Necromantia - Crossing the Fiery Path (1993)

Griekenland
Label: Osmose

1. The Vampire Lord Speaks... (1:45)
  2. The Warlock (13:35)
  3. Last Song for Valdezie (5:12)
  4. Unchaining the Wolf (At War...) (5:01)
  5. Intro (0:37)
  6. Les Litanies de Satan (9:26)
  7. Lord of the Abyss (7:28)
  8. Tribes of the Moon (5:33)
avatar van Edwynn
Het Griekse Necromantia kwam op mijn pad door een split EP die ze met het eveneens Griekse Varathron maakten. De split maakte indruk op mij en dus ging ik voor de bijl toen ik later in Amsterdam op de eerste echte plaar van de band stuitte.

Ik vond het het alleen niet zo goed als wat op de split te horen was. Dat bleek mij later gewoon de Vampiric Rituals demo te zijn, maar dat terzijde. Het album loopt met al zijn intermezzo's en spoken word dingetjes voor geen meter. De echte nummers mogen er zijn. En er hangt ook een goed occultig sfeertje om heen. Maar het blinkt niet uit in sterke, spannende composities. Opvolger Scarlet Evil Witching Black is in dat opzicht vele malen beter.

Bijzonder is natuurlijk dat de slaggitaren zijn ingeruild voor basgitaren al heb ik dat meer een gimmick gevonden. Desalniettemin is dit toch wel leuk voor de nostalgische buien van een ouder wordende metalhead.