Andrew Combs - All These Dreams (2015)

Country / Folk
Label: Loose

1. Rainy Day Song (3:22)
  2. Nothing to Lose (3:55)
  3. Foolin’ (3:37)
  4. Strange Bird (2:35)
  5. Pearl (4:27)
  6. Long Gone Lately (3:35)
  7. In the Name of You (2:48)
  8. All These Dreams (3:35)
  9. Slow Road to Jesus (3:03)
  10. Month of Bad Habits (4:29)
  11. Suwannee County (3:49)
avatar van Joshua68
Hier ben ik benieuwd naar. Opvolger van zijn debuut Worried Man uit 2012. Eerste berichtgevingen duiden erop dat hij zijn betiteling als 'grote belofte' met dit album gaat waarmaken..

Hendrik68
Ben er ook heel benieuwd naar. Worried man was al een stap in de goede richting. Hij treedt trouwens over een paar weken op in het voorprogramma van Justin Townes Earle.

avatar van staralfur
Ik had nog nooit van Andrew Combs gehoord, maar dit klinkt prima! Zal Worried Man ook eens opzoeken

Hier is een lovende recensie te lezen : Andrew Combs « ALTCOUNTRY.NL

Hendrik68
Zojuist voor de 2e keer beluisterd. Moeilijk om hier sterren op te plakken. Enerzijds bevat het album fantastische ballads. Hoe hij opent, dat is werkelijk grandioos. Ook In the Name of You en Slow Road To Jesus om maar een paar nummers te noemen, zijn echt grandioos. Die laatste 2 nummers worden echter vooraf gegaan door 2 buitengewoon lullige Orbison persiflages. Dan bedoel ik Long Gone Lately en het titelnummer. Zo jammer. Dat verpest het behoorlijk. Misschien dat die ergernis nog wat bijtrekt. We zullen het de komende weken gaan beleven.

avatar van Jasper
Voor mij is dit wel 4 sterren waard, al zitten er inderdaad wel wat skippers tussen. Van de jongere generatie vind ik dit echt wel één van de grootste talenten. Prachtige stem, goede liedjes. Rainy Day Song en Pearl zijn op dit moment mijn favorieten. Heeft zeker een stap gemaakt sinds Worried Man, ik ben benieuwd of hij nog verder kan groeien.

Het leuke aan deze jongen vind ik dat hij net als John Fullbright naast Townes v Zandt ook Mickey Newbury als groot inspiratiebron heeft. Vooral in "Nothing to Lose" doet hij me qua timing en stemgebruik heel erg denken aan Newbury.

avatar van Lura
Twee keer beluisterd, maar het beklijft me nog niet. Probeer het binnenkort nog eens.

Jasper schreef:

Dat klopt helemaal, Jasper!

avatar van Ducoz
Ergens vond ik dit live, helemaal kaal met enkelm gitaar beter dan op plaat. Een stuk krachtiger en zijn stem komt beter uit de verf zonder al die franjes er om heen. De productie is ook wat gladjes, maar dat is natuurlijk helemaal Nashville. Hardstikke poppy maar net niet té.

Live vertelde hij dat 'Foolin' over Facebook gaat en dat als iemand hem een liedje zou laten horen en daarbij zou vertellen dat het over Facebook zou gaan, hij er niet eens naar zou luisteren. Typisch Amerikaans radiovriendelijke single. Maar toch wel fijn. Net op het randje deze Andrew Combs. Uitschieters zijn wat mij betreft de laatste twee nummers.

Vento Vivimus
instant aardappelpuree is één en al treurnis ....
Trouw
Help, wat een conformistisch geneuzel ! Als ik dan zo nodig op een 'slow road to Jesus'  moet dan kies ik toch eerder voor een album als Trouble in Mind van Hayes Carll, because she left me for Jesus of voor Corb Lund's Cabin Fever, cause he's got a bible on the dash en laten we Jim White's If Jesus drove a motorhome vooral niet vergeten.Stuk voor stuk interessanter dan deze instant aardappelpuree van Andrew Combs

avatar van henrico
Heerlijk album. Ik blijf het maar 'draaien'. Ik vind zijn stem aangenaam en de melodieën en instrumentatie zijn ijzersterk. Verslingerd aan Nothing to Lose (http://youtu.be/u-glNfzYm7Q).

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Andrew Combs - All These Dreams - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Andrew Combs is geboren en getogen in Dallas, Texas, maar vertrok voor het vervullen van zijn muzikale ambities naar Nashville, Tennessee.

Daar bracht hij een paar jaar geleden al eens een prima plaat (Worried Man) uit, maar het onlangs verschenen All These Dreams wordt door zijn platenmaatschappij gepresenteerd als zijn officiële debuut.

Het is een ‘debuut’ dat in de Verenigde Staten goed is ontvangen en ook in Nederland hoge ogen moet kunnen gaan gooien. All These Dreams is immers een plaat vol prachtige songs en is hoorbaar met veel liefde en talent gemaakt.

All These Dreams maakt op het eerste gehoor een wat nostalgische indruk. Veel songs op de plaat herinneren nadrukkelijk aan popmuziek uit de jaren 70, waarbij Andrew Combs overigens net zo makkelijk associaties oproept met rootsmuzikanten als Townes van Zandt, Glen Campbell en Guy Clarke als met meer pop georiënteerde muzikanten als Harry Nilsson, Paul Simon en zeker ook Jim Croce en Mickey Newbury.

Andrew Combs kiest op All These Dreams voor een mooi verzorgd Nashville geluid, maar hij kiest zeker niet voor de makkelijkste weg. Zijn songs steken knap en vaak zelfs wat complex in elkaar en kiezen steeds voor een net iets andere invalshoek, waardoor All These Dreams een lekker afwisselende plaat is geworden en bovendien de fantasie prikkelt.

Naast de mooi verzorgde instrumentatie, die de ene keer met een fraaie pedal steel opschuift richting country en de andere keer met zoete strijkers de pop opzoekt, valt ook zeker de stem van Andrew Combs op. De Amerikaan is pas 27 en beschikt over een warm en helder stemgeluid zonder ook maar een spoortje gruis. Hier en daar doet het wel wat denken aan Roy Orbison, al is de stem van Andrew Combs wat minder extreem en hierdoor toegankelijker. Wanneer Combs wat te dicht tegen Roy Orbison aanschurkt doet hij zichzelf tekort.

All These Dreams maakt bij eerste beluistering zoals gezegd een wat nostalgische indruk. De songs op de plaat herinneren aan de ambachtelijke wijze waarop in de jaren 70 songs in elkaar werden gekneed en ook qua geluid zijn associaties met de groten uit de jaren 70 nooit ver weg, wat van Alle These Dreams een tijdloze plaat maakt.

Andrew Combs kan echter ook een stuk eigentijdser klinken, waarbij in een aantal songs de vergelijking met Justin Townes Earle (met wie hij onlangs door Nederland toerde), John Fullbright. Ryan Bingham, Ryan Adams en één keer zelfs David Gray zich opdringt.

Andrew Combs is nog jong, maar zet op All These Dreams een volwassen geluid neer dat knap opereert op het snijvlak van meerdere stijlen. De Texaan vertelt hierbij ook nog eens mooie verhalen en hij vertelt deze verhalen met veel gevoel, waardoor All These Dreams je steeds weer wat dierbaarder wordt.

Andrew Combs staat pas aan het begin van zijn carrière, maar komt op All These Dreams al op de proppen met een flink aantal bovengemiddeld goede songs, wat uiteindelijk een bovengemiddeld goede plaat oplevert. Het is momenteel dringen in dit genre, waardoor All These Dreams van Andrew Combs het tot dusver helaas moet doen met bescheiden aandacht. Doodzonde, want dit is zo’n veelzijdige rootsplaat die je echt niet wilt missen. Erwin Zijleman

Andrew Combs kent zijn klassiekers. Zo klinkt bijvoorbeeld Nothing to Lose als Everybody's Talkin' (Midnight Cowboy). De songs hebben een groot "dit heb ik toch eerder gehoord?" gehalte.
Een klassieke Countrypop sound die Combs zich eigen heeft gemaakt.
Dit album is een eerbetoon aan zijn muzikale helden, kopiëren is het ultieme compliment.

avatar van Gladius
schrijft in mijn ogen de perfecte popsongs!