiek genie kreeg en dacht dat zijn volgers daarmee alles zouden slikken.

Het komt misschien zo niet meteen over maar er staan echt wel nummers op deze plaat waar ik ten volle van kan genieten. Black Skinhead, New Slaves (teksten daargelaten), Blood on the Leaves en Bound 2 zijn niets minder dan heerlijk. De enige nummers die ik nog geregeld draai.
Hold My Liquor heeft nog een fijn refrein van Chief Keef en Justin Vernon van Bon Iver levert een goede bijdrage op I'm In It, maar daar stopt het dan ook.

De rest vind ik gewoon slecht. On Sight geeft me al meteen zin om dit album weer af te zetten. I Am a God laat zien dat deze man gewoon professionele hulp nodig heeft. Niet alleen kijkende naar de titel (dat hij waarschijnlijk echt geloofd) maar wat is dat met dat geschreeuw in dat nummer?
Wat moet Send It Up in godsnaam voorstellen?
De overige nummers zijn ook niet veel soeps, waar de producties meestal de moeite zijn op albums van de gastheer vind ik het op Yeezus een vette teleurstelling.

Vanaf dit album heb je grote Kanye West voorstanders en tegenstanders, een middenweg lijkt er amper nog te zijn. Ik neig meer naar de laatste groep, doodzonde. Zoals ik al zei, voor mij was dit studioalbum het begin van het einde.
Zijn laatste als artiest van Roc-a-Fella, niet de zwanenzang dat zijn carrière op dat label verdiende naar mijn mening.

Geweldig dat mensen hier zo van kunnen genieten maar mij lukt het oprecht niet, uitgezonderd van de 4 genoemde toppers. Voornamelijk door die nummers voorkomt het een buis.

avatar van Johnny Marr
Yestsida schreef:

Wat moet Send It Up in godsnaam voorstellen?

Eén van de hardste bangers ooit, dat moet het voorstellen.

She say "Can you get my friends in the club?"
I say "Can you get my Benz in the club?"
If not, treat your friends like my Benz
Park they ass outside 'til the evening end

avatar van Yestsida

Eén van de hardste bangers ooit, dat moet het voorstellen.

Het heeft meer weg van lawaai vind ik. Maar to each his own natuurlijk!

avatar van Marciano Coffie
Marciano Coffie schreef:
Het minste en zwakste werk van KW. De nieuwe sound die hij creëert werkt voor geen meter en er zit totaal geen kracht in dit album. Alleen On Sight en Bound 2 zijn goed, vooral de laatste. Dat is de Kanye die ik wil horen.

1 ster. Hoger krijgt hij niet.

Na zes jaar sta ik deels achter mijn quote want het album is nu een voldoende voor mij. De beste tracks: On Sight, Black Skinheads, I Am A God en Bound 2.

avatar van Melodic Fool
Na al die jaren, blijft ik het een kutalbum vinden. Want dat is het gewoon - Nee muziek blijft subjectief, dat is overduidelijk.

Kortgezegd beschouw ik dit album nog altijd als een hypocriete, zorgwekkende, vermoeiende lusitertrip. Die helaas het begin van de afgrond voor Mr. West induidde. Kleine wisselvallige opleving hierna met Pablo & Co, maar dat was dan vanwege de producties die weer ergens op leken, natuurlijk niet vanwege de teksten.

Na al die Donda's kan ik m'n aanname in iedergeval eindelijk echt accepteren;
- Het komt nooit meer goed met Kanye West -
(muzikaal dan, voor de rest mag ik hopen van wel - ookal is dat ook nog maar de vraag)

Wat dit album verder betreft, wilde ik graag uitweiden, maar Yestsida haalt de woorden al uit m'n mond
Letterlijk, figuurlijk gesproken dan - Ik denk er echt precies hetzelfde over als hoe jij het beschrijft

avatar van TornadoEF5
Dit vind ik verrassend goed. Voorlopig nog een voorzichtige rating, maar ik vind het een stuk toffer dan MBDTF. Dit is volgens mij mijn kanye album.

avatar van Juul1998B
Mijn persoonlijke favoriet, op dit album kan ik echt zien wat voor talent Kanye heeft en hoe origineel zijn muziek/nummers zijn.
MBDTF vind ik gemiddeld maar dit is echt een meesterwerkje hoor.

avatar van Shelter
Ik heb het tegenovergestelde, hoe meer ik het luister hoe irritanter ik het vind en hoe minder ik het gemiddelde begrijp. Ik ga een ster naar beneden.