Simple Minds - Sister Feelings Call (1981)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Theme for Great Cities (5:50)
  2. The American (3:49)
  3. 20th Century Promised Land (4:53)
  4. Wonderful in Young Life (5:20)
  5. League of Nations (4:55)
  6. Careful in Career (5:08)
  7. Sound in 70 Cities (5:01)
U2 en Simple Minds.
Hoe vaak worden ze wel niet met elkaar vergeleken.
Er zijn ook genoeg overeenkomsten, alleen was Simple Minds over het algemeen eerder.
Simple Minds brengt Empires and Dance uit als typisch (Oost) Europees album; U2 doet dat jaren later met Achtung Baby.
U2 komt met Joshua Tree als kijk op de USA; Simple Minds deed dat jaren daarvoor al met hun Sister Feelings Call.

Sister Feelings Call die gelijk sterk opent met Themes For Great Cities.
Toevallig lijkt dit nummer weer erg sterk op Boomerang van U2; de B-kant van het latere Pride.
Themes For Great Cities is Neon reclame, Billboards en Coca Cola.
Themes For Great Cities is de knieval voor Amerika met het commerciele Don’t You.
Geen Englishman In New York; gewoon een zelfverzekerde Schot.

The American is de voorbode van het nummer New Gold Dream (’81, ’82, ’83, ’84); een waarschuwing voor wat komen zal; jawel de Nieuwe Droom begon al in 1981, en zette zich vervolgens door tot 1984. Jim Kerr geeft dit het volgende jaar zelfs toe.
Een droom die niet langs de waterfronten van Glasgow begint.
Hij begint in Het Beloofde Land van de 20ste eeuw.
Weer net als bij U2.
Al zullen ze later met regelmaat beiden terug grijpen naar hun roots; Amerika blijkt het keerpunt.

Sister Feelings Call is dan wel niet hun sterkste troef, maar wel bepalend voor het verdere verloop in hun carriere. Misschien zelfs dus ook voor die van Bono en zijn vriendengroep.

Ik weet het niet?
Zou zo mogelijk kunnen zijn.

avatar van reptile71
In een tijd dat Simple Minds nog geen bombastische stadionnummers schreven, maar new wave maakten in de puurste vorm brachten ze dit album uit. Het staat vol met hypnotiserende en/of opzwepende niet voor de hand liggende ritmes, een synth en gitaar die het perfect weten aan te vullen en een overtuigende Jim Kerr die er overheen zingt, bevlogen en soms zelfs bezwerend.

Mijn favoriete of in elk geval een van mijn favoriete Simple Minds albums is er eentje om hard te draaien en heerlijk in op te gaan door mee te swingen op de ritmes en je mee te laten voeren op de heerlijke flow van het album. Dit is en blijft tegelijkertijd een van de beste new wave albums ooit gemaakt.

avatar van Lonesome Crow
Het geweldige instrumentale "Theme for Great Cities" laat de Simple Minds in de vorm van hun leven horen.
Af en toe hoorde ik het ook wel eens als achtergrondmuziek bij docu's op TV, en geen mens wist dan dat het van de Simple Minds afkomstig was.
Na de luisteraar op het verkeerde been is gezet laat "The American" de donkere grimmige wave horen die ze toendertijd speeelden.
Het lichtvoetige "20th Century Promised Land" biedt ruimte aan ontsnapping maar niet voor lang....

De donkere synths en de bas maken de songs, zijn overheersend aanwezig met de gitaar en in iets mindere mate zang in een dienende rol.
Het wanhopige felle "Wonderful in Young Life" is zo deprimerend dat het al je energie uit je trekt, geweldig dus !
Aan "League of Nations" kan ik niet wennen, continu hetzelfde ritme op een drumcomputer-achtige beat ik vind het erg uit de toon vallen met de rest.

Het ijzige "Careful in Career" met industrial invloeden (hoor die drums) verlamt geest en lichaam, een uitweg is er niet meer.
"Sound in 70 Cities" is de instrumentale versie van "70 Cities as Love Brings the Fall" (van Sons and Fascination)en eigenlijk mis ik gewoon de zang hierop.
Een wat ander arrangement had het wel een toevoeging gegeven, nu is het nogal overbodig aanwezig.

Qua sfeer hetzelfde als het machtige "Sons and Fascination", ik ben blij dat ze deze songs ook gewoon uitbrachten ook al konden ze er minder tijd aan besteden.