Hannelore Bedert - Iets Dat Niet Komt (2013)

Belgiƫ
Label: Baan

1. Iets Dat Niet Komt (4:31)
  2. Zoals U (4:00)
  3. Losse Schroeven (3:53)
  4. Alles Gaat Goed (4:15)
  5. Radiostilte (4:37)
  6. Balans (4:54)
  7. Vergeet Dat Ik Besta (3:31)
  8. Onder Mijn Huid (3:40)
  9. Alleen U (4:22)
  10. Ik Wou Dat Ik Wist (3:36)
  11. Hoera (4:50)
  12. Zon (20:43)
avatar van pjh1967
Hier kijk ik naar uit (bestelling is reeds geplaatst). Volgens een recensie in De Morgen is dit haar beste plaat tot nu toe. Dat belooft veel goeds want haar vorige album Uitgewist is een dijk van een plaat (staat in mijn Top 10).

"Alsof Nederlandstalige muziek enkel te vergelijken valt met Nederlandstalige muziek. Alsof we niet groter en breder mogen denken. Hannelore bewijst met haar derde plaat “IETS DAT NIET KOMT” het vlotte tegendeel. We horen Bettie Serveert, we horen Feist, we horen Aimee Mann. De messcherpe teksten van Hannelore gaan nog steeds tot op het bot, Maar wie dit nog kleinkunst noemt, heeft niet goed geluisterd. Hannelore weet al lang hoe ze haar publiek staalhard kan raken. Soms warm en zalvend, dan weer ijzingwekkend kil."

avatar van CWTAB
Prachtplaat maar de parel is toch de verborgen track op het einde van Zon: Afspraak (voor Catherine), een nummer die ook al op Kleur In E-Mineur stond.

Een nummer over het wegvallen van een vriend, een geliefde die zeer diep gaat (dit was de afspraak niet, dit verdriet is te groot...) kale gitaar en een stem die snijd, de weemoed kippevel

avatar van Supersid
Een voorzichtig waauw-gevoel borrelt in mij op... Dit zou ooit wel eens naar de maximum kunnen gaan!

Wat een mooie plaat,wat een teksten....eerste echte kennismaking met deze artiest.
Had al wel van haar gehoord,en ken een paar nummertjes van haar debuut en weet dat Bart Peeters en Raymond VHGW fan zijn,maar dit had ik niet verwacht. Zijn haar vorige platen ook van dit niveau?
Nederlandstalige muziek met een internationale uitstraling!! Dit komt binnen en hard....

decade schreef:
Zijn haar vorige platen ook van dit niveau?

Uitgewist heeft zeker dit niveau, haar debuut Wat Als geef ik 0,5 punt minder (net iets teveel "kleinkunst" voor mij).

avatar van Premonition
Nu moet Nederland nog om!
Persoonlijk vind ik dit een stuk volwassener overkomen dan hype Eefje de Visser en minder "kleinkunstacademisch"

Premonition schreef:
Nu moet Nederland nog om!

Eentje heb je er al dan, Premonotion! Dit is een schitterend album, waar ik al bijna twee maanden regelmatig naar luister. Dat chauvinisme inzake Eefje de Visser is niet aan mij besteed. Deze plaat is voor mij een stuk mooier, zeker vanwege de schitterende teksten in dat prachtige Vlaams! Zo schoon. Maar muzikaal gezien ook interessant, met af en toe een lekker scheurende gitaar.

Premonition schreef:
Nu moet Nederland nog om!

Ben al ruim een jaar om! Vorig jaar live zien spelen voor 35 man in Rotterdam. Kippenvel duimendik. Kleine setting met bassist en gitarist. Hannelore op keyboard en gitaar. Teksten en muziek komen keihard binnen als je vooraan zit. Voor dit jaar liggen de kaartjes ook al weer klaar (4 apr. De Brakke Grond Amsterdam).

Lura schreef:
met af en toe een lekker scheurende gitaar.

Gitaar afkomstig van Thomas Vanelslander (Gorki, Raymond vh Groenewoud). Optreden in A'dam doet ze samen met hem. In Belgie treedt ze op met band + blazers voor volle zalen. Hier is het nog pionierswerk.

avatar van Lura
Gelukkig woon ik vlakbij de Belgische grens en kan ik gemakkelijk daar concerten van haar bijwonen. Vandaar dat ik ook weinig problemen met haar teksten heb. Zelfs niet met de teksten van Flip Kowlier. De gitarist was mij bekend (tekstboekje), want ik heb Raymond van het Groenewoud al regelmatig zien optreden.
Vlakbij de Belgische grens wonen heeft nog een groot voordeel, Belgisch bier

avatar van Lura
Radiostilte roept bij mij associaties op met The sea van Fotheringay (gezongen door Sandy Denny).

avatar van Supersid
Deze plaat is ondertussen héél belangrijk voor mij geworden (wegens gewoon héél goed). Dankjewel mevrouw Bedert...

avatar van Lura
Jammer dat dit album niet meer opgepikt wordt, maar misschien komt dat doordat het album niet op Spotify staat.

avatar van popstranger
Dit is gewoon een album van grote klasse, past volgens mij zeker niet in het kleinkunsthokje en is op zichzelf het bewijs dat je ook in het nederlands een plaat kan maken van wereldformaat. Moet ook bovenstaande meningen volgen in het feit dat dit beter is als Eefje De Visser haar laatste album (alhoewel ook niet slecht). Misschien omdat ik net als Lura iets over de grens woon (maar dan aan de Belgische kant) dat ik haar teksten en taaltje iets beter kan smaken. Hannelore brengt haar teksten en zang zonder te vervallen in kneuterigheid (iets wat bij sommige kleinkunst wel eens kan zijn wat het publiek wat beperkt) en volgens mij dus ook perfect te verstaan voor hen die geen Vlaams spreken.
Voor wie nog zou twijfelen; luister eens naar bonustrack (of hidden track zo je wil) "De Afspraak Niet" en besef dat je een straffe bent als je hiernaar kan luisteren zonder enige emotie. En als dit nog maar de hidden track is kan je je al wel inbeelden wat een torenhoog niveau haar andere composities hebben.
Ook haar vorige 2 albums zijn zeer zeker de moeite!

avatar van Supersid
Vanavond concert van Hannelore, benieuwd hoe deze nummers live tot hun recht komen...