Peter Hammill - Out of Water (1989)

Label: Enigma

1. Evidently Goldfish (5:02)
  2. Not the Man (4:24)
  3. No Moon in the Water (4:36)
  4. Our Oyster (5:33)
  5. Something About Ysabel's Dance (5:31)
  6. Green Fingers (4:35)
  7. On the Surface (8:14)
  8. A Way Out (7:16)
avatar van Deranged
Dit is wat mij betreft een van zijn sterkste albums. Onder andere No Moon in the Water blijf ik een schitterend nummer vinden. Prachtig gearrangeerd en voortreffelijk gezongen. Een van mijn all time favoriete Hammill nummers.

Als geheel vind ik zijn albums meestal niet heel sterk. Hij moet het in mijn beleving in de meeste gevallen van enkele pareltjes hebben, en dan een aantal missers.

Van zijn vele albums is dit naar mijn idee een van de weinige die een coherente lijn van standvastige kwaliteit door het geheel weet te trekken.

Het al genoemde A Way Out maar ook Our Oyster zijn hier eveneens juweeltjes.

Het vrij poppy aandoende Not the Man vind ik ook nog bijzonder goed te pruimen.

Daarom lijkt het mij niet meer dan redelijk dat ik deze na al die jaren toch maar eens verhoog van drie naar vier.