Simple Minds - Sister Feelings Call (1981)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Theme for Great Cities (5:50)
  2. The American (3:49)
  3. 20th Century Promised Land (4:53)
  4. Wonderful in Young Life (5:20)
  5. League of Nations (4:55)
  6. Careful in Career (5:08)
  7. Sound in 70 Cities (5:01)
't Zusje van Sons and fascination, en ook net zo goed (tegenwoordig samen gevoegd). Jammer dat Sound of 70 Cities en League of Nations zijn weggelaten. Nummers die wel op de LP versie stonden.

avatar van lebowski
Draai je toch lekker de LP !

inderdaad, SoundWave!

LEAGUE OF NATIONS.. dat mis ik er ook op..

Maar goed, dat heb ik dan weer op de Theme he...

avatar van ChrisX

Ter info: je moet catalogusnr. SIMCD4 hebben.

Leuk detail: albums is geproduceerd door oer-hippie Steve Hillage (ooit gespeeld bij Gong en tegenwoordig actief samen met zijn vrouw onder de vlag van System 7) die toendertijd in dienst was bij Virgin als producer.

Chris: I know

Heb alle remasters... maar vermits hier de originele release besproken werd...

Steve Hillage is inderdaad door weinigen gekend als de man van Gong, en ik denk dat nog minder mensen Gong zullen kennen ;-o

avatar van ChrisX
Maar het leuke is nu juist dat we dit soort kennis met anderen kunnen delen. Meldde het dus niet specifiek voor jou

Overigens, Hillage was niet echt DE man van Gong maar meer 1 van de mannen. De enige echte man van Gong is natuurlijk David Aellen.

avatar van c-moon
Chris... ja natuurlijk, don't get me wrong he!!!

En nu raden van wie "don't get me wrong" een liedje was (een makkie LOL)

avatar van cYNIC
Iets minder toegankelijk dan 'Sons And Fascination' en ook net wat minder kwaliteit.

Maar toch;'Theme For Great Cities'.WAUW!!!

avatar van Premonition
Gong was toch een soort Hawkwind, spacerock?

SFC vind ik beter dan Sons. Kent geen zwakke nummers en is net wat ruwer dan Sons. Meer gitaar en bas in de mix (Wonderful in young life). En die magistrale dubeffecten in Careful in career!

Het schijnt dat de mannen de nummers van SFC door tijdgebrek (dure studio, overspannen Brian Mc Gee en Steve Hillage) nog niet helemaal af hadden en daarom het als kadootje bij Sons hebben gedaan. Als dat waar is hoop ik dat de volgende CD van de Minds hetzelfde overkomt.

Premonition schreef:
Gong was toch een soort Hawkwind, spacerock?

Kort door de bocht genomen ja, maar Hawkwind is wat rauwer over het algemeen.
Gong was in de beginjaren wat meliger en spacier. Vervolgens kwam er een kortte periode met o.a. drummer Pierre Moerlen waar in het langzamerhand wat jazzrockeriger werd (albums als You and Shaman) waarna Moerlen maar verder ging als Pierre Moerlen's Gong en David Aellen weer terug viel op z'n melige zelf.

avatar van orbit
Verddomd goeie plaat met twee van de beste SM ooit en beste 80s nummers uberhaupt: theme for great cities (verslaaaaaavend!!) en the american. De rest is duidelijk wat minder, maar evengoed toch een 4*

avatar van Droid
Veel te kort, bevat een opvuller ("Sound in 70 Cities"), maar de rest is fenomenaal.
"Theme for Great Cities" is één van de mooiste instrumentals allertijden en het bas/keyboard werk in "20th Century Promised Land" is geweldig.

Sinds de remastered versie van 2002 eindelijk weer compleet. "League of Nations" heb ik te lang moeten missen op CD.

avatar van Droid
Als jong ventje hoorde ik het meesterwerk "Theme for Great Cities" voor het eerst vanaf een casettebandje, 's nachts in bed, nadat ik de film "The Warriors" had gezien.
De film gaat over bende oorlogen in New York. De dreigende nachten in een immens grote stad, vol gevaren, past perfect bij dit nummer. Die associatie heb ik nu nog steeds.
Heb het nooit meer aangedurfd die film opnieuw te kijken (die zal nu dik tegenvallen denk ik), bang dat dan een stukje van de magie van "Theme for Great Cities" verdwijnt...

avatar van Red Sail
Na alle lovende woorden een paar weken geleden bemachtigd. Een week later kwam ik 's avonds laat aan in Shanghai. Er rest dan nog maar één ding:

Theme for great cities, minimaal 3X draaien, ogen dicht

ChrisX schreef:
Als je gewoon de remaster uit 2002 koopt dan krijg je gewoon alle nummers van beide albums op 1 cd .

Ik heb vandaag een remaster (2002/2003) van het album op bol.com besteld (SAF/SFC), maar daar stonden toch echt maar 13 nummers aangegeven. Een andere versie was er niet (stond ook niet bij "niet leverbare titels"). Vreemd...

avatar van Premonition
Da´s zeker vreemd. Ik heb enkele weken terug ook de remaster gekocht, stonden League of Nations en Sound in 70 Cities gewoon op.

avatar van Sgt. Revolver
Heb je dan die versie van 7.99 bij bol.com gekocht, of ergens anders? Ik verbaasde me er zelf ook al over, dat er 2 nummers misten, dus heb ik even verder gekeken op de site, of er ook nog andere versies van het album waren. Dat bleek niet het geval te zijn.

Via Redsun Records. Zie hun site www.redsunrecords.nl

avatar van Sgt. Revolver
Oké. Bedankt, Premonition .

Alhoewel "Sister Feelings Call" en "Sons And Fascination" zijn samengevoegd, beoordeel ik de beide albums toch apart. Ik kan toch een sfeerverschil waarnemen tussen de beide albums. Daar waar "SAF" iets dreigendere nummers bevat, is "SFC" iets melodieuzer (en bombastischer?). De sfeer op "SFC" spreekt me toch iets meer aan. Dit, in combinatie met de aanwezig van één van de beste nummers ooit ("Theme For Great Cities"), zorgt ervoor dat ik "SAF" 4* geef, en "SFC" een halfje meer. 4.5* dus voor dit prachtige Simple Minds-album.

avatar van orbit
Ik wist wel dat ie zou aanslaan Sergeant! Hier staan inderdaad absolute pareltjes op! Alhoewel ik Sons er niet voor onder vind doen..

avatar van Sgt. Revolver
Ik vind "Sons And Fascination" er ook niet echt voor onder doen, maar "Theme For Great Cities" zorgt er toch voor, dat "Sister Feelings Call" een half puntje meer krijgt op dit moment. Ik heb de albums nog niet zo lang, dus mijn beoordeling kan/mijn beoordelingen kunnen altijd nog veranderen. "SAF" is voor mijn gevoel, en dat heb jij volgens mij ook al eens gezegd, orbit, een echte groeibriljant (wat een prachtig woord toch!). Daar waar "New Gold Dream" en "Sparkle In The Rain" je meteen pakken, moet "Sons And Fascination" waarschijnlijk nog wat groeien.

avatar van orbit
Met name het titelnummer en Seeing Out The Angel heb ik steeds mooier leren vinden bij langer luisteren. Niet zo toegankelijk als die andere twee die je noemt nee.. Het is wat statischer ook.

Sgt. Revolver schreef:
...Dit, in combinatie met de aanwezig van één van de beste nummers ooit ("Theme For Great Cities"), zorgt ervoor dat ik "SAF" 4* geef, en "SFC" een halfje meer. 4.5* dus voor dit prachtige Simple Minds-album.

Leuk om te lezen dat "Theme For Great Cities" bij een hoop mensen zo'n indruk maakt.
Voor mij zou dit album 5* krijgen als-ie niet zo kort was en er niet een opvuller als "Sound in 70 Cities" op stond.

orbit schreef:

"Seeing Out The Angel" vond ik meteen al fantastisch! Eén van mijn persoonlijke favorieten van het album. En inderdaad, het woord "statisch" is wel in bepaalde mate van toepassing op "SAF". Dat woord zocht ik toen ik vertelde, dat ik het album "dreigender" vond dan "NGD" en "SITR". En wat de toegankelijkheid van het album betreft: ik neem alle tijd, om het album in mij op te nemen, dus het zal allemaal wel goed komen.

Sheplays
Van dit album ken ik alleen Theme For Great Cities en die alleen al is 5***** waard wat mij betreft!

orbit schreef:

Bedoel je met het titelnummer ook Theme For Great Cities, Orbit? Een nummer met de naam Sister Feeling Calls zie ik hier niet op staan.

avatar van the viking
Denk dat orbit met het titelnummer Sons and Fascination bedoelde omdat de remaster een combinatie is van de albums Sister Feeling Call en Sons and Fascination.

avatar van Thuurke
Als je het aantal minuten van de afzonderlijke platen Sons and Facination en Sister Feelings Call optelt, dan duren deze langer dan de geremasterde CD (69 minuten). Ze hebben dus een paar nummers van Sister Feelings Call ingekort om alles op 1 CD te krijgen.

jean maurice
volgens mij niet hoor mijn cd duurt 79 minuten!! er staat echt alles op van beide albums

Mordor
Prachtig album. Favorieten naast het welbekende 'Theme for great cities' zijn voor mij ook de nummers the American maar met name League of nations. Dat ritme en die flow in het hele nummer doet me denken (en kan zich meten met) aan het beste werk van de Talking Heads . Andere uitschieter is het nummer Careful in career, mooie melodie! Niet zo perfect als opvolger 'New Gold Dream' maar zeker wel een monumentje.

avatar van Ayreonfreak
Idd. een goed album. Echt eentje die je nooit meer luistert, maar als je hem dan weer luistert, denk ik weer terug aan die mooie verzameltijd. Alles kocht ik van de "Minds".....De liefde is nu voor mij al helemaal verschoten, ik ben meer de symfo kant opgegaan.....