Television Personalities - ...And Don't the Kids Just Love It (1981)

Label: Rough Trade

1. This Angry Silence (2:39)
  2. The Glittering Prizes (3:01)
  3. World of Pauline Lewis (2:39)
  4. A Family Affair (2:36)
  5. Silly Girl (2:50)
  6. Diary of a Young Man (3:59)
  7. Geoffrey Ingram (2:15)
  8. I Know Where Syd Barrett Lives (2:34)
  9. Jackanory Stories (3:05)
  10. Parties in Chelsea (1:41)
  11. La Grande Illusion (3:34)
  12. A Picture of Dorian Gray (2:14)
  13. The Crying Room (1:59)
  14. Look Back in Anger (2:41)
tondeman
Zeer Brits gezongen minimalistische pop met op het eerste gehoor een rommelige productie maar erg mooie melodietjes. Zeer catchy, het klinkt soms een beetje sixties richting The Kinks of The Creation maar op hetzelfde moment doet het me ook aan Buzzcocks denken.
Erg apart maar voor de liefhebber zeer de moeite waard. Eens beginnen met 4*....

woggle
Wat me echt grijpt, is het simpele akkoorden gerag (als ik het een naam moet geven) zoals je bijv. hoort in -Look back in Anger- of -Silly Girl-.
Ik vind deze band behoorlijk kick-ass. Echt vet.

avatar van Omsk
Leuk inderdaad. Ik heb een zwak voor dit soort bands. Fascinerende bagger.

Woutt
Lekkere revival van de 60's-mod/psychedelica. Simpele, maar authentieke en mooie muziek.

I Know Where Syd Barrett Lives

avatar van wendyvortex
1 van de wave-punk-bandjes waar ik nog eens iets goeds van in huis moest halen.
Vrij duidelijk in het spoor van The Buzzcocks, The Outsiders en The Jam, maar dan met zo'n typisch jaren tachtig lo-fi-wave-sound.
Timbuk 3, They Might Be Giants, Ween, Guided By Voices en alles van het K-label zijn de navolgers.

Uit 1980 en altijd nogal cult gebleven.
Klinkt weliswaar iets meer als single-compilatie dan als een hecht album.
Niet alle nummers even sterk, wel voldoende klassiekertjes.
o.a culthitje I Know Where Syd Barrett Lives.

Toptracks: Jackanory Stories, A Picture Of Dorian Gray, Look Back In Anger.

Alles rammelt, geen noot is zuiver maar toch is dit is toch wel een erg leuk album.

avatar van waltzinblack
Television Personalities are quite possibly the finest cult band in the UK. Since forming in 1977, they have released 10 studio albums involving numerous changes in personnel centred around the constant figure of songwriter Dan Treacy.

avatar van Raconteur
wat is La Grande Illusion toch een topnummer

avatar van WoNa
Vandaag komen de eerste albums opnieuw uit via Fire Records. Voor mij een kennismaking met een aardig bandje. Typisch Brits ook. Dit blijkt vooral uit de humor in de teksten en het observerende karakter op grote en kleine zaken in het leven, dat sinds Ray Davies van The Kinks een duidelijke stem heeft in Britse popmuziek. Dan Treacy heeft dat vermogen ook en brengt een aantal aardige onderwerpen naar voren op dit album.

Television Personalities is het predicaat cultband nooit ontgroeid. Het zou in Nederland een zekere naam hebben opgebouwd begin jaren 80, maar als dat al zo is, aan mij is het volledig voorbij gegaan. Anno 2017 kan ik zeker stellen dat TP een mooie voetnoot in de postpunk en new wave is, maar ook niet meer dan dat. Een aantal nummers zijn zeker aardig, een paar zelfs goed, maar echt bijzonder wil het nergens worden. Voor liefhebbers van het genre is dit album uitchecken aan te raden mocht je het nog niet kennen. Er valt een hoop te genieten.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.