Shad - Flying Colours (2013)

Canada
Label: Black Box

1. Intro: Lost (4:37)

met Lisa Lobsinger, Kamau en k-os

2. Y’all Know Me (3:24)

met Ebrahim

3. Fam Jam (Fe Sum Immigrins) (3:32)
  4. He Say She Say (3:50)
  5. Dreams (3:32)
  6. Grace (Interlude) (0:59)
  7. Stylin (3:52)

met Saukrates

8. Progress (Part 1: American Pie, Part 2: The Future Is Here) (7:07)
  9. Remember to Remember (4:36)

met Lights

10. Love Means (4:45)

met Eternia

11. Thank You (4:47)
  12. Epilogue: Long Jawn (6:57)
  13. Heat * (3:13)

met Relic the Oddity

avatar van Gniuz
Album van het jaar blijft voor mij 'The Night's Gambit' van Ka, maar dit is wel een heel goede runner-up.

avatar van Raul
ik weet niet meer wie mij dit aanraadde maar wat een heerlijk plaatje zeg…
nog een paar keer luisteren voor ik een cijfer geef maar klinkt allemaal zeer aanstekelijk

Not bad huh, for some immigrants?!

avatar van Booyo
Hip-Hop blijft voor velen hier een wat negatief stempel op het voorhoofd hebben. Maar ik denk dat vele muziekliefhebbers dit album kunnen waarderen. Her en der is het muzikaal reuze interessant (ik noem een He Say She Say, pff...), old school catchy (Fam Jam), en ook qua teksten is Shad verrassend sterk, zoals in Dreams bijvoorbeeld:

"Grow up, Achieve, Succeed.
You know that you've arrived
When you've always gotta leave,
And you're up all night
'Cause you're living all your dreams."

Dit zijn voor mij de drie absolute hoogtepunten. Twee andere zijn Progress Progress en Thank You, maar ook de rest is zeer aardig.

avatar van Silky & Smooth
Wat een referenties naar Jay-Z, Kanye West en Watch the Throne! Desalniettemin een heerlijke plaat van één van mijn favoriete rappers. Er staan wederom weer een paar pareltjes van het kaliber A Story No One Told en I Heard You Had a Voice Like an Angel. Lekkere rustige hiphop; soms diep en filosofisch, soms aanstekelijk en vrolijk.

Shad maakt zijn naam weer waar, alleen is het voor mij nog de vraag of het in mijn Top-10-2013 terecht komt. Het enige minpuntje dat ik nog moet verwerken is gek genoeg dat het hier en daar wat rommelig overkomt op mij. Op zijn eerste twee platen noemde ik dit nog amateuristisch, wat juist de sfeer ten goede kwam. Nu is het amateuristisch, maar wel wat rommelig hier en daar...

avatar van zaaf
Silky & Smooth schreef:

deze mag je uitleggen...

avatar van Silky & Smooth
Het amateuristische van de eerste twee platen of het rommelige hier?

De eerste twee platen zijn naar mijn weten in elkaar gezet door Shad en zijn vrienden van de universiteit waarop hij studeerde. Van 'When This is Over' weet ik dat vrijwel zeker, maar correct me if I'm wrong. De producties en kwaliteit is dus niet van het allerhoogste niveau, wat juist de spontaniteit en oprechtheid ten goede komt; een plaat in elkaar gezet door vrienden en geen perfect afgemixte studioplaat. Het sluit perfect aan bij de muziek van Shad, dus ik bedoel in dit geval amateuristisch in de meest positieve zin van het woord. Dit gold grotendeels ook voor 'The Old Prince', ook een very-low-budget-plaat (wat hij benadrukt door a capella te gaan rappen, omdat een langere beat te duur was).

Bij zijn derde en vanzelfsprekend ook vierde plaat is Shad gegroeid en bekender geworden. Ik neem aan dat hij ook wat meer mogelijkheden voor handen heeft wat betreft de kwaliteit van o.a. de producties. Dus het rommelige is geen amateurisme meer.

Het rommelige vind ik hier, en ook op TSOL, dat het album op één of andere manier lichtelijk onsamenhangend aanvoelt. Met de nadruk op 'lichtelijk', want het is echt een geweldige plaat. Ik kan er ook niet precies de vinger op leggen, maar ik denk af en toe: hmm, ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. De Watch the Throne-referenties zijn een goed voorbeeld. Het zijn er niet extreem veel, maar ze komen wel telkens nadrukkelijk naar voren. "Not bad huh, for some immigrants?!" wordt bijvoorbeeld als chorus gebruikt en dan hoor elke keer Jay en Kanye dat roepen. En er zijn momenten dat Shad zijn flow veranderd/afkapt en dat valt mij ook steeds op. Bij zijn vorige plaat vond ik de producties soms te overheersend. Sommigen vonden dat juist cool, ik vind zijn stem juist fijn.

Het is een beetje het mama appelsap-effect; het zijn kleine punten die steeds weer opvallen, waardoor je een fractie wordt afgeleid en het luisterplezier even onderbreekt. De één struikelt er niet over, de ander wel.

avatar van Delars
Goed verwoord. Kan me er zeker in vinden.

Rene1979
Ik blijf dit luisteren, gewoon een moderne klassieker, album van het jaar..
Als je een "mooie" Hip-hop plaat zoekt met "mooie" muziek is dit je plaat.

Rene1979 schreef:
Ik blijf dit luisteren, gewoon een moderne klassieker, album van het jaar..
Als je een "mooie" Hip-hop plaat zoekt met "mooie" muziek is dit je plaat.

Heeft ook nog steeds (terecht) een mooi gemiddelde en slechts 1 onvoldoende. Voor mij ook het album van het jaar, beluister hem nog steeds dagelijks. Op het eerste gehoord vond ik het gewoon goed maar het is echt een album dat blijft groeien. Ik overweeg hier een 5 van te maken maar daar beslis ik pas na ten vroegste een half jaar over (houdbaarheidsdatum). Maar het is wel de eerste keer sinds Undun twee jaar geleden dat ik een 5 nog maar overweeg en dat is veelzeggend! PRACHTIG ALBUM!

avatar van He$$el_01
Ik had hier nog niet eens op gestemd zag ik. Geweldig album, en doet voor mij mee voor 'beste album van 2013'. Ik kan eigenlijk geen nummer vinden dat echt ver onder het niveau van de rest van het album zit. Hoewel niet elk nummer een geweldig concept als bijvoorbeeld Progress heeft, is toch zeker elk nummer minimaal vermakelijk te noemen. Shad is dan ook een rapper die qua teksten en flow (vooral teksten) tot de top behoord.

avatar van He$$el_01
Gaat lekker mijn top 10 in denk ik. Zal Shad ooit nog eens een matig album droppen?

He$$el_01 schreef:

Waarom zou hij dat doen

avatar van thgryda
Ik ga ook naar 5, buitenaards album van een erg bijzondere artiest!!!