George Jackson and Dan Greer - At Goldwax (2015)

Soul

21. Will You Be Around
  22. What Do You Do?
  23. To Me It's Storming [First Version]
avatar van thelion
Ooit lang geleden vormden George Jackson & Dan Greer een duo dat mede door de inmenging van Rick Hall ruw uit elkaar werd gehaald.
De geschiedenis van dit duo zal ik in mijn menig over het album verwerken als ik het album in bezit heb.

Eindelijk voor het eerst een verzamelaar van de heren als duo.......... kan niet wachten tot eind januari..........

avatar van thelion
Na 3 verzamelaars van George Jackson ( Don't Count Me Out: The Fame Recordings Volume 1 (2011), Let the Best Man Win: The Fame Recordings Volume 2 (2012) & Old Friend: The Fame Recordings Volume 3 (2013) en 1 van Dan Greer ( Beale Street Soul Man (2013)) dan nu de vroegste opnames van dit vergeten en miskende duo voor het eerst verzameld.

George Jackson & Dan Greer ontmoeten elkaar in de studio's van Goldwax waar Jackson al "binnen" was als songwriter en artiest en waar Greer zijn eerste single Old Beale Street opnam.
Jackson & Greer gingen samen nummers opnemen en werden een vast songwriters duo voor Goldwax schreven o.a. nummers voor James Carr, Spencer Wiggins en The Ovations (waar Jackson ook zanger van was).

Het duo werd eind jaren 60 abrupt uitelkaar gehaald door Rick Hall (de grote baas van de FAME Studio's) die lucht kreeg van het Duo Jackson & Greer. Hall was hard opzoek naar een goede songwriter omdat top songwriter Dan Penn had besloten om bij Hall weg te gaan. Hall wilde dat Jackson exclusief voor hem in Muscle Shoals kwam werken en dat zorgde er dus voor dat het duo gesplits werd, Greer bleef alleen achter bij Goldwax en Jackson vertrok naar FAME.

Op deze verzamelaar zo goed als alle (bekende) opnames van dit duo tussen 1963-1968 (de meeste uit de opname sessies in 1966 en 1967) met veel nooit eerder uitgebrachte nummers.
Vroege soul in de zuidelijke traditie.
Veel van de opnames zijn demo's die dienden als leidraad voor de "echte" opname. Iets wat Dan Penn ook veel deed (zie Dan Penn - The Fame Recordings (2012) het zijn de oerversies, veelal zonder enige franje en alleen met piano begeleiding nummers als Don't Wake Me Up en vooral de laatste 7 nummers zijn geweldig.

De geluidskwaliteit is van een geweldig nivo zeker als je bedenkt dat dit v.n.l. demo's van ruim 45 jaar oud zijn.
Mooi om te horen is ook dat de stemmen van beide heren zeer goed bij elkaar passen en dat die in al die jaren (ook als je deze opnames naast het latere werk van de heren legt) bijna niet zijn veranderd. Al in de vroege jaren 60 hadden de heren een kenmerkend geluid. Het is eigenlijk best wel jammer dat ze maar 4 nummers zelf hebben uitgebracht als George & Greer en dat de rest tot nu toe nooit uit de archieven is geweest.

Wederom een schitterende compilatie van Kent die een mooi en interessant stukje Southern Soul geschiedenis bloot legt (goed gedetailleerd beschreven in het boekwerkje bij het album), van 2 "vergeten" songwriters die in de 2e helft van de jaren 60 een behoorlijke stempel hebben gedrukt op wat er allemaal uit Memphis kwam.

4.5* aanrader voor elke Soul fanaat die de klassieke Southern Soul een warm hart toe draagt.