Blutengel - Omen (2015)

Label: Out of Line

1. Prologue: Omen (1:40)
  2. Sing (4:08)
  3. The Siren (3:41)
  4. Wir Sind Was Wir Sind (4:12)
  5. Give Me (4:42)
  6. The War Between Us (3:53)
  7. Fire in the Distance (4:04)
  8. Dein Gott (4:23)
  9. Guilty (5:21)
  10. Save Us (3:59)
  11. Der Regen Fällt… (4:22)
  12. Ich Bin das Feuer (4:21)
  13. Holy Blood (4:13)
  14. Asche zu Asche (5:01)
  15. Bow Down (4:18)

27. Save Us [Acoustic Version] *
  28. Wir Sind Was Wir Sind [Acoustic Version] *
  29. Der Regen Fällt… [Acoustic Version] *
avatar van Killeraapje
Na de recente release van She Hates Emotions - Melancholic Maniac (2020) ben ik het werk van Blutengel nog eens uit gaan pluizen en mijn eerst volgende aanschaf wordt dit album.

Guilty is echt een schitterend nummer!

avatar van Killeraapje
De laatste weken heb ik Blutengel en dan met name het meer recente materiaal herontdekt. Blutengel - Damokles (2019), Blutengel - Leitbild (2017), de cover EP Blutengel - Demons of the Past (2019) en ook het Unplugged album bevallen me uitstekend. Recent is nog het verassende soloproject She Hates Emotions - Melancholic Maniac (2020) van zanger Chris Pohl uitgekomen dus ik kan voorlopig nog maanden vooruit met de releases van de heer Pohl.

Absoluut hoogtepunt vind ik tot nog toe dit uitstekende Omen. Bij de tonen van het eerste nummer moet me van het hart dat Pohl wel erg goed gespiekt heeft bij The Sisters of Mercy. Hij heeft het gepresteerd om exact het intro te gebruiken van This Corrosion de grootste hit van deze Britse cultband. Daarna gaat het jatwerk nog even door want het intro gaat naadloos over in Sing wat weer een exacte kopie is van We Will Rock You van Queen. Gelukkig geven ze er daarna een eigen draai aan en blijft een uitstekende meezinger over die je met geen mogelijkheid meer uit je hoofd krijgt.

Na het beter goed gejat dan slecht verzonnen begin laat Blutengel zien hoe goed ze in vorm zijn met strakke songs als The Siren, Fire in the Distance en vooral ook Dein Gott waarin Pohl laat horen, dat hij in zijn eigen taal meer durf heeft en daardoor net wat overtuigender klinkt.

Ook het solo nummer Give Me van zangeres Ulrike Goldmann mag niet onvermeld blijven. Het is een prima ballad en een aangenaam intermezzo.

Blutengel is op dit album sowieso in topvorm als we het hebben over ballads. Guilty, Der Regen Fällt… en absoluut hoogtepunt het afsluitende Elegy zijn ontroerende melancholische nummers die onder je huid kruipen. De arrangementen zijn prachtig en ook tekstueel geeft Pohl een kijkje in het diepste van zijn ziel.

Voor mij zit daarin de kracht van Blutengel. Alles op dit album is met beleving en bezieling gemaakt en de oprechtheid druipt ervan af. Hierdoor komen een aantal nummers ontzettend binnen. Probeer het als luisteraar maar eens droog te houden als Pohl op het einde van Elegy

Bitte bleib bei mir... blijft herhalen

Telkens als ik deze laatste zinnen heb gehoord blijf ik verslagen achter en geniet nog na van zoveel moois.

Begrijp me niet verkeerd er is zeker het een en ander aan te merken op dit album. Ich Bin das Feuer en Holy Blood zijn wat zwakkere broeders maar daar staat tegenover dat het niveau van nummers als Bow Down, Wir Sind Was Wir Sind, Asche zu Asche en Save Me ontzettend hoog is. De nummers zijn afwisselend energiek en melancholisch en vormen samen een groter geheel dat met elkaar wordt verbonden door terugkerende sacrale zang.

Tekstueel hebben veel nummers een religieuze en een ondeugende ondertoon. Maar onder de streep draait het toch vooral om de belangrijke onderwerpen uit Die Schwarze Szene . Humanistische idealen, empathie, schuld, verlies en liefde. Het is een vurig pleidooi om te koesteren wat we hebben en het onvermijdelijke einde zo lang mogelijk uit te stellen.

Met Omen is Blutengel er in ieder geval in geslaagd om bij te dragen aan mijn levensgeluk. Voorlopig hun beste album en een nieuwe binnenkomer in mijn eeuwige top 10.

Ontroerend mooi en ideaal voor de melancholische ziel die is blijven hangen in new wave van de jaren 80.

Ter afsluiting nog even de mooiste twee nummers van de plaat:

Guilty:

Guilty - YouTube

Elegy:

Elegy - YouTube

Mooi omschreven Killeraapje.

Ik heb ze in hun begintijd nog live gezien (ten tijde van Angel Dust) samen met Diorama destijds.

avatar van Killeraapje
Veel dank voor het compliment Scarlet.

Poh dat zal een mooie ervaring zijn geweest. Moet eerlijk zeggen dat ik vooral de laatste releases van Blutengel interessant vind, maar eerlijk is eerlijk ik zou me nog wat meer in het oudere werk moeten verdiepen.

Ben nu het tweede deel van Glorious Black over Chris Pohl aan het lezen. Daarin doet hij o.a. uit de doeken dat hij de melodie van Angel Dust gejat heeft van de horrorfilm Dust Devil (Film, 1992) - MovieMeter.nl. Dust Devil 1992 - Trailer - YouTube

Via deze link zijn deel 1 + 2 van de Glorious Black serie verkrijgbaar