Nathaniel Rateliff & The Night Sweats - Nathaniel Rateliff & The Night Sweats (2015)

Soul / Folk
Label: Concord

1. I Need Never Get Old (4:13)
  2. Howling at Nothing (3:09)
  3. Trying So Hard Not to Know (2:50)
  4. I've Been Failing (3:00)
  5. S.O.B. (4:07)
  6. Wasting Time (3:44)
  7. Thank You (3:17)
  8. Look It Here (3:03)
  9. Shake (3:38)
  10. I'd Be Waiting (3:40)
  11. Mellow Out (3:32)
avatar van lennon
Erg leuke performance bij Jimmy fallon. Ben nu erg benieuwd naar deze plaat. Wat een zanger zeg.

avatar van Sunderland
Na het horen van S.O.B. wil ik mij verder gaan verdiepen in de man en zijn band. Had niet eerder van hem gehoord maar dit smaakt naar meer.

Hij was mij al eerder opgevallen dit jaar door intensieve spam van Rotown waar hij in oktober gaat optreden. De vorige albums waren langs me heengegaan.
Snippets deden me niet zo veel (teveel Van Morrisson dacht ik). Maar dat valt reuze mee en het album blijkt erg lekker te swingen en zit goed in elkaar. Moet live haast wel een feest zijn. Dus misschien ook dat dan maar eens proberen wellicht.

avatar van Sunderland
Ik heb hem ook direct maar met potlood in mijn agenda gezet voor 12 oktober in Bitterzoet. Eerst maar eens het album beluisteren.

Thijssie
Live wel een aanrader, vriendelijke kerel ook.

avatar van Ducoz
En dan te bedenken dat alle vorige albums 'sombermans'folk zijn. Swingt lekker.

avatar van lennon
29 oktober staan ze in tivolivredenburg.

Voor 19 euro heb ik een leuke avond vermoed ik.

lennon schreef:
Voor 19 euro heb ik een leuke avond vermoed ik.

Ik heb ze in Rotown gezien (kleinere club) en dat was zeker een feestje. Maar gek genoeg kwam ik er die avond niet helemaal goed in terwijl het een echte liveband is.

avatar van Ducoz
In Rotown vond ik het een beetje knullig overkomen. Terwijl ik hem live zag tijdens zijn tour daar voor, toen speelde hij gewoon de kampvuurfolk die hij altijd al maakte. Dat stond als een huis, of moet ik boomhut zeggen?

Ja Ducoz maar jij stond ook wel erg niet op te letten en mij af te leiden hoor

avatar van Ducoz
Ohja, ik zag je achterhoofd de hele tijd op dat scherm. Haha

avatar van LucM
I Need Never Get Old vind ik een prima song die in België een dikke hit werd maar vreemd genoeg niet in de top-40 is beland (daar hebben ze geen oor voor kwaliteit). Geeft niets, dat wordt beslist een evergreen en de rest van dit album is zeker zo goed. Vitale, frisse en zeer aanstekelijke songs die het midden houden tussen rock en folk met ook een flinke scheut soul. Het klinkt spontaan alsof het live wordt gespeeld en dat komt de sfeer en het enthousiasme ten goede. Mijn advies als je je slecht voelt: dit album zo luid mogelijk draaien!

MartijnDigitaal
Heerlijke plaat, maar vooral live onweerstaanbaar! Twee keer gezien vorig jaar, geweldige live band!

Voor de song S.O.B. heeft mister Rateliff wel heel goed geluisterd naar het doo-wop liedje Little Bitty Pretty One uit 1957 van Thurston Harris...over een S.O.B. gesproken

avatar van Sven Vermant
80's man schreef:
klein beetje maar...?

avatar van Metalwou
Aangenaam album met veel aanstekelijke liedjes. Vooral de eerste helft vind ik heel erg goed, daarna verslapt mijn aandacht een klein beetje.
Zowel bij de stem als bij de muziek moet ik bij sommige nummers denken aan CCR.

avatar van Sjaan
Heerlijke schijf, ga 1-2-19 naar Tivoli. Ben benieuwd. Doornroosje was in 2016 iig een feestje...

avatar van dominicano fonso
Een zeer goed album met een goede afwisseling van soul en rock.

avatar van ZAP!
Zou dit ook wat voor Mssr Renard zijn?

avatar van Mssr Renard
ZAP! schreef:
Zou dit ook wat voor Mssr Renard zijn?

Ik heb het geprobeerd. Ik dacht namelijk van ook, maar nee. Zie mijn commentaar bij een andere plaat van hem.

Te somber en zwaar vond ik het. Ook teveel op zang gericht, terwijl ik juist houd van meer instrumentaal.

Edit: deze plaag klinkt opgewekter (na 6 reclames over thuisbezorgen), de begeleidende video's beluisterd (vlugjes) en het klinkt erg anders dan wat ik in eerste instantie had gehoord.

avatar van ZAP!
'S.O.B.' leerde ik via de serie 'Fargo' (s3) kennen en dat was meteen hard raak. Het klinkt vaak o zo bekend ('oud', met modern sausje), maar tevens o zo lekker. Ik begin met een dikke 4*, maar daar kan zo nog es een keer wat bij op komen. Mooie stem!

avatar van jdeg
MartijnDigitaal schreef:

Eens! Gezien in Paradiso en Vredenburg. Dat waren echt geweldige avonden. In Vredenburg ontbrak Wesly Watkins, de trompettist. Dat vond ik jammer omdat die man zoveel energie overbracht op het publiek in Paradiso. Zeker de moeite waard om hem een keer live te gaan zien!