Brandon Flowers - The Desired Effect (2015)

Label: Island

1. Dreams Come True (4:03)
  2. Can't Deny My Love (3:42)
  3. I Can Change (4:18)

met Neil Tennant

4. Still Want You (3:11)
  5. Between Me and You (4:39)
  6. Lonely Town (3:30)
  7. Digging Up the Heart (3:49)
  8. Never Get You Right (3:43)
  9. Untangled Love (4:11)
  10. The Way It's Always Been (3:59)
  11. Btwn Me 'N U * (4:09)
  12. The Desired Effect * (3:46)
Kan niet wachten!
"Can't Deny My Love" is een goed begin. Ben zeer benieuwd naar de andere nummers

avatar van CoExiSt
Nieuwe single klinkt zeker goed! Ben erg nieuwsgierig naar de rest. Hij is weer volop aan het strooien met teasers.
Geniet trouwens nog erg vaak van "Flamingo" het eerste solo album van Brandon Flowers.

De tickets voor zijn concert in Paradiso zijn inmiddels ook binnen.

avatar van CoExiSt
De videoclip van "Can't Deny My Love"

Brandon Flowers - Can't Deny My Love - YouTube

maandag 30 maart 2015 @ 20:50 • 203
CoExist
De videoclip is hier op gebaseerd.
Young Goodman Brown.

Young Goodman Brown - Wikipedia, the free encyclopedia - en.m.wikipedia.org

avatar van Erwin.c
De single klinkt als Enrique Iglesias.....of zeg ik nu iets vreemds.

avatar van Bruce Almighty
Ook ik kijk hier erg naar uit.

Still Want You is inmiddels ook verschenen:
Brandon Flowers - Still Want You - YouTube
De clip is geregisseerd door Warren Fu, die ook verantwoordelijk was voor de video's van Runaways, Miss Atomic Bomb en Just Another Girl.

Het lijkt er (tot nu toe) wel op dat The Desired Effect zinvol is als Brandon's soloalbum. Ik had namelijk bij Flamingo bij het merendeel van de nummers het idee dat ze voor The Killers bedoeld waren. Deze twee singles vind ik daar een stuk minder naar klinken.

avatar van wvv89
Op de officiële site kan je de deluxe edition preorderen. Deluxe edition is volgens mij alleen maar beschikbaar via de officiële website. En er komt ook nog een t-shirt bij. Totaal zo'n 50 euro inclusief verzending. En er is te betalen met PayPal

avatar van CoExiSt
De videoclip van "Lonely Town".

Brandon Flowers - Lonely Town - YouTube

Ook I can change is te beluisteren, doet me denken aan bronski beat.

MarcoB schreef:
Ook I can change is te beluisteren, doet me denken aan bronski beat.

Het is ook een sample ervan.

avatar van CoExiSt
"The Way It's Always Been" (opgenomen van BBC Radio 2, dus kwaliteit is niet geweldig)

"I Can Change" op Spotify: I Can Change by Brandon Flowers on Spotify - open.spotify.com

Eerste recensies: The Killers News ? The Desired Effect - thekillersnews.com

Hij is vanmorgen gelekt.
2 luisterbeurten erop zitten. Eindeloos!

Zin in 1 juni.

avatar van AlterGuy
Dit album is gewoon perfect ! Van begin tot einde puur genieten ! Klink 80's maar tegelijkertijd ook nieuw en fris , een echte aanrader !

Het tweede soloalbum van Brandon Flowers. "Tussendoor" werd het album 'Battleborn' uitgebracht met The Killers, waar ik gemengde gevoelens aan overgehouden heb. Flamingo (het eerste soloalbum) heeft mij echt fan van deze artiest gemaakt, daarom keek ik behoorlijk uit naar dit album, zeker door de veelbelovende singles die uitgebracht werden. Het album stelt mij tot op heden absoluut niet teleur, de sfeer is echt geweldig. Ik heb er nu twee luisterbeurten opzitten, maar wacht nog even met het geven van een definitieve stem, boven de 4* gaat ie sowieso komen!

avatar van KKOPPI
Ik heb Brandon Flowers' solowerk altijd een stuk inspirerender en geinspireerder gevonden dan The Killers. Battle Born was een gedrocht, Day & Age was een stuk beter maar bij lange na niet zo goed als de soloplaat 'Flamingo'. 'The Deisred Effect' wint het voor mij absoluut niet van Flamingo, maar het zijn sterke nummers, ook goed afgewerkt.

avatar van HugovdBos
Wat me gelijk opvalt: I Can Change -> Smalltown Boy (Bronski Beat). Niet alleen het melodietje maar ook de achtergrondzang bevatten wel heel veel gelijkenissen.

avatar van keijzm73
Inderdaad HugovdBos, ik hoor het ook.. Is geen gelijkenis, maar een exacte kopie Zal ook wel voor betaald zijn mag ik aannemen.

Heerlijk opgewekt, positief gestemd en direct pakkend album. Heéel erg '80's. Moet wel zo bedoeld zijn. Ligt er gewoon te dik bovenop. Ook vanwege die Bronski Beat sample (en gelijknamige LCD Soundsystem hit!?). Misschien is die '80's sound ook wel een verwijzing naar de albumtitel; 'het gewenste effect'. Het klinkt in ieder geval erg fris, zoals hierboven ook wordt geschreven door AlterGuy. Ik hoor er van alles in terug (zo nu en dan ook een kenmerkende 'Killers uithaal').. maar over het algemeen hoor ik het geluid terug van 'Deacon Blue' (Can't Deny My Love, Lonely Town, Never Get You Right, Untangled Love) ... Lekker hoor Het solo debuut van Brandon nog maar 's een eerlijke kans geven dan

avatar van vigil
keijzm73 schreef:

Geen "exacte kopie" want dan is het een cover en dat is het zeker niet. Sowieso natuurlijk al een geheel andere tekst. Overigens doet ook Neil Tennant (PSB) mee op dat liedje maar ik heb hem eigenlijk nog niet echt kunnen horen. De heren van BB staan keurig bij de credits dus die zullen hun deel wel krijgen.

Verder een luchtig vrolijk album, met over het algemeen zeer aardige muziek. Soms een lullige track maar over het algemeen de moeite waard. Niet al te zwaar aangezet wat nog wel eens de valkuil is voor de goede man.

avatar van keijzm73
Ja oké vigil, ik doelde dan ook op 'het melodietje en de achtergrondzang', maar dat had je waarschijnlijk wel door

avatar van vigil
Ja want ik ken het liedje, voor diegene die dat niet doen gaan er dan wellicht van uit dat het een cover is

Goed punt!

avatar van chansadres
vigil schreef:

Hij is de gesproken regel in het tweede couplet.

avatar van PUbu
Lol...smalltown boy part 2. Mooi gedaan!

avatar van KKOPPI
Wat een goed nummer is 'Dreams Come True', zeg!

avatar van Mctijn
Ik vond de debuutplaat van The Killers 11 jaar geleden best leuk. Fris uptempo popplaatje van een stelletje twintigers. Plaatje daarna was ook nog wel aardig, maar daarna namen ze (of hun platenbaas) zichzelf niet meer zo serieus leek het.

Dit is een redelijk popplaatje op het eerste gehoor, maar tegelijkertijd beter dan het werk van de laatste jaren met The Killers. Het klinkt iets oprechter. Nummers zijn in de basis best aardig, alleen had die smeerlaag aan elektropop-meuk weggelaten mogen worden. Die vocoder op Lonely Town is lachwekkend bijv.

En mogen de muziek en de teksten misschien iets meer inhoud hebben dan 10 jaar geleden? Je bent bijna mid 30, meneer Flowers. De potentie lijkt er ook na al die jaren niet uit te komen. Hij is blijven steken in zijn puberjaren en zal er ook geen fans aan over houden die veel ouder zijn vrees ik.

Can't Deny My Love is nog wel geinig, daarom ben ik mild met mijn stem.

avatar van Bartjeking
Het kan dus toch, een 80's sound anno 2015, die ik kan waarderen. Hierboven worden ook al relaties gelegd met artiesten die hem duidelijk geïnspireerd hebben tot het maken van deze plaat. Maar hoor ik nu een Dire Straits sound bij het refrein van 'digging up the heart'?
Dit album gaat het nog goed doen in de zomermaanden; beklijft in ieder geval beter dan het laatste Killers-album.

avatar van jswa
Geweldig album. Er zijn weinig zwakke nummers, zelfs een nummer als Still Want You kan ik nu waarderen. Hoogtepunten zijn Lonely Town, Between Me And You en The Way It's Always Been. Paradiso maandag wordt geweldig!

avatar van Man of Sorrows
Mctijn schreef:

Can't Deny My Love is nog wel geinig, daarom ben ik mild met mijn stem.

mid 30-ergs blijven hangen in (de verwondering van) hun puberjaren zijn de ware absurde helden van vandaag, dit terzijde.

Het is de typische stijl van Flowers, de poppy muziek van The Killers met een scheut Springsteen romantiek. Flowers bezingt de liefde en de (typisch Amerikaanse) romantiek. De meest universele thematiek waarmee je mbt popmuziek weinig fout kan doen. Waarover zou hij dan wel moeten zingen? Het afbetalen van zijn huis? Nepal? Flowers zal nooit een protestzanger zijn, en gelukkig maar.

Voorts vind ik je post nogal vaag, nogal wat mensen linken The Killers/Brandon Flowers nog steeds aan Hot Fuss. Fantastisch album, zwaar geïnspireerd destijds door Interpol TOTBL en New Order Get Ready! Zowel de muziek als de teksten (nachtclubs, jaloezie, moord) staan los van wat The Killers sinds Sam's Town doen.

Hot Fuss verscheen temidden van de indie/post-punk revival periode, en was voor zijn tijd zeer relevant. Flowers besloot deze stijl achter zich te laten, en is vandaag een vrij succesvolle popzanger.
Kaiser Chiefs, Wombats en andere bandjes die menen nog steeds in 2005 leven treden vandaag op in halfvolle kleine zaaltjes voor een aantal mensen die uit nostalgie nog eens Oh My God! of Dance To Joy Division willen horen. De keuze lijkt me snel gemaakt.

Afgelopen maandag heb ik het concert bijgewoond van Brandon Flowers in Paradiso, en wat was hij goed! Natuurlijk vallen de standaardnummers van The Killers het meest in de smaak (Mr. Brightside & Human), maar ook de nummers van het nieuwste album werden door het publiek goed opgepakt, met uitzondering van "The way it's always been" trouwens. Naar mijn idee bouwt hij zo een mooi repertoire op als je de nummers van Flamingo er bij optelt. Resumerend kan ik zeggen dat ik blij ben met dit album, zeker na een laatste "Flopalbum" met The Killers (Battle Born).

avatar van Bruce Almighty
Ik heb het album nu drie keer beluisterd. Het is een leuk en vlot popalbum geworden.

Mijns inziens wat meer 'solo' dan Flamingo, zoals ik ook al eerder aangaf te vermoeden; afgaande op de singles. Flamingo vind ik nog steeds wel een goede plaat, maar bij de helft van de tracks heb ik de indruk dat het gemakkelijk op een album van The Killers had gepast (o.a. nummers als Welcome to Fabulous Las Vegas, Crossfire en Jilted Lovers and Broken Hearts gaven mij die indruk). Bij The Desired Effect heb ik dit gevoel nergens. Het is echt alleen Brandon Flowers.

Een nummer als Still Want You, dat Brandon in eerste instantie voor zijn band had geschreven, komt nu waarschijnlijk ook veel beter tot zijn recht. Verder vind ik Dreams Come True, Can't Deny My Love, Lonely Town en Diggin' Up The Heart ook erg mooie nummers. Er staat eigenlijk geen enkel liedje op dat ik niet goed of vervelend vind. Ik vind het ook moeilijk om te beslissen wat nu mijn favoriet is van dit album. Brandon blijft een sterk songwriter en de nummers lijken gewoon in hun totaliteit te kloppen. Dit is zeker een plaat waar ik komende zomer nog vaak naar zal luisteren.

Voor nu kan ik er gemakkelijk 4* aan kwijt, al denk ik dat het in de toekomst nog wel wat meer kan worden.

avatar van Emile93
Erg prettig popalbum.

avatar van wvv89
Het was weer tijd voor een break bij The Killers nadat ze in 2013 Direct Hits hadden uitgebracht. Ronnie Vannuci ging verder met zijn band Big Talk, Mark Stoermer bracht zijn tweede solo album uit en Dave Keuning had zo zijn eigen zij-projecten.
Frontman Brandon Flowers begon te werken aan zijn tweede solo album, The Desired Effect en dat album is nu inmiddels bijna twee jaar oud.

Het overgrote deel van The Desired Effect (behalve The Way It’s Always Been) is geproduceerd door Ariel Rechtshaid, producer van o.a. Vampire Weekend en Adele. Flowers hoorde het laatste album van Vampire Weekend en wist dat hij Rechtshaid wilde hebben als producer voor The Desired Effect. Rechtshaid stemde in en zo begon de samenwerking. Het werd vooral een lange afstandsrelatie en communicatie liep via mail en telefoon. Dit werd als teleurstellend ervaren door Flowers, maar Rechtshaid had het druk en kon weinig tijd vrij maken.
Er werd door Flowers zelfs overwogen de samenwerking stop te zetten en te zoeken naar een andere producer. Flowers liet het nog onafgemaakte nummer Still Want You, waar hij met Rechtshaid aan het werk was, aan zijn vrouw horen en die was daar zo van onder de indruk dat Flowers besloot om de samenwerking toch door te zetten.

Flowers heeft gezegd dat elk nummer van dit album een single kan zijn. En dat is ook zo. Elk nummer heeft zijn hooks en kunnen makkelijk als single worden gezien. De keuzes die zijn gemaakt om single te worden waren logisch, maar deden het over het algemeen niet goed in de charts. De eerste single Can’t Deny My Love is samen gemaakt met Darren Beckett (een bekende beat componist) en laat een hele andere geluid horen dan Flamingo (die niet ver afweek van het geluid van The Killers).
Na Can’t Deny My Love volgde snel de singles Still Want You en Lonely Town. Lonely Town kan gezien worden als een van de hoogtepunten van het album. Lonely Town is een van de favorieten van Flowers op The Desired Effect en hij had gehoopt dat het nummer meer werd opgepikt door de media.
Lonely Town geeft een 80s gevoel met de synthsizers en vocoder en is absoluut een aanrader. Tekstueel gezien heeft dit nummer een dubbele betekenis. Aan de ene kant een liefdesnummer met teksten zoals “I’ve been working over time, and I can’t get you out of my mind” of een nummer over een stalker met teksten zoals “Now i’m standing outside your house, and i’m wondering baby do you hear the phone when I call”.
De laatste single is I Can Change en bevat een sample van Bronski Beat’s Smalltown Boy. I Can Change kan gezien worden als de meeste succesvolle single van The Desired Effect en bevat ook nog eens de stem van Neil Tennant.

Diggin’ Up The Heart is een nummer die al in een vroeg stadium werd aangegeven in interviews door Flowers en er waren hoge verwachtingen van. Het nummer heeft een iets andere insteek dan dat we gewend zijn van Flowers. Het is een verhalend nummer dat gaat over ene Tony die onder omstandigheden is opgegroeid die hij niet kan loslaten. Diggin’ Up The Heart kan een van de hoogtepunten worden genoemd van het album. Het is een lekkere up-tempo nummer die in je hoofd blijft hangen.

The Desired Effect laat een ander geluid horen dan we gewend zijn van The Killers en het eerste solo album van Flowers. Toch had Flowers gehoopt op een betere ontvangst van het album en hogere verkoopcijfers (ondanks zijn nummer-1 positie in Engeland). Na bijna twee jaar luister ik dit album nog regelmatig en kan ik als ‘fan’ toch wel zeggen dat ik zeer tevreden ben.
Het is nu afwachten wat The Killers gaan uitbrengen aankomende zomer. Flowers heeft gezegd dat Battle Born niet goed genoeg was en dat ze voor het volgende album uit een andere vaatje moeten tappen. Zomer 2017 is het zover…