Mick Flannery - By the Rule (2014)

Ierland
Folk
Label: Universal

1. Get What You Give (3:10)
  2. The Watcher (4:16)
  3. The Small Fire (3:53)
  4. By the Rule (3:57)
  5. Even Now (3:09)
  6. I'm on Your Side (3:19)
  7. Bluebird (3:45)
  12. Live in Hope (3:09)
  13. Out to Sea (2:36)
  14. Sing to Me * (2:12)
avatar van muziekobsessie
hey hij staat erop....pfff probeer deze al weken op welke manier ook te krijgen want ik wil dat idiote iTunes niet. maar de fragmenten beloven veel, weer lekker ingetogen dit album

Op iTunes in Nederland niet eens te koop.

avatar van thebestfreaks
Bij deze laat ik weten jullie frustratie inmiddels ook al weken te delen. Wat het iets gemakkelijker maakt is om op Bandcamp even Mick Flannery Live at Third Space op te zoeken. Genieten hoor !!

Dat White Lies indertijd goed aankwam bij mij is een feit. De opvolger, hoe goed ook, deed het op langere termijn toch ietsje minder. Ietsje, want ook dat was een prachtplaatje.

Flannery bevindt zich in een genre waar ik de laatste tijd wat minder op zoek ben naar de parels omdat er al zoveel zijn dat het nog maar zelden voorkomt dat ik er echt nog iets bijzonders weet te ontdekken.
Voor Flannery kan ik een uitzondering maken omdat ik van tevoren al weet dat het wel goed moet komen. Althans dat hoop ik dan..... zou By the Rule weer net zo goed zijn? Zou hij hier definitief zijn vakmanschap onderstrepen?

Het antwoord is ja met gelijk de gedachte erachteraan: waarom is dit album hier zo lastig te krijgen?
Al bij het tweede nummer The Watcher lukt het Flannery om te ontroeren. Zijn warme stem zuigt je een album in dat warm klinkt, aan je trekt, ontroert, verwondert maar waar je vooral heel gewoon met veel plezier naar kunt luisteren zoals hij dat ook doet op de voorgangers.

Het is vooral de subtiliteit die hij overal aan weet te brengen in de vorm van strijkers bijvoorbeeld maar ondertussen wel zoetigheid en klefheid weet te vermijden en zelfs een bijna explosieve opbouw weet te creëren zoals in The Small Fire.

Tom Waits-invloed komt ook nog even om de hoek kijken op By the Rule maar dan uiteraard zonder de rasperige stem van meester Waits zelf. Als je dit soort nummers hoort heb ik gelijk zin in de eerste albums van Tom.

Of het nu die stem is, de piano, strijkers of zijn gevoel voor vernuftige composities... het is allemaal even mooi. De productie van het album is prachtig en daarmee levert Mick Flannery dus een album af waar je u tegen zegt. Op dit moment durf ik zelfs te stellen dat het zijn mooiste is.

avatar van muziekobsessie
Inderdaad weer een prachtig album van meneer Flannery..zijn 4e alweer en nog nooit in nederland gespeeld?? wat zitten die heren programmeurs toch te doen de hele dag? Gelukkig weer de meer ingetogen kant op, volgens flannery zelf vond hij de vorige en met name de rock nummers misplaatst. Ja deze is meer in de lijn van White lies die ik persoonlijk nog net wat beter vind...dat vanwege die prachtige dames engelenzang die hier ontbreekt. maar al met al een knappe prestatie dit en vol verwachting op een liveoptreden

thebestfreaks schreef:

Dit album is al sinds 9 mei te koop op Tower Records. Dus ik begrijp de ophef niet zo.

Flannery,mick - By The Rule - CD - Tower Records Dublin Ireland - towerrecords.ie

avatar van davido1986
Ik zou Mick Flannery graag in Rotown zien. Dat zal toch wel animo opleveren?

Bij mij zeer zeker: de perfecte zaal ervoor (als het publiek zijn mond wil houden) en lekker in de buurt

aERodynamIC schreef:

Maar nu graag een link waar je de LP kunt kopen

Hoezo lp?! Voor dat handjevol dat weer lp's koopt?!

Ja graag

avatar van Broem
Deze nieuweling van Mick maakt op mij meer indruk dan voorganger Red to Blue. Die onderscheidde zich onvoldoende van de massa aan releases in dit overvolle genre van singer songwriters. Hoewel de titel 'By THE Rule' doet vermoeden dat dit album sterk in het verlengde van die voorganger ligt ben ik hier meer van gecharmeerd. Met een mooie kenmerkende stem (sterk punt als je zanger van beroep bent ) zit er toch meer diversiteit in dit album. Dan weer een lekkere bassdrum die de toon zet, dan weer een viool. Er gebeurt van alles en dat klinkt gewoon lekker. Prima album met de titelsong als pareltje.

avatar van Lura
14 oktober verschijnt een nieuw album, getiteld I own you, de titeltrack wordt de eerste single. Hij komt dit najaar ook naar Nederland voor optredens.

Lura schreef:

dat zal tijd worden. Nederland negeert dit talent al veeeeel te lang. i own you klinkt goed! spannend nummer zeg

18 december paradiso nootd
Deze zaterdag begint de kaartverkoop

avatar van dynamo d
Gelet op goede recensies hier heb ik dit album gekocht maar ik kan er nog niet helemaal enthousiast over worden. Andere muzikanten in dit genre zoals Gregory Alan Isakov, Scott Matthews, Noah Gundersen en Jesse Marchant vind ik veel beter en raken me meer met hun songs.