Pearl Jam - Lightning Bolt (2013)

Label: Monkeywrench

1. Getaway (3:26)
  2. Mind Your Manners (2:38)
  3. My Father's Son (3:07)
  4. Sirens (5:41)
  5. Lightning Bolt (4:13)
  6. Infallible (5:22)
  7. Pendulum (3:44)
  8. Swallowed Whole (3:51)
  9. Let the Records Play (3:46)
  10. Sleeping by Myself (3:04)
  11. Yellow Moon (3:52)
  12. Future Days (4:22)
avatar van Ronald5150
Sinds hun ”comeback” in 2006 blijft Pearl Jam me verbazen met prima albums. ”Lightning Bolt” ligt wat mij betreft dan ook in het verlengde met het titelloze album uit 2006 en diens opvolger ”Backspacer”. Gevoelsmatig is ”Lightning Bolt” dan ook een combinatie van die beide albums. Ik hoor de frisheid en de energie van ”Pearl Jam”. Met name in de eerste drie nummers gaan de registers vol open. Daarnaast vind ik dat Pearl Jam in die hardere nummers toch behoorlijk melodieus klinkt. Verder hoor ik op ”Lightning Bolt” de mooie rustigere nummers terug die ik ook op ”Backspacer” hoorde. Die rustige Pearl Jam bevalt me wel en het lijkt wel of Eddie Vedder’s stem steeds beter wordt. Waar ik hem in het verleden nog wel eens schreeuwerig vond, heb ik dat op ”Lightning Bolt” helemaal niet. Vanaf het eerste rustpunt ”Sirens” gaat het tempo wel gestaag naar beneden, met af en toe nog een mid- en/of uptempo nummer, zoals bijvoorbeeld het groovende ”Let the Records Play”. Ik kan me voorstellen dat je op basis van de eerste drie nummer op het verkeerde been wordt gezet, maar ik maal er niet om, want ”Lightning Bolt” vind ik een uitstekend album van een band die nog nooit zo consistent heeft geklonken. Wat mij betreft is ”Lightning Bolt” dan ook het beste Pearl Jam album sinds jaren.

@ Ronald 5150: ik vind het album "dood"bloeden. Ze hadden spetterend werrk voor het laatst moeten houden, maar het kabbelt (te) rustig voort en dat gaat er bij mij niet echt in.

avatar van Ronald5150
Neal Peart schreef:

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen Neal. Persoonlijk vind ik dat geen bezwaar, althans mijn beleving is anders. Uit je score maak ik dan toch weer op dat je dit een goed album vindt. Of komt dat vooral door het spetterende begin?

@ronald door o.m. Pendulum (echt één van de mooiste nummers ever) en omdat ik nu eenmaal altijd al een zwak voor deze wereldgroep.

avatar van Frenz
Half sterretje erbij

er staan te mooie liedjes op voor 3,5 ster, Sirens schiet ik bijna bij vol, zijn stem blijft me toch raken. Infallible & Pendulum, prachtig.

Ik merk ook dat ik 'm vaker draai

avatar van LucM
Pearl Jam heeft nooit een slecht album uitgebracht en ook dit album vind ik prima. Natuurlijk, hun debuut Ten was een moeilijk te overtreffen meesterwerk maar Pearl Jam heeft er goed aan gedaan om niet te proberen een kopie van Ten uit te brengen maar steeds degelijke albums zonder naar het verleden te kijken. Lightning Bolt is dan weer een typisch Pearl Jam-album geworden met zowel heftige rockers als gevoelige ballads en vooral daar vind ik hier ze goed uit de verf komen met name in het prachtige Sirens. Zwakke songs staan hier niet op en ik heb ook nooit de indruk dat Pearl Jam zichzelf herhaalt, deze band kan wellicht nog een tijdje mee.

Sorry, maar die "Sirens" vind ik echt een draak van een nummer. Een pot vol suiker... Geef mij maar de Pearl Jam van rearviewmirror ed.

avatar van deefbdx
'...de gitaren klinken alsof ze 3 straten verderop opgenomen zijn en de drummer kan niet drummen in deze band. Hij aait de drums.'

He-le-maal mee eens! Echt goed, vuig, met gevoel rocken kunnen ze al een paar platen niet meer. En Eddy is altijd zo laaiend over hun drummer, Matt. Drummen kan ie wel, dat bewees hij bij Soundgarden, maar hij past gewoon niet bij deze band.

Berichten over concertkaartjes verplaatst naar Pearl Jam

marco-1968
Vandaag nog een kans gegeven maar blijf het een zeurplaat vinden,jammer.

marco-1968 schreef:
Vandaag nog een kans gegeven maar blijf het een zeurplaat vinden,jammer.

Hiermee doe je ze zwaar tekort. Natuurlijk ieder vergelijk met TEN gaat mank, maar een beautifulnummer als Pendulum zou ik echt geen zeurnummer willen noemen. De laatste drie nummers zijn voor Pear Jam begrippen (te) rustig, maar op zich is het een aardige plaat.

Ik zou ervan willen maken: de laatste 3 nummers zijn vrij zeurderig, maar verder een heel aardig album. Had toch meer ervan verwacht.

avatar van devel-hunt
Inderdaad, een heel aardig album. Pearl jam speelt natuurlijk reten strak, het zijn stuk voor stuk hele goede muzikanten, terwijl Eddie Vedder een zanger is qua sound en charisma waar iedere band alleen maar van kan dromen. Ik kan nooit chagrijnig van Pearl Jam worden. Toch één van de lekkerste bands van de laatste 20 jaar. Dat hun muziek vanaf 1996 een grote herhalingsoefening is neem ik er maar bij. Daarvoor is de herhalingsoefening te goed.

avatar van Spiritwalker
deefbdx schreef:

Er is maar een goede Pearl Jam drummer geweest nl. Dave Abbruzzese, maar ja die wilde meneertje Vedder niet meer in de band, en de rest knikte braaf ja.
Hij heeft de hele band naar zijn hand gezet en dat is niet altijd even goed uitgepakt qua muziek vind ik.
Het blijft een wereldzanger trouwens.

avatar van Rogyros
Los van het feit dat ik het totale onzin vind om Abbruzzeese als enige goede drummer van Pearl Jam te bestempelen (ik vind er geen een matig, Cameron zelfs de sterkste), hoe kom je bij die wijsheid dat juist Eddie Vedder hem kwijt wilde en de rest slechts brave ja-knikkers waren?

avatar van Rvdz
Nummers 1-2-4-5-6 zijn geweldig, maar wat daarna komt kan me niet echt bekoren.

avatar van crazyhorse
Toen ik de eerste keer deze cd hoorde had ik er niet zo veel mee. Ik heb deze laatste Pearl Jam nu aardig wat beluisterd en ik moet zeggen, ze hebben toch weer een puike plaat afgeleverd hoor.

@ crzayhorse, dit album is groeiende....toch?? Meerdere keren draaien en je gaat ém meer waarderen

avatar van crazyhorse
Inderdaad Neal, een groeiplaat.

avatar van The Cat woman
Na de eerste keren luisteren viel deze PJ een beetje tegen. Na een paar maanden toch maar weer beluistert, bevalt me toch beter dan een paar maanden geleden. Lekkere cd, alleen mis ik een paar hoogtepunten. Het niveau is constant.

avatar van popstranger
Het doet altijd een beetje pijn als een van je favoriete bands met een behoorlijk constante kwaliteit van albums een album aflevert als deze Lightning Bolt. Er wordt nog sterk geopend maar ik mis de urgentie van eerdere albums. Het klinkt allemaal te gezapig, en zelfs te vlak (nooit gedacht dat ik dit over deze band nog zou schrijven). Echt slecht is het nergens maar van Pearl Jam verwacht ik meer...

avatar van Linius
Als je al teleurgesteld bent in je favoriete band bij een 3,5 sterren plaat (naar jouw beoordeling dus) leg je de lat wel hoog. Als ik 3,5 ster uitdeel is dat nog steeds een meer dan degelijke plaat die ik met plezier zal opzetten

avatar van popstranger
Praktisch al hun vorige albums halen bij mij de 4,5 tot 5 sterren en kan ik met plezier opzetten (zoals jij aanhaalt) maar deze niet. De reden dat ik toch nog 3,5 ster geef is (zoals ik al eerder aangaf) omdat het nergens echt slecht is. Bij een echt slecht album geef ik veel minder uiteraard en voor mezelf maak ik daardoor een beetje het onderscheid. Vanaf 4 sterren is het bij mij een album dat meermaals gedraaid kan worden. Er zijn teveel betere albums van hen dus draai ik die liever. Het is de "Pearl Jam touch" die het album wat omhoog krikt maar qua songs zat ik een beetje op m'n honger.

avatar van rkdev
popstranger schreef:
Ben het compleet met je eens. Vind het een beetje een 'makkelijk' album, en het begint zo hoopvol...

avatar van steve harris
eddie heeft vorige week zaterdag met zijn band, laten zien dat hij het nog steeds prima kan , wat een superoptreden op rock werchter

avatar van Darkzone
popstranger schreef:

Dit album 'vlak'? Nee, niet in mijn beleving. Ik vind het juist nogsteeds een van hun beste albums, met een paar mooie nummers om mee af te sluiten; een beetje diepzinnigheid kan geen kwaad.

Een album als als Pearl Jam vind ik juist vlak en inspiratieloos. Een album waar ik weinig mee kan. Pearl Jam is meer dan alleen een rockband met alleen rockliedjes. Mooie sfeervolle songs horen er ook bij.

avatar van Shelter
Lekker album en leuk artwork...
Nee het is geen oude sound zoals ze vroeger waren maar op dit album kan ik dit goed verdragen.
Staan wat behoorlijk rockende tracks op die niet grunge meer zijn maar toch fijn klinken.
Ik vind alleen Yellow Moon niet zo. 3,5*

avatar van Madjack71
Het wil maar niet lukken tussen Pearl Jam en mij voor een heel album. Er zitten -voor mij- altijd in verhouding teveel matige composities tussen die niet weten te overtuigen. Meestal zijn dat de wat 'stevigere' die niet blijven hangen. Sirens is an sich mooi van opzet, maar sleept uiteindelijk te lang door.
Van elk album van Pearl Jam heb ik een paar die ik mooi vind, en als geheel zou dat een album kunnen vormen die een soortgelijke kracht heeft als Ten. Jammer wat ik vind de zang van Eddie Vedder van een grote schoonheid. Jammer dat het zo ten onder gaat aan wat karakterloze muziek.

avatar van milesdavisjr
Madjack71 schreef:

Volledig mee eens. Ten was een monument maar vind ik inmiddels wat te zwaar op de hand klinken. VS is al wat beter te verteren. Beide albums zijn voor mij klassiekers. Het feit blijft dat ik elk nieuw album van de heren langs de meetlat leg. En keer op keer moet ik concluderen dat de verwachtingen niet ingelost worden. Ook dit album moet het van 'momenten' hebben. Sirens is een topper, maar daar gaan al 3 nummers aan vooraf die geen enkele indruk op mij maken. Ik zet VS nog maar eens op.

avatar van Funky Bookie
Lekkere frisse rockplaat van dit grunge monument.
Heerlijke puntige punkrocksongs afgewisseld met de kenmerkend sterke ballads. Misschien niet de buitencategorie tracks van vroeger, maar wel een lekker consistent album.
Op deze manier kunnen ze nog jaren door.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Berichten verplaatst naar Pearl Jam

avatar van Darkzone
Vorig jaar verscheen er een nieuwe single van de band als voorloper van een nieuw album. Maar we zijn nu een jaar verder en nogsteeds geen nieuws??