Protomartyr - The Agent Intellect (2015)

Label: Hardly Art

1. The Devil in His Youth (2:37)
  2. Cowards Starve (3:36)
  3. I Forgive You (3:01)
  4. Boyce or Boice (3:37)
  5. Pontiac 87 (4:31)
  6. Uncle Mother's (4:19)
  7. Dope Cloud (2:56)
  8. The Hermit (2:32)
  9. Clandestine Time (3:07)
  10. Why Does It Shake? (4:45)
  11. Ellen (6:22)
  12. Feast of Stephen (2:24)
Fantastische plaat weer.

avatar van thequietzone
Terug naar begin jaren 80. Comsat Angels, The Sound, beetje Joy Division maar toch een eigen sound.
Goeie plaat.

avatar van starsailor
Mijn eerste kennismaking met Protomartyr was het vorige album. Die heb ik na 1 luisterbeurt direct verwijderd van mijn computer....
Door de combinatie van een goede recensie en de hoes nogmaals een poging gewaagd met dit nieuwe album en daar heb ik geen spijt van.
In deze recensie kwam het woord 'ongemakkelijke postpunk' naar voren en dat is het zeker. Zware teksten gecombineerd met intense muziek. De zang lijkt op een combinatie van Mark E. Smith van The Fall en Ian Curtis van Joy Division, die beide niet erg uitblonken door hun vocale kwaliteiten. Ik moest dus ook erg wennen want Mark E. Smith heb ik nooit kunnen pruimen. Toch boeit dit album mij enorm en zet ik voorzichtig in met 3.5* maar het zou me niets verbazen als dit album doorgroeit naar 4.5*. Absolute favoriet is Pontiac 78, wat een steengoede track is dat zeg!!!

starsailor schreef:

Verschilt dit album zoveel van de vorige dan? Ik ken namelijk de vorige wel (4,5) en deze nog niet.

avatar van starsailor
angelin schreef:

Zomaar wat quotes uit recensies:
"Dat The Agent Intellect op alle fronten sterker, knapper en mooier is dan wat het viertal eerder maakte......."
"Waar de eerste twee albums nog wat grillig waren, weet Protomartyr op deze derde alle mindere eigenschappen eruit te filteren om te komen tot een bij vlagen even briljant als indrukwekkend album"
"'The Agent Intellect' is no idle rewrite of its predecessor, but it avoids the path of other recent crossover punk notables"
en ga zo door!!

(zou die vorige trouwens nog een kans geven starsailor )

avatar van Linius
Ik vind deze wel weer iets beter dan de vorige. Maar van waardeloos naar prachtig is wel een vreemde stap. Zoveel anders is hun geluid niet ten opzichte van de vorige twee albums.

avatar van SébastienY
Heeft veel weg van Ought vind ik, maar dat is niet bepaald erg.

starsailor schreef:

Zomaar wat quotes uit recensies:
en ga zo door!!

OMFG!!!!! Excuseer....

Ik had al zoiets dat het heel moeilijk zou worden de vorige worp te overtreffen, maar na 2 luisterbeurten lijkt het erop dat dit een enorme teleurstelling gaat worden voor me. Veel beter dan de vorige????????????

Ik moet er wel bij vermelden dat het volume niet te hoog kan en dat ik het album 2x achter elkaar heb geluisterd (in dezelfde gemoedstoestand dus). Er is dus nog hoop, maar ik kan tot nu toe op Cowards Starve, Why Does it Shake? en Pontiac 87 na geen nummers ontdekken die zich kunnen meten met nummers van de voorganger.

Als ik dan de setlist van 3 november in Bristol zie, bid ik dat het alsnog goed gaat komen tussen mij en dit album. Ik verheug(de) me namelijk zeer op het concert.

avatar van Linius
Tot nu toe wordt Protomartyr elke plaat een stukje beter wat mij betreft. Mooie ontwikkeling.

Na een beetje van de schrik te zijn bekomen, me gister en vandaag gewaagd aan luisterbeurt 3 t/m 6. En hoewel ik nu definitief uitsluit dat dit me beter gaat bevallen dan de voorganger, is het zeker niet zo ernstig als ik in het begin dacht.

Sterker nog, terwijl ik dit typ is de 6e luisterbeurt bijna ten einde en kom ik tot de conclusie dat ik er een halfje op moet gooien en kom ik voor nu op 3,5 ster. Wellicht was ik iets te voorbarig en ik denk dat dit voortkomt uit de torenhoge verwachtingen vooraf. Het gebeurt ook zelden dat ik zo snel iets neerplemp bij een album.

De productie is wat gelikter, album is ook wat minder stevig, maar duidelijk Protomartyr. Heb hier en daar wat vergelijkingen gemaakt zien worden, waarvan geen een echt passend. Echt een band met een eigen geluid.

Why does it Shake?, Cowards Starve en het trio Boyce or Boice, Pontiac 87 en Uncle Mother´s bevallen het best. Inmiddels weer een stuk meer zin in het concert.

avatar van dix
dix
Detroit ? Dit ? Ondergronds Verzet indeed, maar dan geschoeid op een indierock leest.

Ik ga ze allemaal noemen, de namen die mij te binnen schieten: Cop Shoot Cop - Pere Ubu - Gang Of Four - Chameleons - Prolapse - Joy Division - Public Image - Leaving Trains - The Strokes - Au Pairs - Spasmodique - Scratch Acid - The Three Johns - natuurlijk The Fall - maar evenzogoed The Blue Aeroplanes.

The Devil In His Youth ? Toen zat ie nog bij The Birthday Party, en warempel, dat eerste nummer ....

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Protomartyr - The Agent Intellect - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

The Agent Intellect van Protomartyr duikt momenteel op in flink wat Amerikaanse jaarlijstjes.

De plaat van de band uit Detroit, Michigan, kon een maand of twee geleden ook in Nederland rekenen op zeer positieve recensies, maar in het enorme aanbod van dat moment is de plaat me volledig ontgaan, net zoals vorig jaar het eveneens bejubelde debuut van de band me nooit heeft bereikt.

Vreemd, want Protomartyr maakt muziek die ik normaal gesproken wel kan waarderen. The Agent Intellect krijgt over het algemeen het etiket post-punk opgeplakt, maar dat etiket vertelt maar een deel van het verhaal van de plaat.

De muziek van Protomartyr laat inderdaad flarden horen van de muziek die een band als Joy Division aan het eind van de jaren 70 maakte. Het is muziek met donkere bassen, stuwende ritmes, afwisselend melodieuze en gruizige gitaarlijnen en zang die zeker op het eerste gehoor wat deprimerend over komt.

Het is muziek die ook de afgelopen decennia in grote hoeveelheden is gemaakt, maar waar bands als Editors en White Lies de muziek uit het verleden vooral reproduceerden en populariseerden, geeft Protomartyr een eigen draai aan de invloeden uit het verleden en kiest het zeker niet voor het makkelijkste geluid.

Vergeleken met de meeste andere postpunk bands van het moment klinkt de muziek van Protomartyr een stuk rauwer en bovendien rammelt de muziek van de band uit Detroit wat meer. The Agent Intellect staat vaak wat dichter tegen de punk aan dan de muziek van de andere postpunk bands uit het heden en heeft bovendien het onvaste en tegendraadse wat de muziek van bijvoorbeeld een band als The Fall zo interessant maakte.

The Agent Intellect is een plaat die zijn geheimen hierdoor wat minder makkelijk prijs geeft dan de grootse muziek van de genoemde bands, maar uiteindelijk valt er heel veel te genieten op deze plaat, want wat zijn de songs goed en wat wordt er goed gemusiceerd.

Protomartyr maakt zeker geen muziek voor mensen die het leven deze dagen door een roze bril willen bekijken, maar een ieder die niet vies is van een flinke bak melancholie in deze donkere dagen is bij de Amerikaanse band aan het juiste adres. Prima plaat en veel beter en spannender dan al het andere dat dit jaar in dit genre is verschenen. Erwin Zijleman

avatar van dix
dix
erwinz schreef:

Dichter bij huis

avatar van Alicia
erwinz schreef:

Ik ben het eens met het eerste deel van deze zin. Dit is een lekkere plaat... dat zeker, Protomartyr is een bandje met groeiprotentie, maar dat dit album beter en spannender is dan wat er dit jaar in dit genre is verschenen?

Nee hoor!

Het is soms ook maar net welke plaat in dit "genre", of uit welke genre dan ook, eruit wordt gepikt door media en luisteraar in een bepaald jaar.

Pontiac 87, Why Does It Shake? en Ellen zijn overigens hele aardige tracks.

Edit: halfje erbij!

avatar van samslam
Alicia schreef:

Nee hoor!
!

Als het kan, mag je enkele voorbeelden geven. Ik ben benieuwd.

avatar van Alicia
Volg dit topic postpunk etc.. Daar worden regelmatig door een paar users leuke tips gegeven in dit genre. Niet allemaal uit 2015, want regelmatig worden er leuke albums ook uit voorgaande jaren ontdekt. Enkele voorbeelden uit 2015: Soft Kill, New Politicians, Agent Side Grinder, The Rope, Drab Majesty, Wire, Publicist UK.

avatar van Chameleon Day
dix schreef:

En dan vergeet je zomaar.....Wire.

En mss ook nog snufjes Bauhaus, Bad Seeds, Devo, the Horrors...Pixies?

en de Disappears

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik ben helemaal lyrisch wat betreft hun laatste album en na het concert gisteren in de Melkweg, ben ik maar eens voor deze plaat gaan zitten. En my god, Pontiac 87

avatar van Cor
Cor
Poeh, wat een plaat. Zo dwingend, zo urgent, zo pakkend, zo doorstampend en ga zo maar door. Ik heb ze pas ontdekt door 'Ultimate Succes Today' van dit jaar, maar ik heb duidelijk wat gemist. Heeeeeeeerlijk album. En jongens, 'Pontiac 87', wat een dijk van een song is dat.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Cor schreef:

Mooi om te lezen hoe je hun albums een voor een aan het ontdekken bent. En dan moet de beste plaat nog komen

avatar van Cor
Cor
Mausie schreef:

Oeh, da's veelbelovend en schept verwachtingen

avatar van Juul1998B
Zeeer sterke post-punk plaat met veeel invloeden.
Tot nu toe mijn favo plaat van deze band!