Gary Numan - Splinter (2013)

Alternatieve titel: Songs from a Broken Mind

Electronic / Rock
Label: Mortal

1. I am Dust (4:10)
  2. Here in the Black (4:58)
  3. Everything Comes Down to This (4:41)
  4. The Calling (4:35)
  5. Splinter (5:28)
  6. Lost (4:44)
  7. Love Hurt Bleed (4:54)
  8. A Shadow Falls on Me (3:09)
  9. Where I Can Never Be (3:48)
  10. We're the Unforgiven (5:24)
  11. Who Are You (3:47)
  12. My Last Day (5:30)
  13. The Dark in Me * (4:52)
  14. I am Dust [Demo] * (4:18)
  15. Here in the Black [Demo] * (6:14)
  16. The Calling [Demo] * (4:23)
  17. We're the Unforgiven [Demo] * (5:26)
  18. I am Dust [Roman Remains Remix] * (4:18)
  19. Love Hurt Bleed [Tweaker Remix] * (5:04)
avatar van Erwin.c
Mooie hoes......

Weer één van zijn beste albums ,.....krijg kippenvel van the calling, Splinter, My last day, op een paar nummer na een geweldig album ,..vooral voor de Gary Numan liefhebbers.

tuktak
dubbel bericht verwijderd

BRILJANT! Voor het eerst sinds Telekon ben ik echt diep onder de indruk van een nieuw Gary Numan album. Het vorige (tussendoor) album was al een beetje een opmaat naar dit album, maar hier verbaast hij mij volledig. Vorige albums verbleken volledig. De productie is voor het eerst in jaren ook echt geweldig. Uitstekende geluidskwaliteit (en dat was op de laatste albums wel eens wat zwak hier en daar) en wat een heerlijke balans/kadans.
Natuurlijk is de invloed van Nine Inch Nails duidelijk... typisch voorbeeld van kruisbestuiving in de muziek. Maar wat goed is dit en het beste sinds begin jaren '80. Misschien zelfs wel het beste wat hij ooit heeft gedaan, want dit is zo'n stuk volwassener dan alles wat hij de laatste 30 jaar heeft gemaakt. En elk nummer laat bij herbeluistering steeds weer nieuwe dingen horen. En net als ik er over uit ben welke nummers mijn favoriet zijn, ontdek ik weer een andere. De eerste 3 nummers beginnen veelbelovend, maar dan gaat het echt los met stuk voor stuk juweeltjes. En het eindigt ongekend. De laatste minuten van dit album (2e helft van My Last Day) bezorgen me steeds weer kippenvel. Zoals ik het in jaren niet meer heb gehad bij Numan... terwijl ik het meeste van hem toch echt wel aardig goed vindt.
Nogmaals: echt geweldig dit en ik ben weer trots om fan te zijn. Ook de synths klinken 'ouderwets' lekker. Ik zou zeggen: luisteren maar!!

avatar van Erwin.c
Een verademing met zijn laatste loodzware dichtgeplamuurde albums.
Nog steeds hoop ik op een nog wat meer transparanter geluid maar ik ben al helemaal geen fan van industrial....

Is deze gast nog bezig? Ondertussen zijn 21ste album, ik heb hem net opgezet. Ben benieuwd! Hij komt in Februari naar de Melkweg toe, misschien wil ik er wel naar toe maar ik vind 30 euro exc toch een beetje veel en de grote zaal van de Melkweg is ook niet bepaald me favoriete zaal..

Linus Van Pelt
Ik heb uiteindelijk besloten toch te gaan en heb daar na deze plaat waar hij ook voor tourt meer zin in. Stevige electro-pop met flinke industrial invloeden.

avatar van Lontanovicolo
Absoluut gaan luisteren, ik draai deze CD te pletter. Sluit me aan bij "mystery" alleen voor mij is deze de beste die hij ooit gemaakt heeft.

avatar van Alicia
Wat een gave plaat! Nog steeds herkenbaar als Gary Numan, de uit duizenden herkenbare geweldige stem maar nu stevig ingemetseld door een dikke laag fantastische elektronica. Ik heb dat beroemde singletje uit '79 nog ergens liggen. Jawel! De singletjes hebben de vinyl opruimbui in de negentiger jaren gelukkig allemaal overleefd!

Ik vond Gary toen al goed, maar om een of andere reden is dit ook weer een artiest die ik enigszins uit het oog (en hart) ben verloren. Ook deze keer onterecht, want de halve nacht dansen op de mokerslagen van Numan gaat niet in je 'kouwe kleren' zitten en het opstaan al helemaal niet als je naar buiten kijkt.
Brrrrr... maar het is wel de perfecte combinatie!

avatar van lennon
Zo.. wat een plaat zeg.

Pas een paar weken geleden voor het eerst beluisterd.

Nu lekker op vinyl aan t spelen en dan komt ie het beste binnen.

Gary numan heeft niks aan kwaliteit ingeleverd. Heerlijk donker en depri. In combinatie met de documentaire (lala land) luister ik het album nog beter en anders.

Ik zie net dat ie voor augustus 2017 een nieuwe plaat heeft geland en een tour aan het plannen is... Ik zal erbij zijn! Kan niet wachten.

avatar van Alicia
Plus een geweldige hoes! Die wíl je gewoon op vinyl hebben!

avatar van vigil
Ja, deze moet er ook nog wel eens komen. Ik heb een aardige rij van Numan maar deze zit er nog niet bij (itt ander redelijk recent werk).

avatar van Castle
Door de berichten hier voor gaand ben ik deze gaan zoeken en gaan streamen.
Wat een geweldige muziek, ik kon Gary Numan eigenlijk alleen van zijn 80's tijd.
Ik vrees ik deze 1 van de eerste aankopen van 2017 zal gaan worden.

top

avatar van the viking
Bijna elk nummer overgoten met zo'n goedkope industrial saus jammer want het album heeft zeker potentie.Bij het genre industrial haak ik echter snel af.Snap ook niet dat Numan zich hiervoor leent.De produktie komt daardoor op mij heel steriel over.

avatar van Castle
Na het aanschaffen van Savage is dit album in de vergetelheid geraakt.
Het waarom werd duidelijk toen ik dit Splinter weer draaide.
Het is rauwer en meer van hetzelfde , je merkt sAvage rijper is, Numan groeit na al die jaren nog steeds merk ik.
Slecht is dit niet, anders de waardering niet, maar zal toch vrees ik eerder de opvolgrr draaien

avatar van dynamo d
Erg goed album van Gary Numan, donker en mooi. Het mooiste nummer is de Japanse bonus track 'The Dark In Me'. Dat zou eigenlijk op alle versies en zeker op de deluxe versie moeten staan.