Queen - Live at the Rainbow '74 (2014)

Label: Virgin

1. Procession * (1:13)
  2. Father to Son * (6:07)
  3. Ogre Battle * (5:26)
  4. Son and Daughter * (3:29)
  5. Guitar Solo * (2:24)
  6. Son and Daughter [Reprise] * (2:01)
  7. White Queen (As It Began) * (5:48)
  8. Great King Rat * (7:04)
  9. The Fairy Feller's Master-Stroke * (2:52)
  10. Keep Yourself Alive * (2:22)
  11. Drum Solo * (0:27)
  12. Keep Yourself Alive [Reprise] * (1:22)
  13. Seven Seas of Rhye * (3:09)
  14. Modern Times Rock 'N' Roll * (2:40)
  15. Jailhouse Rock / Stupid Cupid / Be Bop a Lula * (4:31)
  16. Liar * (8:27)
  17. See What a Fool I've Been * (4:58)
  18. Procession (1:17)
  19. Now I'm Here (4:57)
  20. Ogre Battle (5:30)
  21. Father to Son (5:53)
  22. White Queen (As It Began) (5:33)
  23. Flick of the Wrist (4:05)
  24. In the Lap of the Gods (3:17)
  25. Killer Queen (1:25)
  26. The March of the Black Queen (1:35)
  27. Bring Back That Leroy Brown (1:39)
  28. Son and Daughter (3:44)
  29. Guitar Solo (4:41)
  30. Son and Daughter [Reprise] (2:14)
  31. Keep Yourself Alive (2:22)
  32. Drum Solo (0:50)
  33. Keep Yourself Alive [Reprise] (1:24)
  34. Seven Seas of Rhye (3:28)
  35. Stone Cold Crazy (2:39)
  36. Liar (8:39)
  37. In the Lap of the Gods...Revisited (4:09)
  38. Big Spender (1:31)
  39. Modern Times Rock 'N' Roll (3:11)
  40. Jailhouse Rock (4:07)
  41. God Save the Queen (1:16)
totale tijdsduur: 1:19:26 (2:23:46)
avatar van glenn53
Ik vind de kwaliteit prima. Het enige minpunt is dat je weleens langer moet wachten dan bij Bol. De nieuwe Queen reissues klinken erg goed.

avatar van viking1
Thanx Glenn 53 voor de info.
Ga binnenkort maar eens n Queen reissues proberen. Ben erg benieuwd hoe ze op vinyl klinken.

Superlatieven schieten tekort.
Wat een energie. De band is jong, gretig en in topvorm.
Ook de geluidskwaliteit is fantastisch.
Een must? Een must!

Is idd een fantastische registratie.
De band zal gerust muzikaal gegroeid zijn nadien, maar wat een talent is hier te horen.
Typisch een geval van de juiste poppetjes op de juiste plek.
En individueel ook een eigen signature.
May is zo onderscheidend en aanwezig met zijn Red Special, dat keyboards ( afgezien van Mercury's piano) totaal niet gemist worden in progachtig werk, waar de band vooral op hun 2e plaat nog mee in de weer is.
En de coirtjes fabelachtig nog hier. Roger Taylor haalt hier nog de bizar hoge noten.

avatar van meneer
Door de film Bohemian Rhapsody zit ik juist weer naar dit album te luisteren. Ik heb een paar jaar geleden ook dit concert in de bioscoop gezien. Vandaag even gezocht op YT en jawel... Mooie hq weergave in zowel geluid als beeld. Soms één seconde pauze tussen de nummers (als deze full-time doorgaat want het is intro naar het volledige concert wat er gewoon achteraan komt).

Mooi om te zien hoe Mercury nog anders met 'zijn' publiek communiceert.

queen procession live at rainbow 1974 hq - YouTube

Haarm
Meneer. Sinds paar dagen bluray in huis. Beeld en geluid geven mij energie. Wat een performance!

Haarm
Dank je. Ook een Queen fan van het eerste uur?

avatar van De buurman
Man, man, Wat een ongelooflijk goede uitgave is dit. Het meest bijzonder is nog wel de eerste CD. Queen II moet nauwelijks uit geweest zijn hier. De krachtige sound en de overtuiging waar het mee gebracht wordt is indrukwekkend. Father To Son, White Queen met die prachtige guitarsolo, Fairy Feller, dat waren nog eens setlisten.

Ik vond Queen gedurende hun hele bestaan een geweldige liveband, maar bij dit repertoire denk je toch... misschien waren ze hier al wel op hun creatieve hoogtepunt. En bovendien, voor hun tijd toch wel heel erg stevig ook. In Son And Daughter overtuigen de koortjes zeer. Modern Times Rock 'n' Roll... welke band klonk er zo heftig in 1974? Purple en Zeppelin niet hoor.

Meest indrukwekkend op de uitgave vind ik de kwaliteit van Brian May's spel. Het is zelfs zo goed dat ik hem er van verdenk dat hij.... het zal toch niet? Live vond ik hem in mijn herinnering nog wel eens vals en rommelig in zijn solo's, maar op deze plaat is eigenlijk iedere noot gewoon... goed.

Na het midden van de jaren '70 werd Queen II eigenlijk genegeerd in de setlist. Enigszins begrijpelijk ook wel, ze hadden kregen meer en meer nummers die gewoon verwacht werden, en de eerste albums zijn misschien net wat te obscuur om voor het grote publiek te spelen. Maar voor iedere echte Queen fan is dit werkelijk heerlijk.

Goed verhaal buurman en ik deel jou gedachten.
Voor de fans v/h 1e uur is dit een geschenk uit de hemel werkelijk.
Want hoe goed Queen live bleef, dit zijn sets om je vingers bij af te likken.
De vaak mysterieuze albumtracks en nog het portie hardrock.
En inderdaad ze klinken behoorlijk hard bij tijd en wijlen.
May laat inderdaad meer van zich horen en onderscheid zich al enorm van andere snarenplukkers.
Doet hier al niet onder voor vakbroeders als Blackmore, Page en andere geweldenaren.
Al de latere livealbums van Queen zijn meestal dik in orde, maar dit is beslist de Queen die ik het liefst hoor.
De bewijsdrang en het perfectionisme is zo duidelijk aanwezig+ het indrukwekkende songmateriaal, maakt het dat dit mijn favo liveplaat van de band is.

avatar van Yield
Eigenlijk ben ik geen grote Queen fan, meer een volger. Maar al die remasters, docu's, de speelfilm, het legendarische Wembley concert, maken deze band bijna onvermijdelijk.
Deze live registratie van 2 concerten uit 1974 komt wel binnen hoor.
Hoe speels en kinderlijk veel singles van Queen vaak ook lijken, hier laten de heren hun rockkant horen.
De band speelt echt als een bezetene, opwindend allemaal.
En wat een geweldige geluidskwaliteit ook, het jaar 1974, bijna 50 jaar oud dus.
Liefhebbers kunnen deze echt blind aanschaffen.