Hilbrandt - Haven (2014)

Roots
Label: Heksenhamer

1. Jacob (3:00)
  2. De Dood (4:23)
  3. Citadel I (Samen) (3:34)
  4. De Hond die Over de Golven Rende (1:48)
  5. Vroeger (2:39)
  6. De Vlag (2:44)
  7. Bij de Zee (6:59)
  8. Citadel II (Alleen) (1:19)
  9. De Storm (3:45)
  10. Vonken en Vuur (3:38)
  11. Een Visser (3:44)
  12. Het Meisje Dat Verdronk (0:59)
  13. Regen (3:34)
avatar van Ducoz
Hendrik68

Voor liefhebbers van Broeder Dieleman. Dit maal niet uit Zeeland, maar Friesland.

Hendrik68
Staat op de Luisterpaal en ik heb hem tot 2 keer toe tot halverwege gedraaid en hij doet zeker niet veel voor Dieleman onder. Ik hoor qua stem en teksten ook lichte Plan Kruutntone invloeden. Hoewel het uit Friesland komt wordt er gewoon Nederlands gezongen. In die zin heeft het niet dat streekgebonden karakter van Dieleman en dat is misschien wel een beetje jammer. Moet het album de komende dagen weken nog even op me in laten werken, maar dit is in ieder geval weer een aanwinst voor de Nederlandse muziek. Zoveel is al wel zeker.

Hierbij een link naar een recensie:
Hilbrandt - Haven : albumrecensie op KindaMuzik

avatar van Norrage
Zag ze ook live, als voorprogramma. Was onwijs goed, nog heel wat specialer dan het al heel speciale album. Bijzondere act.

avatar van Norrage
Recensie:

---

Een nog onbekende folk-muzikant (of eigenlijk een band) uit het hoge noorden van Friesland is Hilbrandt. En wat mij betreft mag hij niet langer onbekend blijven. De band van Laurens van der Meulen (tweede naam Hilbrandt) laat hier namelijk een zeer bijzondere vertolking van het zeemanslied horen: een muzikaal epos dat bij vlagen doet denken aan gelijksoortige Nederlandse folk als dat van Broeder Dieleman.

Haven is een inspirerende en bijna theatrale plaat. Op indringende wijze vertelt Hilbrandt het zeemansverhaal van achter de Friese dijken, en dat is vaak heel erg donker: thema's als de dood, afscheid, religie en eenzaamheid passeren de revue; je moet er daarom wel van houden. Dit allemaal wordt ingekleurd met onheilspellende instrumentatie: dreigende banjo's, huilende violen en indringende percussie. En hoewel de instrumentatie eigenlijk telkens hetzelfde blijft, (er had misschien wat meer uitgepakt mogen worden zoals bij hun live-optredens) boeit het continu. De stem van Van der Meulen pakt je namelijk permanent bij de strot en treedt vaak naar de voorgrond; exemplarisch is een 'nummer' als De Hond Die Over De Golven Rent, waar hij eigenlijk enkel een gedicht voorleest. Maar de plaat boeit ook omdat het stuk voor stuk zéér stevige nummers zijn, die op geslaagde wijze putten uit even zo veelzijdige en muzikale invloeden als bijvoorbeeld Tom Waits en Beirut. De kracht van de band wordt samengevat in het het album-hoogtepunt: het 7 minuten tellende Bij De Zee. Met een overweldigende opbouw, inclusief een sample van een zeemansgedicht, weet dit prijsnummer alles bij elkaar te voegen en komt het tot een epische krachtuitspatting.

Hilbrandt, ofwel Laurens van der Meulen, komt met een overweldigend en sterk debuut. Haven is een donkere ontdekkingsreis van het zeemansleven en weet op indringende wijze een verhaal over te brengen waarmee je je de hele luisterduur in de storm van de eeuw waant. Een briljant debuut waarvan we hopen dat deze zich ver buiten de Friese dijken zal verspreiden.
Pat-sounds: Album Hilbrandt - Haven (2014) - pat-sounds.blogspot.nl