Them Are Us Too - Remain (2015)

Label: Dais

1. Eudaemonia (4:22)
  2. The Problem with Redheads (6:33)
  3. Us Now (5:21)
  4. Marilyn (3:41)
  5. False Moon (5:52)
  6. Creepy Love (4:22)
  7. 694 ML (5:47)
  8. Fall (4:47)
avatar van reptile71
Ben je op zoek naar vernieuwende muziek? Skip maar door. Dat ga je hier niet vinden. Houd je ervan als nieuwe artiesten oude reeds lang gesettlede sounds in ere houden door er op uitstekende manier mee aan de haal te gaan? Dan zit je hier goed.

In dit geval gaat het om de 4AD sound zoals we die met name kennen van Cocteau Twins: ritmebox, galmende gitaar en etherische zangeres. Het is werkelijk of Robin en Liz na zo'n 20 jaar een nieuw album hebben uitgebracht. Maar nee, dit is het debuutalbum van het Amerikaanse duo Them Are Us Too.

Ok, iets meer synth, iets minder het echte Guthrie gitaargeluid, maar het geheel is toch behoorlijk prettig om naar te luisteren en keurig geproduceerd door ene Joshua Eustis, die onder andere productiewerk heeft gedaan voor Nine Inch Nails en Puscifer, niet bepaald een amateur dus.

Ik zou zeggen: ga gewoon lekker luisteren en oordeel zelf. Of liever gezegd: oordeel eens niet en laat je meenemen in de droomlandschappen van Them Are Us Too.

avatar van E-Clect-Eddy
Pas sinds gisteren bekend met dit fijne album na aanleiding van het overlijden van bandlid Cash Askew (RIP - 22 jaar) tijdens de tragedie op 2 december bij een feest in een groot magazijn "Ghost Ship" in Oakland, Californië.

De twee singles: Eudaemonia en The Problem with Redheads zijn prachtig maar daarnaast ook False Moon en Fall.

Overigens betekent Eudaemonia streven naar (menselijk) geluk van de Griekse filosoof Aristoteles. Zoals aangegeven in het review van reptile71 is hier veel Dream Pop / Post-Punk / Ethereal / Shoegaze te horen zoals je het zou verwachten van een Cocteau Twins in de 80s maar dan met minder accent op de gitaar en meer op de synths.

Het laatste nummer dat ze samen maakte, was voor een lokale verzamelaar Scream Queens Magazine, en heeft de zalvende titel Angelene (afgeleid van 'Engel') en heeft de regels : “Waiting for the day I turn back to life,” en “Won’t you speak to me love/ won’t you speak to me love.” Tragisch genoeg uitgebracht op de dag van overlijden van Cash Askew.