UFO - Live (1972)

Label: Decca

1. C'mon Everybody (4:10)
  2. Who Do You Love (9:00)
  3. Loving Cup (5:10)
  4. Prince Kajuku / The Coming of Prince Kajuku (8:20)
  5. Boogie for George (11:30)
  6. Follow You Home (6:00)
avatar van Sir Spamalot
Na twee studioalbums (UFO 1 uit 1971 en UFO 2 Flying uit 1973) kwam al een livealbum uit, opgenomen in Tokyo, Japan. Volgens Pete Way was Prince Kajuku een hit in Japan, samen met Cmon Everybody en werd dus dit live-album opgenomen, oorspronkelijk enkel uitgebracht in Japan.
Dit is UFO in de oerbezetting met Phil Mogg (zang), Mick Bolton (gitaar), Pete Way (bass) en Andy Parker (drums). De eerste drie nummers zijn covers, de laatste drie nummers zijn eigen werk. Jaren ’70 rock ‘n’ roll met een prima gitarist Mick Bolton, met lange jams want geef toe: 6 nummers in drie kwartier. Na dit album verscheen Michael Schenker als vervanger van Mick Bolton ten tonele…

avatar van Dream Theater
Dit is toch even wat anders dan dat we later van UFO gewend zijn maar het klinkt zo lekker 70thies!
Lang uitgesponnen nummers ( Boogie for George) met lekker gitaarwerk van Mick Bolton. The Coming of Prince Kajuku is ook zo`n heerlijk nummer. Dit is toch heel wat anders dan die moderne metal waar moeilijk doenerij centraal staat en de essensie van de muziek ver te zoeken is.

buizen
Dit lijkt me wel een collectorsitem. Zou 'm graag op vinyl willen hebben. De oerjaren van UFO, geweldig. (hoewel ik de latere ingeslagen weg, en zeker Phenomenom, beter vind).

avatar van RonaldjK
Het in Japan opgenomen Live verscheen daar in 1971 als U.F.O. Landed in Japan en in ’72 in Duitsland als Live. Pas in 1982 verscheen het in het eigen Brittannië, dan als Live in Japan. De eerste twee landen waren dus waar de eerste incarnatie van UFO, met daarin gitarist Mick Bolton, het populairste was. In Japan werd zelfs voor een 20.000-koppig publiek gespeeld en volgden hysterische fans de groep.

De setlist bevat vooral nummers van UFO 1, van UFO 2 zijn slechts Prince Kajuku en The Coming of Prince Kajuku vertegenwoordigd. De A-kant staat volledig uit rock 'n'roll/bluescovers van respectievelijk Eddie Cochran, Bo Diddley en Paul Bloomfield. Op de B-kant staan eigen composities.
Duidelijk is dat UFO, ook met deze spacerock, als liveband al uitermate sterk is. Boltons virtuositeit staat buiten kijf, de ritmesectie legt een gevarieerde basis en zanger Phil Mogg straalt autoriteit uit.

De Britten wilden echter ook in hun thuisland doorbreken en met “progressive rock” zoals zanger Phil Mogg de muziek in januari 1972 in tijdschrift NME omschreef, zou dat niet lukken. Bolton werd na ruzies met Mogg en drummer Andy Parker ontslagen, maar werkte volgens onze eigen Kees Baars later in de jaren ’70 wederom bij UFO. Ik las dit in Baars’ biografie ‘Ouwe Pik’ (2020), maar omdat ik mijn exemplaar heb uitgeleend, kom ik daar een andere keer op terug.
Er werd een advertentie in Melody Maker geplaatst, waarin de band een gitarist vroeg met de toevoeging “You got to look great”, aldus de bandbiografie 'High Stakes & Dangerous Men'. Het werd in februari 1972 Larry Wallis, bekend van Blodwyn Pig, de groep van ex-Jethro Tullman Mick Abrahams. In oktober dat jaar werd hij ontslagen, omdat hij in dronken toestand Mogg had verteld wat hij werkelijk van hem vond. Wallis trad datzelfde najaar toe tot psychedelische rockgroep Pink Fairies en werd in 1975 de eerste gitarist van Motörhead, te horen op On Parole. Na zijn vertrek bij deze band in maart 1976 werd hij huisproducer van het kersverse punklabel Stiff.

In november 1972 verwelkomde UFO de eveneens piepjonge Bernie Marsden, de latere gitarist van Whitesnake. Met Marsden werd de demo Give Her the Gun opgenomen, waarop een oerversie van Doctor Doctor stond. Het leverde hen een platencontract bij Chrysalis op. Werk hiervan is te horen op de verzamelaar The Decca Years (1993).
De vriendelijke Marsden hield het niet lang uit, mede door de ruwe cultuur binnen de groep. Zo maakte hij mee dat hij die winter in de tourbus met schoenen uit in slaap viel, om bij het ontwaken te ontdekken dat bassist Pete Way het stinkende schoeisel uit het raam had gegooid.
De directe aanleiding kwam echter in juni 1973 (andere bronnen noemen 13 juli), toen de gitarist niet op tijd kwam opdagen voor een Duitse tournee in het voorprogramma van Scorpions, naar diens zeggen omdat hij zijn paspoort kwijt was. Als tijdelijke vervanger werd de sologitarist van het hoofdprogramma geleend. Deze Michael Schenker speelde twee shows, waarna Marsden arriveerde en diens plek weer innam. Het was nog steeds juni (of juli) toen de tournee werd afgerond. Marsden verliet UFO, de Engelsen vroegen hierop of Schenker definitief wilde toetreden. De rest is geschiedenis…

Duidelijk is dat het met Wallis en vooral Marsden was dat UFO de eerste stappen zette naar een nieuw geluid. Niet meer de virtuoze spacerock die op dit Live klinkt, maar riffgeoriënteerde hardrock, ontleend aan de blues, waarbij de nummers compacter zijn.
De UFO leden waren nog maar rond de twintig en wisten niet dat een gouden toekomst hen toelachte, inclusief de nodige rafelrandjes. Desondanks is Live een waardig document, waarop een spacerockgroep in progressieve topvorm klinkt.

avatar van RonaldjK
Een aanvulling op hetgeen ik hierboven schreef over Mick Bolton. Inmiddels heb ik het boek 'Ouwe pik' van Kees Baars terug en kon ik opzoeken hoe het gitarist Mick Bolton was vergaan. Het was net anders dan ik me herinnerde.

Baars vertelt in hoofdstuk 19 'Buitenkans' hoe hij in 1981 manager werd van Vandenberg. In '82 was de groep op tournee door het Verenigd Koninkrijk. Dit als voorprogramma van MSG, de groep rond gitarist Michael Schenker die voorheen de sterren van de hemel speelde bij UFO. Op pagina 97-98 vertelt Baars dat Schenker niet alle gitaarpartijen zelf deed: achter de bühne speelde zijn gitaarroadie allerlei slagpartijen. Als Baars doorvraagt, blijkt dit Mick Bolton te zijn.

Dit en andere curieuze anekdotes zijn dus te vinden in 'Ouwe pik'.