Eminem - The Marshall Mathers LP 2 (2013)

Label: Aftermath (II)

1. Bad Guy (7:14)

met Sarah Jaffe

2. Parking Lot (Skit) (0:56)
  3. Rhyme or Reason (5:02)
  4. So Much Better (4:22)

met Skylar Grey

8. Berzerk (3:59)
  9. Rap God (6:04)
  10. Brainless (4:47)
  11. Stronger Than I Was (5:37)
  12. The Monster (4:11)

met Buckshot

18. Baby * (4:23)
  19. Desperation * (3:56)

met Jamie N Commons

20. Groundhog Day * (4:53)
  21. Beautiful Pain * (4:25)

met Sia

22. Wicked Ways * (6:32)

met X Ambassadors

23. Survival [Instrumental] * (4:32)
  24. Berzerk [Instrumental] * (3:57)
  25. The Monster [Instrumental] * (4:09)
  26. Rap God [Instrumental] * (6:06)
  27. Headlights [Instrumental] * (5:50)
totale tijdsduur: 1:18:05 (2:11:32)
Demon. schreef:
Net weer wat gehoord en ik trek er nog een halve punt van af. Eminem is alles maar dan ook echt alles kwijt.

Moet ik helaas met je eens zijn. Enkel Bad Guy, Rhyme Or Reason (door de leuke sample), Berzerk, Survival en mss nog Legacy zijn wel nog 'aardig' (lees: minder beroerd dan de rest). Buiten hier en daar een catchy, leuk refreintje op de meeste nummers is dit inderdaad niet veel. Bad Guy is een zeer goede binnenkomer en het beste nummer van het album, alhoewel het eerste deel van het nummer wel veel beter is, vind ik toch.

So Far...wat een drama zeg
Toch maar weer verlaagd naar 1,5*.

Johnny Marr schreef:
En Kendrick redt het ook nog een beetje op Love Game.

Nou, nee dus. Vreselijk nummer

avatar van Septua
Ik wil niet vervelend zijn, maar iedere keer als ik de hoes zie dan doet het mij denken aan een flauwe Instagram foto. Die rand eromheen en de kleur.. het ziet er gewoon heel goedkoop uit.

avatar van Yestsida
Het grootste probleem dat dit album kent is de titel, het was voorspelbaar dat Eminem het niveau van het eerste deel niet meer kon halen. Misschien had ik nog iets vergevensgezinder geweest als deze LP los stond van het legendarische The Marshall Mathers LP.

Dit album kent hoogte- en dieptepunten.

Hoogtepunten zijn Bad Buy, Survival, Rap God, The Monster, Headlights en bonustracks Baby, Groundhog Day en Wicked Ways. The Monster is net zoals Love the Way You Lie weer een aangename radiosingle. Op Rap God laat Em zien dat hij nog steeds één van de beste rappers is dat we ooit gezien hebben. Vooral het stuk waar hij ongelofelijk snel rapt is meesterlijk!

De dieptepunten zijn Asshole, So Far... en de absolute verschrikking Stronger Than I Was.

De rest hangt tussen de twee uiterste.

Love Game was een anticlimax. Hier had ik (net zoals de meeste volgens mij) een hard nummer verwacht waar Eminem en Kendrick beide ontzettend hard tekeer gingen. In werkelijkheid krijgen we een komisch country-achtig nummer waar beide heren toch nog uitstekend hun best doen. Niet persee een slecht nummer, maar het is een teleurstelling tegenover m'n verwachtingspatroon.

Andere titel, minder pop/country beats en Dr. Dre hadden dit album beter gedaan.

avatar van Johnny Marr
Bad Guy blijft toch echt wel ziek hard. Wat een dik vette track zeg. Een parel op een verder vrij matig tot slecht album.

O ja, ik mag 'Berzerk' niet vergeten, ook een fantastisch nummer. Heerlijke productie vooral.

avatar van ThingMan
Nou heb ik toch een mooie Deluxe editie ,maar volgens mij staat het nummer met Buckshot er niet op. Suf want ik vind het een leuk nummer.

avatar van Holla
ThingMan schreef:

Klopt die kreeg je bij een bepaalde Call Of Duty als mijn geheugen me niet in de steek laat

avatar van ThingMan
Oh vandaar. Blijft suf naar mijn mening.

Ponty Mython
Wat is er toch met Eminem gebeurd? Hij zou eens een goeie producer moeten inhuren. De meeste beats lijken nergens op, veels te commercieel. Zoals bv zijn single Monster. Wat een draak van een plaat. Nodig weer eens wat oude rapvrienden uit vent, in plaats van al die vervelende zangeresjes! Em zelf klinkt ook te geforceerd, op de automatische piloot. Heeft hij er nog wel zin in, of heeft hij soms geld nodig om nog wat achterstallige rekeningen te betalen? Hij is een goede rapper, maar dat laat hij hierop nauwelijks horen.

avatar van Shelter
Echt drama dit, de beats zijn kaal en weinig inspirerend en dan Eminem zelf...ik mis echt een flow of zo. Teksten zijn ook niet grappig of uniek, zijn stem klinkt alsof hij er zelf eigenlijk ook geen zin in had. Hij is ook heel moeilijk verstaanbaar. Die track dat hij ineens a la Twista heel snel gaat rappen is echt het dieptepunt....2,0*

avatar van Arrie
Grappig, ik zie dat Love Game niet zo goed is ontvangen. Ik heb hem nu pas ontdekt en wat een leuk nummer, zeg! Leuk gebruik van sixtiesklassieker The Game of Love, Eminem rapt beter en leuker dan ik hem in lange tijd heb gehoord, en Kendrick past er perfect bij.

avatar van Slowgaze
'Love Game' vind ik hier gewoon een van de uitschieters hoor. Toen ik 'm voor het eerst hoorde lag ik echt dubbel om 'Sherane is not available, leave a message at the tone'.

lckay
Bizar slecht album.
Corny lyrics en focktop slechte beats.
O lord, o lord.

avatar van Slowgaze
Don't do drugs, lckay?

avatar van DarkoMarco
Ik wordt zelf, net zoals meerdere mensen hier aangeven, een beetje Eminem moe. Ik had nooit verwacht dat ik tot deze gedachtegang zou krijgen, maar ik ondervind het nu toch echt. Het lijkt allemaal maar op elkaar, hoewel ik wel op merk dat Eminem nog steeds een beetje zoekende is in zijn manier van flowen en dus ook stemgebruik in het algemeen. Dat is niet vreemd, want dit deed Eminem op elk album.

De titel van het album.... waarom echt?! puur als een commerciele truc? Waarom? Iedereen weet dat hij nooit meer zo goed gaat worden zoals toen. Oke, dat is in principe geen reden om het niet te luisteren.Ondanks dat ik wist dat het nooit zoals deel 1 zou worden, had ik wel verwacht dat Em gelijke lyrics zou gaan spitten zoals bij het eerste deel.

Is dat gebeurt? Nouja, half. Bij enkele nummers komt hij in de buurt, maar bij sommige is hij nog nooit zo soft geweest. Soft is oké, maar NIET op dit album. NIET wanneer je een vervolg deel maakt op een hardcore album. Dit maakt het hierdoor zo een afwisselend album.

Ik wil duidelijk maken dat dit geen slecht album is, er zijn nummers die ik echt kan waarderen. De skits die terug zijn vindt ik harstikke tof, en het refereren naar dingen vanuit het verleden ook.
Ik ga niet elk nummer beoordelen, want ik denk dat ijna iedereen een gelijke mening hier over heeft. Hoewel ik bijvoorbeeld 'Asshole' wel goed vindt, wat veel mensen niet vinden.
Het album begint zeer sterk.

*3.5

avatar van Johnny Marr
Dit album volledig mis ingeschat. Hij groeit met de dag. Ik moet bijna al mijn voorgaande berichten gewoon terugtrekken, mensen.

Natuurlijk staat er wel nog altijd troep op, maar bazennummers als Bad Guy en Evil Twin doen me dat Em gewoon vergeven.

Rudi1984
Wat blijft dit toch een prachtplaat. Haalt het qua niveau natuurlijk niet bij deel 1, maar het komt wel verrassend dichtbij. Zeer hoge replaywaarde ook; blijft ijzersterk.

avatar van Weirdo Wizzy
Eminem zal bij mij nooit van zijn voetstuk vallen vanwege zijn eerste albums die ik fantastisch vind. Qua voorkant en titel wel aan zijn meesterwerk uit 2000 denken maar wat kwaliteit betreft bij lange na niet wat mij betreft.

Het talent hoor ik zeker nog. Er is weinig rappers met zo'n uitgebreide vocabulaire als Eminem en rijmtechnisch gezien staat hij nog steeds zijn mannetje. Aan de andere kant vind ik zijn flow gewoon niet echt lekker tegenwoordig. Die schreeuwerige manier van rappen doet hij me iets te vaak en dat gaat me irriteren. Daarnaast hadden de beats ook wel beter gekunt. Wat dat betreft is Asshole wel het dieptepunt. De gastartiesten voegen niet echt veel toe met voornamelijk poppy refreintjes en die track met Kendrick Lamar vind ik ook niet veel voorstellen.

Toch zijn er ook wel wat pluspunten. Zo is de link naar het legendarische 'Stan' al gauw gemaakt als ik naar de openingstrack luister. Hoewel dat niveau niet wordt aangetikt, maakt het nummer wel indruk; sterke binnenkomer. Survival is wel een fijn staaltje spierballenhiphop en de lyrics van So Far bezorgden me wel een glimlach.

Al met al een tegenvaller deze ''opvolger''. Heb ook niet het idee dat hij zijn oude niveau ooit nog eens gaat benaderen maar dat geeft niet. Kan iemand die man wel een keer vertellen dat hij geen hele nummers moet gaan zingen? Bij voorbaat dank.

avatar van TheLegacy
Ik wil trouwens nog even kwijt dat So Much Better daadwerkelijk een track op de originele MMLP had kunnen zijn. Heerlijk nostalgisch.

avatar van Weirdo Wizzy
Dit album werd nog vrij goed ontvangen bij het uitkomen ervan meen ik me te herinneren. Nu ik alle Eminem-albums na loop en hier weer eens ben beland vind ik het nog steeds niet veel.

Ten eerste: het album heeft wat meer een live-sound (ofzoiets). Ik vind de producties er in ieder geval wel op achteruit gegaan. Met zo'n nummer als Asshole kan ik ook echt helemaal niks eigenlijk. Waarom je zoiets op je album zou zetten mag Joost weten. Suvivor en Berzerk zijn nog wel lekker opzwepende nummertjes, maar het houdt allemaal niet echt over. Je hoort dat hij wel zijn best doet, maar het komt bij mij allemaal niet zo lekker uit de verf. En met zo'n gedrocht als Stronger Than I Was doet hij mij al helemaal geen plezier.

avatar van Funky Bookie
Em is zelf behoorlijk goed in vorm op dit album. Er zit een aantal hele goede teksten tussen, waarin je kan horen dat de man uit een dal aan het klimmen is. Het probleem zit in de beats. Die zijn niet van het vereiste niveau om dit album naar een echt hoog niveau te trekken.
Is het daarom slecht? Zeker niet, maar Em kan veel beter.

avatar van MIAB
Ik vind dit zo slecht nog niet als de comments deden vermoeden, niettemin ook met een lagere verwachting moet en kan Eminem beter. 3*

Bad Guy (7:14) --- 2,5

MIAB schreef:

So Much Better (4:22) --- 3,0
Berzerk (3:59) --- 2,5
Brainless (4:47) --- 2,5
Deze zou ik zeker nog wat extra kansen gunnen. Met name Brainless is een persoonlijke favoriet. Met elke nieuwe verse stijgt de intensiteit en het refrein is loco

avatar van Arrie
Ik vind deze eigenlijk helemaal niet zo verkeerd, en hij bevalt me beter dan de voorganger. Het punt is dat uit dit album wat mij betreft een hoop plezier spreekt. Het voelt niet zo geforceerd als een hoop later Eminem-werk. Zelfs een nummer als So Far... kan ik waarderen, juist omdat het voelt alsof ie een hoop lol in de studio had. Maar ook een nummer als Legacy, waarin ie zichzelf heeft uitgedaagd om dezelfde drie rijmklanken door de hele track heen te gebruiken, is tof. Hoewel ik niets met de Beastie Boys heb, spreekt er ook plezier uit Berzerk. Het hoogtepunt is wat mij betreft Love Game. één van mijn favoriete Em-tracks.

Er zitten ook wat nummers tussen waar ik weinig mee kan, maar de algehele vibe van deze plaat bevalt me wel.

avatar van Juul1998B
Headlights blijft echt super nice, kippenvel gewoon. Rap god is buitenaards

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
De expanded edition ter gelegenheid van het tienjarig bestaan voegt enkel vijf instrumentals toe. Beetje mager, toch?