Talib Kweli & Hi-Tek - Train of Thought (2000)

Alternatieve titel: Talib Kweli & Hi-Tek Are Reflection Eternal

Label: Rawkus

1. Experience Dedication (2:23)
  2. Move Somethin' (3:08)
  3. Some Kind of Wonderful (3:15)
  4. The Blast (3:07)

met Vinia Mojica

5. This Means You (4:12)

met Mos Def

6. Too Late (3:26)

met Res

7. Memories Live (3:58)
  8. Africa Dream (4:10)
  9. Down for the Count (3:52)

met Rah Digga en Xzibit

10. Name of the Game (1:51)
  11. Ghetto Afterlife (2:59)

met Kool G Rap

12. On My Way (1:09)
  13. Love Language (5:03)

met Les Nubians

14. Love Speakeasy (2:35)
  15. Soul Rebels (4:03)

met De La Soul

16. Eternalists (3:58)
  17. Big Nel from da Natti (1:15)
  18. Touch You (4:41)

met Piakhan en Supa Dav West

19. Good Mourning (3:34)
  20. Expansion Outro, for Women (7:59)
LIQUIDSWORDS
Classic! Talib op zijn best en Hi-Tek doet hier ook geweldig werk. Waar velen Quality als Talib's beste album zien (is ook wel waar aangezien deze plaat geen solo-plaat is) zie ik dit echt als het meesterwerk van Talib Kweli.

Ulfat-e-Zulmat
LIQUIDSWORDS schreef:

Dat valt volgens mij wel mee. Tenzij je het over solo albums hebt, maar anders zullen de meesten die bekend zijn met Train of Thought of Black Star 1 van die platen beschouwen als "zijn" beste.

avatar van MAS
MAS
Volgens mij valt dat ook wel mee. Ik vind Quality trouwens wel zijn beste album.

LIQUIDSWORDS
Ulfat-e-Zulmat schreef:

Ja maar dat is het hem nou juist. Niet veel zijn bekend met Train of Thought, behalve dan op forums. Ik vind Kweli briljant op Black Star, maar ToT is hij als schrijver echt zoveel beter en dieper. Op Quality flowde hij best vaak off-beat, toch een geweldig album, maar dat probleem had hij niet op de beats van Hi-Tek.

avatar van MAS
MAS
Train Of Thought staat in de hiphopwereld gewoon bekend als een klassieker hoor. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat het album bijna alleen op forums bekend is...

avatar van Jar0on
Heb dit album vaak proberen helemaal uit te luisteren maar lukt me toch vaak niet.
Waar ik de tracks The Blast, Memories Live, Too Late en Good Mourning echt geweldig vind blijven veel nummers me niet echt pakken. Heb vaak tzelfde probleem met Mos Def.
Wel een 3,5 voor mij.

Improvision
Dit net nog eens beluisterd, blijft toch wel heerlijk hoor. Vooral de hardere tracks vielen me nu op. Het wordt ook nergens saai door de afwisseling.

avatar van niels94
Hiphop met een kwaliteitsstempel, maar zeker niet perfect. Ik hoor toch wat zwakke puntjes af en toe. Neem dat refrein van This Means You, dat een nummer met een heerlijke beat en vette bijdrage van Mos Def - zelfs al ben ik nooit zo'n fan van het aan het einde van een zin herhalen van hetzelfde woord - toch een heel stuk minder maakt. Verder krijg je wel een fikse stapel goede tracks naar je hoofd geslingerd, dus het is genieten geblazen. De beats zijn dan ook erg sterk, maar weinig afwisselend, evenals het stemgeluid van de verder wel geweldige rapper Talib Kweli natuurlijk, en daardoor is zeventig minuten gewoon te lang. In mijn ervaring dan ook geen classic. Nog niet, althans.

avatar van leatherhead123
Dit album heeft gewoon iets speciaals. Klinkt misschien raar, maar elke keer dat ik dit album luister, raak ik gewoon in een soort trance ofzo. Geweldige beats en tekstueel 1 van de beste hip-hop albums ooit. Mindere nummers staan er wat mij betreft niet op en ondanks dat het album niet bepaald kort is gaat het nooit vervelen. M'n favorieten zijn Memories Live (een van me favo tracks ooit, elke keer dat ik het luister weer kippenvel), Too Late, Love Language en Good Mourning maar eigenlijk vind ik elk nummer gewoon wel een hoogtepunt opzich. 5*

Azaad
Expansion Outro, for Women is één van de meest ontroerende nummers die ik ken. Een hoogtepunt, niet alleen in hiphop, maar de gehele muziekgeschiedenis. En ik overdrijf niet.

avatar van equalsthree
Eindelijk maar eens opgezet, na veel uitstellen. Vond Talib altijd wel prima als guest, maar ik dacht dat ik hem niet lang zou kunnen uitstaan.

Dit album bewijst volledig het tegendeel. Fantastisch en verveelt absoluut niet!

avatar van equalsthree
Wat een "outro" trouwens, god nonde..

avatar van Ernie
Heerlijk album, de lange speeltijd en vele nummers storen totaal niet want deze "Train of Thought" is heel constant en luistert erg makkelijk weg.

Ga hem nog meer luisteren voor een uitgebreidere bespreking maar dit is echt wel een plaat waar de echte HipHop vanaf straalt. Goede beats, strakke rijmschema's en gastartiesten die nergens storen.

4* met serieuze optie op meer.

avatar van jordidj1
Tijd om weer een warm dekentje over mij heen te goeien. Een tip van de mysterieuze Cervantes is eentje precies binnen mijn straatje, waar ik echter nog nooit van gehoord had. Frappant, want Talib Kweli is mij totaal niet onbekend. Ondanks dat ik het niet kende, ervaar ik een erg nostalgische sfeer tijdens het luisteren. Dat zal wel komen door de productie van Hi-Tek, die zeer warm en uitnodigend zijn. Kweli rapt hier erg fijn overheen en de gastartiesten zijn allemaal meerwaardig (vooral Xzibit komt hard!).

Toch vliegen de 65 minuten niet zo snel voorbij en ondervind ik na een tijdje dat ik mij ga vervelen. Ik zal het nu nog niet begrijpen ofzo, ik vrees dat het een groeiertje is.

avatar van Ernie
Serieuze groeier. Ik zit op het randje van een 4,5*

Staat echt niets slecht op en De hoogtepunten zijn van heel hoog niveau. Talib Kweli rapt hier ook op Topniveau. De vele gastartiesten maken het plaatje compleet.

Ik geef die 4,5* gewoon Expansion outro, for women ligt juist op dusja