Neil Young + Promise of the Real - The Monsanto Years (2015)

Canada
Label: Reprise

1. A New Day for Love (5:52)
  2. Wolf Moon (3:52)
  3. People Want to Hear About Love (6:20)
  4. Big Box (8:17)
  5. A Rock Star Bucks a Coffee Shop (5:00)
  6. Workin' Man (4:43)
  7. Rules of Change (4:39)
  8. Monsanto Years (7:46)
  9. If I Don't Know (4:24)
avatar van Cor
Cor
Neil Young kan een potje bij me breken, dus misschien luister ik niet helemaal objectief naar dit album (voor zover dat überhaupt mogelijk is), maar ik vind dit best te pruimen. Geen hoogvlieger, maar bagger is het niet. Straffe rockliedjes, niet alles even spannend of origineel, maar gewoon OK. 'Workin' Man' is zelfs een tof nummer, dat niet in z'n oeuvre misstaat.

Stijn_Slayer
Ik ben eigenlijk niet verder gekomen dan één sterretje voor 'Big Box'. Geen idee wat ik met die andere moet doen.

Te lang doorgegaan dus

Stijn_Slayer
Mwah, hij schudt toch bijna elk jaar wel weer een aantal hele goede nummers uit zijn mouw. En live blijft hij een fenomeen. Dat zijn muziek wel wisselvallig is geworden, zal ik niet ontkennen.

Neil is zelf heel erg weg van deze band. Ik hoor het niet, het is een soort aftreksel van Crazy Horse. Zie daar het nut niet van in. Beter een nieuwe pedalsteelgitarist zoeken, dát is wat ik echt mis.

avatar van henk01
Wordt m niet meer, vrees ik. CSNY kan nog en solo ala massey hall

avatar van harm1985
Als ik de setlist van de afgelopen paar concerten zie dan had ik daar best bij willen zijn. Dan had ik de nummers van dit album voor lief genomen. Dat heb ik bij een CSNY concert nou helemaal niet. Die is al 30 jaar hetzelfde. Neil speelde bijvoorbeeld Don't be Denied.

Stijn_Slayer
Setlists zijn inderdaad wel bijzonder, er worden veel onverwachte keuzes gespeeld. Duikt ineens een nummer als 'Hippie Dream' weer op.

avatar van vanwijk
Met CSNY likt me niet gezien zijn huidige relatie met David Crosby. Maar met Neil weet je het nooit, morgen kan alles anders zijn. Dat maakt hem, tenminste voor mij, altijd de moeite waard.

avatar van LennartDG
Kan iemand me vertellen wat de boodschap erachter is? Kritiek op Monsanto/GMOs/de maatschappij anno 2015 in 't algemeen?

Young begint hoe langer hoe meer een oude zaag te worden. De Pono, streamen boycotten omdat de audiokwaliteit zo slecht is, en nu een zoveelste ongeinformeerde sneer naar Monsanto?

Stijn_Slayer
Wie zegt dat hij ongeïnformeerd is? Dit is al langer een issue en Neil duikt altijd (te) obsessief in dit soort zaken.

avatar van Rogyros
henk01 schreef:
Het vreemde is dat je zo langzamerhand hem helemaal niet meer interessant gaat vinden. Ondanks al het het moois uit het verleden. Te lang doorgegaan dus
Dat is wat ik ook heb. Ik vind zijn albums de laatste jaren bijna nooit boeiend. Het laatste goeie album van hem waar ik zo even op kom is Silver & Gold. Hij brengt ook vreselijk veel uit, maar vaak niet interessant naar mijn smaak. Ik doe waarschijnlijk daardoor niet eens mijn best meer om het allemaal te gaan luisteren. En als ik het toch doe, kan het mij dus nauwelijks boeien. Als Neil alweer wat uitbrengt, haal ik er kort gezegd een beetje mijn schouders over op. Terwijl er behoorlijk wat albums uit het verleden zijn die ik nog steeds met grote graagte draai.

Stijn_Slayer
'Workin' Man' heeft live overigens wel een lekkere Bringing it all Back Home-vibe: Neil Young + Promise of the Real - Workin' Man (Live at Farm Aid 30) - YouTube

avatar van WoNa
Dit is het beste Neil Young album sinds wanneer ook al weer, 'Freedom"? Het zou zo maar kunnen. Samen met de Promise of the Real weet hij een rammel niveau te bereiken dat bijna ongekend is. De zuiverheid spat er van af en dan bedoel ik niet zijn ouder wordende stem. De nummers zijn een mix van zijn lome, logge rock en country invloeden, waardoor beide niet de overhand krijgen. Hoeveel het mijzelf ook verbaast, ik vind Monsanto geweldig. Neil Young raakt alle snaren bij me waartoe ik hem in jaren al niet meer in staat achtte. Ik had genoeg Young albums, nu niet meer.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Tijntje76
Heerlijke plaat!!! Fantastisch Neil-werk weer... Dat hij heeft gekozen voor promise of the real als begeleiding vind ik prima... Gewoon the Crazy horse sound naar mijn mening dus helemaal....

avatar van Tijntje76
Verder is het onderwerp over Monsanto belangrijker dan je denkt... Er staat een docu op youtube.
Ik begrijp z'n frustratie! Belachelijk en zieke onderneming kan ik u zeggen...

avatar van pmac
Ik begrijp dat ik deze plaat links moet laten liggen. Hij zal er toch wel wat van gaan spelen in de Ziggo neem ik aan?

Stijn_Slayer
Ja, waarschijnlijk vier of vijf nummers.

avatar van henk01
Gisteren alleen monsanto years en wolf moon

avatar van Bongo Fury
In Antwerpen eveneens alleen Monsanto Years en Wolf Moon, en daarnaast het nieuwe nummer Seed Justice dat op de live plaat Earth staat.

beaster1256
Een goeie Neil , niks meer niks minder ......... We kennen het onderhand wel ..... En hij heeft het al veel beter gedaan bvb ragged glory ... Maar en nu komt het ... Ik heb hem vorige week live gezien in sportpaleis Antwerpen en daar was hij met zijn nieuwe band grandioos , meer dan 3 uur het beste van het beste .... Eerst accoustisch ... Harvest periode daarna electrische en alle remmen los .... Down by the river ...meer dan 25 minuten stomen ....10/10

avatar van vanwijk
Dat is mooi om te horen, ik ga zaterdag!

Ik ook

avatar van Tijntje76
Naar neil geweest in ziggo-dome samen met promise of the real..! Opzich jammer dat ze maar 1 nummer speelden van Monsanto... Maar Jee het repertoir van young! Wat een platen en wat een fantastisch muzikant! Neusje van de zalm als je het mij vraagt... 3 uur en 20. Min gespeelt... Niet off stage geweest! 70 jaar! Glas heldere stem en energie te over.... Kom dat zien, kom dat horen... Mocht hij nog eens komen... Iedere cent waard! The Monsanto years overgens weer een album wat staat als een huis... 4 *

avatar van harm1985
Nu ie weer op Spotify staat nog eens een kans gegeven. Alhoewel het onderwerp me nog steeds niet aanspreekt is het minder slecht dan ik me herinnerde. A New Day for Love, Big Box, Workin' Man en Monsanto Years zijn best prima nummers. De rest is een beetje slapjes. Kan misschien nog naar 2,5 ster maar dan is de rek er wel uit.

avatar van Twinpeaks
Tja , het zegt toch wel iets dat ik 5 jaar na uitgave pas een bericht durf te schrijven over dit album. Ik wist gewoon niet wat ik ermee aan moe(s)t. Ik denk ook dat ik hem in die tijd misschien 3 x heb gedraaid. En durf niet garanderen of ik hem dan helemaal heb beluisterd. Vanmiddag maar eens intensief beluisterd en ik hoor het niet. Thema spreekt me ook niet aan of is te ver van mijn bed, dat kan ook. Ook voegt POTR nu niet echt iets anders toe dan Crazy Horse , of het moet zijn dat ze uch jaar jonger zijn en Young inspireren als jonge honden zijnde. Live geven ze Young in ieder geval energie en power .Als album zijnde vind ik het bijzonder matig wat Young hier voorschotelt .2 en halve ster

Stijn_Slayer
Veel slordig in elkaar geflanste liedjes met simpele kampvuurakkoorden; die elektrisch uitgevoerd ondersneeuwen in een brei aan distortion. 'Big Box' en 'Workin' Man' hebben voor mij nog wel replay value, verder zijn eigenlijk alleen het riff van het titelnummer en de vele sneren naar Monsanto vermakelijk. Als er één bedrijf ter wereld het stempel moreel verwerpelijk verdiend, zijn zij het wel. Monsanto vond het minder geinig en zette Young op een lijst van in de gaten te houden personen: Neil Young News: Monsanto Spied on Neil Young | Revealed: How Monsanto's 'intelligence center' targeted journalists and activists - neilyoungnews.thrasherswheat.org