Bløf - Helder (1997)

Label: EMI

1. Laten We Gaan Dan (3:40)
  2. Zeven Nachten (3:45)
  3. Duizend Keer (3:11)
  4. Liefs Uit Londen (3:58)
  5. Blik op Oneindig (4:33)
  6. Op Handen (5:52)
  7. Wat Waar Is en Wat Niet (4:31)
  8. Anders (4:51)
  9. Alles Moet Weg (3:17)
  10. Rijden door de Nacht (4:33)
  11. Neer (4:03)
  12. Lieveling (3:14)
  13. Kom Dichterbij (4:03)
  14. Dit Lied (4:22)
  15. Taxi voor Mijn Ogen (4:16)
  16. Helder (5:03)
  17. Aan de Kust * (3:32)
  18. Aan de Kust [Live] * (3:47)
  19. Anders [Live] * (5:30)
  20. Kom Dichterbij [Live] * (4:11)
  21. Wat Zou Je Doen? [Live] * (4:50)
  22. Lieveling [Live] * (4:00)
  23. Schilder Me Rood [Live] * (5:08)
totale tijdsduur: 1:07:12 (1:38:10)
avatar van Nicolage Rico
"Liefs uit Londen" blijft een erg goed lied!

Gewoon recht voor z'n raap. De nummers zijn eenvoudig en luisteren lekker weg.
Mijn favoriet: 'Kom dichterbij', maar ook 'Aan de kust', waar ook Vlissingen in word vermeld.
Voor mij een stukje trots en erkenning als Vlissinger.
Maar buiten omdat, dat is eigenlijk bijzaak, het is gewoon een lekker cd'tje.

avatar van musicfriek
Dit vind ik ook de enige cd die de moeite waard is van Blof. Alles wat daarna kwam klonk erg hetzelfde allemaal. Hier klonk het nog origineel.

avatar van Hans Brouwer
SoundWave schreef:
"Helder" vind ik persoonlijk tot nu toe nog steeds wel de beste cd van Blof. Een cd vol no-nonsens nummers. De nummers zijn eenvoudig en luisteren lekker weg.

Ik heb mij her en der op deze site erg negatief uitgelaten over Bløf. Voor wat betreft dit album "Helder" zal ik dan toch maar zo sportief zijn om mijn mening bij te stellen . Dit album luistert inderdaad lekker weg en de teksten zijn gewoon "helder". Ik heb destijds dit album met 2* gewaardeerd, ik doe er 1,5* bij .
Voor alle duidelijkheid beste Bløf-fans: deze kniebuiging geldt enkel en alleen voor dit Bløf album "HELDER"!! .

avatar van bertus99
Als ik dit album weer eens terug hoor valt me op hoe enorm Blof gegroeid is in de afgelopen 11 jaar. Vooral dat de muziek complexer is geworden en Pascal beter is gaan zingen, zijn stem meer persoonlijkheid en body heeft gekregen sinds de tijd van Helder.
Maar Helder is toch nog steeds een uitstekend album, met enkele echte Blofklassiekers als Liefs uit Londen,Duizend keer,Lieveling en Aan de kust.
Ik ben het er echter zeker niet mee eens dat Blof hier nog origineel en beter klonk dan in het latere werk. De latere albums, met name Watermakers,Blauwe ruis en Umoja laten een band horen die telkens weer verder groeit en al worden de teksten misschien hier en daar wat moeilijker te duiden. Ik vind op Umoja echter veel teksten best wel "helder" en heel mooi van klank en rijm. Daar gaat het ook om.

avatar van Gatver
Ik heb juist het idee, dat de ontwikkeling nogal stagneert! Het begint allemaal wat teveel op elkaar te lijken. Nou, eerst maar het komende album afwachten, hopende dat het beter is.

avatar van bertus99
Ontwikkeling stagneert? Terwijl ze op hun laatste album Umoja allerlei heel nieuwe invloeden uit de wereldmuziek erbij halen. Van Afrikaans tot tango! En dat lukt ze heel aardig.

avatar van Gatver
Ik bedoelde eigenlijk meer de manier, waarop Paskal de teksten zingt. Dat kennen we nou wel. En het zou eens fijn zijn, als ze een keer een tekst schrijven, die je wel in één keer begrijpt! Muzikaal gezien staat het nog steeds als een huis...

avatar van bertus99
Paskal Jacobsen heeft een redelijk goeie, maar beperkte stem. Hij legt er wel veel gevoel in vind ik.
Wat betreft de teksten: ik vind het juist mooi dat ik in sommige teksten steeds weer nieuwe dingen kan horen. teksten hoeven niet begrijpelijk te zijn op de manier waarop een krantenartikel bergijpelijk is. Je kan er zelf van alles uit halen, associeren, je fantasie gebruiken.
Ik vind wel dat in de teksten van Blof vaak wat te veel rijmdwang zit: het moeten rijmen waardoor het soms wat geforceerd wordt

avatar van foxhusky
Het nummer "Op handen" heb ik altijd erg mooi gevonden. Natuurlijk ook "Liefs uit Londen" en "Aan de kust". Verder een heel fijn album om naar te luisteren, "Alles moet weg" vind ik wat minder prettig.

avatar van Erikpol
Helder is het beste van Blof. Daarna is het allemaal langzaam minder geworden...

avatar van Sundance
Het is allemaal zeker niet slecht, maar een heel album uitzitten trek ik niet.

avatar van rkdev
Een stapje beter dan het debuut, maar als geheel nog niet echt overtuigend. Lieveling is wel errug mooi.

goed album staan mooie nummers vind ik zelf één van de beste blof albums (na umoja)

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Ik heb destijds dit album met 2* gewaardeerd, ik doe er 1,5* bij .
Na ruim vier en half jaar de daad alsnog bij het woord gevoegd. 3,5*** voor "Helder (1997)". M.i. het beste studio album van Bløf.

Halfje omlaag gedaan, luister hem weinig en begin hem minder te waarderen *3.5

avatar van Dibbel
Blof hoort blijkbaar ook bij de afzeikgroepen hier.
Daar doe ik lekker niet aan mee.
Rond de helft van de jaren 90 kwam er weer een grote golf groepen op, die in het Nederlands gingen zingen en waarvan Blof, Van Dik Hout, De Kast, Volumia en Is Ook Schitterend de bekendste zijn (althans die me zo te binnen schieten).
Blof is een van de weinigen die het tot nu toe heeft vol weten te houden en dan ook nog op niveau, waarvoor chapeau.
Na een in eigen beheer uitgebrachte CD Naakt Onder De Hemel, is dit dan eigenlijk de eerste echte CD van Blof.
En Blof maakt gewoon eerlijke Nederlandstalige rock met een poprandje, waar niets mis mee is.
De eerste 3 nummers zijn gewoon goed, daarna Liefs Uit Londen, wat ik helaas teveel heb gehoord, maar is natuurlijk ook goed.
Een heel aardig nummer is ook Alles Moet Weg, met een erg herkenbare tekst.
Ook Neer, Lieveling en Aan de Kust zijn sterke nummers die blijven hangen.
De rest is redelijk met hiertussen ook nog wel songs die beklijven zoals Blik Op Oneindig, Anders en Kom Dichterbij.
CD duurt echter iets te lang.
Ik heb er ook nog een bonus live-CD bij, waarvoor inmiddels een correctie ingediend is.
Zoals gezegd, ik vind weinig mis aan Blof en ze zijn zich blijven ontwikkelen.
Pascal had hier nog best wel veel haar...
3,5.

avatar van rkdev
Tweede plaat ‘Helder’ (de 1e voor EMI) is al duidelijk beter geproduceerd, maar het songmateriaal is nog niet voldoende om een compleet album te boeien. Ook de uitspraak van Paskal is af en toe irritant. Wel worden ‘Liefs uit Londen’ en een nieuw opgenomen versie van ‘Aan de kust’ terechte hits en zijn nummers als ‘Anders’, ‘Neer’ en ‘Lieveling’ eerste Bløf-klassiekers in spé. Maar nummers als ‘Op Handen’ en ‘Alles Moet Weg’ zijn wel erg zwak.
Tevens is de (voor de carrière van de band erg) belangrijke drummerwissel van Henk Tjoonk naar Chris Götte aan het einde van de opnames een feit.

Zie http://www.musicmeter.nl/ar... voor een uitgebreider verhaal over Bløf.

avatar van musician
Dibbel schreef:
Blof hoort blijkbaar ook bij de afzeikgroepen hier. Daar doe ik lekker niet aan mee (...)
Een terechte en scherpe constatering van Dibbel en ook bij dit album is deze conclusie helaas weer al te waar.

Het betreft hier overigens de tweede cd van Blof, een periode waarin ik de band nog enigszins in opbouw en zoekende vind.
Ondanks de kwaliteiten die we zullen terugvinden in hun latere werk, wordt hier naar mijn smaak wel een klassieke fout gemaakt: een album met 17 nummers.

Voor mijzelf is de beste Blof cd een kort album, maximaal 40 minuten, dat gevuld is met stevige rockers in de melodielijn zoals we die van Blof mogen verwachten. Een enkele ballad, zoals hier bijvoorbeeld Aan de Kust, is niet erg. Maar het moet beperkt blijven.

Bij rustigere nummers kan Blof nog wel eens gaan navelstaren en beschouwen en dat vind ik zeker niet de sterkste kant van de Zeeuwen.

Concreet betekent het, dat Helder naar mijn smaak beter zou zijn geweest als het zou bestaan uit de beste 10 nummers, stevig doorronkend en eindigend inderdaad met Aan de Kust. Dat zou de kracht van het album enorm doen toenemen en ook de luisterbaarheid van het geheel.

avatar van Twinpeaks
Aardige plaat ,maar weer zo ellenlang.Je hoort dat ze aan het begin van hun carriere staan.Het is allemaal soms net niet ,met liedjes waar meer uit gehaald had kunnen worden.Wanneer ze wel overtuigen,muzikaal dan,helpen ze het weer om zeep met ietwat neuzel teksten.Dat stoort me minder dan voorheen,maar op dit album overtuigende me nog niet helemaal.3 sterren

avatar van Funky Bookie
Goede nederrock plaat. De teksten van Slager doen me vaak denken aan die van Huub van der Lubbe en schieten heen en weer tussen diezelfde uitersten van tenenkrommend tot bloedstollend mooi. Dit album rockt heerlijk weg en de passie in de stem van Jakobsen geeft de band geloofwaardigheid. Grootste nadeel van dit album is de lengte: een kortere plaat had bij mij hoger gescoord.
Al met al dus een onderschatte plaat.

Dibbel schreef:

Zoals gezegd, ik vind weinig mis aan Blof en ze zijn zich blijven ontwikkelen.
Pascal had hier nog best wel veel haar...

Conclusie: Jezelf ontwikkelen is slecht voor je haargroei.
Geen wonder dat veel van die bebaarde bands hetzelfde klinken.

avatar van Mjuman
deric raven schreef:
Conclusie: Jezelf ontwikkelen is slecht voor je haargroei.
Geen wonder dat veel van die bebaarde bands hetzelfde klinken.

Iedereen die ooit zelf heeft afgedrukt (in een doka) weet hoe het werkt, met 3 baden:

1. ontwikkelen - 2. stopbad - 3. fixeren

Al die kalende mannen hebben dat dus nooit geleerd

avatar van Rudi S
Mjuman schreef:

Iedereen die ooit zelf heeft afgedrukt (in een doka) weet hoe het werkt,

Ja en het stonk verschrikkelijk

avatar van Robje1968
Ik was wat verbaasd dat dit album zo`n lage score heeft op deze site.
Ikzelf heb dit altijd wel een lekker nederrock album gevonden.

Ik heb ze laatst een keer zien optreden in Heerlen. Helaas weinig materiaal van dit album en concert viel mij wat tegen. Vond de meeste nummers die ze speelden erg op elkaar lijken. Moet ook wel bekennen dat ik niet zo`n Bløf kenner ben.