Archie Bronson Outfit - Wild Crush (2014)

Label: Domino

1. Two Doves on a Lake (4:55)
  2. In White Relief (2:57)
  3. We Are Floating (3:50)
  4. Love to Pin You Down (3:47)
  5. Lori from the Outer Reaches (3:31)
  6. Cluster Up and Hover (4:37)
  7. Glory, Sweat and Flow (2:02)
  8. Hunch Your Body, Love Somebody (2:42)
  9. Country Miles (3:48)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Archie Bronson Outfit - Wild Crush - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Archie Bronson Outfit? Als ik heel eerlijk ben moet ik toegeven dat ik alleen het debuut van de band uit Londen ken. Fur was al weer bijna tien jaar geleden een hele leuke plaat met ouderwets klinkende psychedelische rock.

Na Fur verloor ik Archie Bronson Outfit echter uit het oog. De band maakte met Derdang Derdang (2006) en Coconut (2010) nog twee door de critici geprezen platen, maar ze zijn mij volledig ontgaan.

Het onlangs verschenen Wild Crush trok weer wel mijn aandacht, waarbij het opvallende artwork zeker een rol van betekenis heeft gespeeld. Wild Crush blijkt echter ook in muzikaal opzicht een interessante en aangename plaat.

Archie Bronson Outfit haalt haar belangrijkste inspiratie nog altijd uit de psychedelische rock uit de jaren 60 en 70, maar voegt hier invloeden uit de bluesrock en alternatieve rock aan toe. Wild Crush klinkt hierdoor afwisselend als vergeten werk van Pink Floyd (uiteraard de jaren met Syd Barrett), Cream en The Velvet Underground, maar verwerkt de invloeden van deze grote bands wel op geheel eigen wijze.

De band uit Londen zoekt hierbij nadrukkelijk het experiment. De songs op Wild Crush herinneren duidelijk aan de psychedelische popmuziek uit de jaren 60 en 70, maar voegen hier volop verrassende elementen aan toe. Zo creëert Archie Bronson Outfit meerdere malen een verrassend geluid door het toevoegen van een saxofoon, maar ook de bijna garagerock achtige uitbarstingen zorgen ervoor dat de muziek van Archie Bronson Outfit op Wild Crush zich nooit te makkelijk laat vergelijken met de muziek van voorbeelden uit het verleden.

Wild Crush is een plaat die overloopt van de goede ideeën. Een aantal decennia popmuziek trekt aan je voorbij. Dit begint bij de al genoemde bands uit de jaren 60 en eindigt in het heden bij neopsychedelische bands als The Flaming Lips en een Britse band als Temples. Archie Bronson outfit staat op Wild Crush met minstens één been in het verleden, maar blijft hier in tegenstelling tot de meeste soortgenoten niet in hangen.

Het levert een bruisende en opwindende psychedelische mix op. Hierin gebeurt zoveel dat het je soms duizelt, maar Wild Crush is ook een plaat die je lekker op de achtergrond kunt laten uitrazen. De kracht van de band schuilt vooral in het feit dat Wild Crush zowel heerlijk toegankelijk of zelfs hitgevoelig kan zijn, maar op hetzelfde moment geen compromissen doet en naar hartenlust experimenteert.

Veel van de bands in het genre dat we maar even samenvatten onder de noemer 'psychedelica' zijn uiteindelijk one-trick-pony's. Archie Bronson Outfit beheerst een heel arsenaal aan trucs en blijft met deze trucs maar verrassen en vermaken.

Ik was de band zoals gezegd na het debuut Fur uit het oog verloren, maar na het geweldige Wild Crush staat Archie Bronson Outfit weer helder op het netvlies als een van de beste bands in het genre. Erwin Zijleman