Lana Del Rey - Honeymoon (2015)

Label: Polydor

1. Honeymoon (5:50)
  2. Music to Watch Boys To (4:50)
  3. Terrence Loves You (4:50)
  4. God Knows I Tried (4:40)
  5. High by the Beach (4:17)
  6. Freak (4:55)
  7. Art Deco (4:55)
  8. Burnt Norton (Interlude) (1:21)
  9. Religion (5:23)
  10. Salvatore (4:41)
  11. The Blackest Day (6:05)
  12. 24 (4:55)
  13. Swan Song (5:23)
  14. Don't Let Me Be Misunderstood (3:01)
avatar van Emile93
Ik merk dat ik wat uitgekeken raak op Lana en dat ik gewoon niet meer door haar laatste twee albums heen kom. Ze heeft een aparte stem, heeft mooie nummers maar ik kan mezelf niet motiveren te blijven luisteren. Met dit album ook: het album duurt dik een uur en ik heb het zeker in 10 keer 2 keer volledig geluisterd. De nummers duren me te lang en mis een favoriet nummer. Dat alles is geen goed teken. Ik denk dan ook dat ik Lana maar moet gaan laten voor wat ze is, want dit is voor beide partijen niet goed.

avatar van Bert Wasbeer
Soms wat mantra-achtig in de herhalende teksten maar desondanks al met al toch wel een mooi plaatje. Nu de hype er een beetje af is haakt een deel van de fanatieke MuMe gebruikers af met stemmen, maar van mij mag Lana nog wel even blijven zingen.

GCITY050
The Blackest Day is een van de beste tracks. Ooit. Als ik artiest was had ik dezelfde muziek gemaakt, de sfeer past mij als m'n favoriete trui.

avatar van sirenen
erwinz schreef:
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lana Del Rey - Honeymoon - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Heel even hielden we met zijn allen van Lana Del Rey. Voor de zwoele verleiding van haar debuut single Video Games ging zelfs de meest fervente azijnpisser voor de bijl. Er werd daarom met hooggespannen verwachtingen uitgekeken naar haar debuut, maar toen Born To Die dan eindelijk verscheen, was het vooral stil.

Ik vond en vind het debuut van Lana Del Rey een prima plaat. Natuurlijk stonden er wat missers op, maar op welk debuut staan die niet.

De met flink wat tracks uitgebreide Paradise Edition van Born To Die bevestigde wat mij betreft het talent van Lana Del Rey en aan de hand van Black Keys voorman Dan Auerbach maakte ze vorig jaar met Ultraviolence een bescheiden maar ondergewaardeerd meesterwerk.

De meeste critici moeten nog steeds niets hebben van de muziek van Lana Del Rey en dat zal door haar nieuwe plaat Honeymoon niet veranderen. Samen met Dan Auerbach koos Lana Del Rey vorig jaar voor een wat rauwer geluid, maar dat wordt op Honeymoon weer verlaten.

De cynicus zal beweren dat Lana Del Rey op Honeymoon de formule van Video Games nog eens flink uitmelkt, maar zelf zie ik dit toch wat genuanceerder. Op Honeymoon kiest Lana Del Rey vooral voor zwoele en ingetogen songs. Het zijn zwoele, zich langzaam voortslepende songs, die inderdaad wel wat doen denken aan de zoete verleiding van Video Games, maar Lana Del Rey heeft haar geluid inmiddels geperfectioneerd.

Honeymoon bevat vooral dromerige of zelfs hypnotiserende songs die worden gedragen door atmosferische klanken en door de onweerstaanbare vocalen van Lana Del Rey. De instrumentatie op de plaat is knap en bezwerend en Lana Del Rey zog nog niet eerder zo trefzeker.

In een aantal tracks raakt haar muziek bijna aan die van Portishead, maar in de meeste tracks is Lana Del Rey zichzelf. Ze flirt met pop, ze flirt met jazz, ze flirt met de 60s en ze flirt met het heden. De critici zullen het wel weer niks vinden, maar persoonlijk vind ik het echt prachtig en kijk ik uit naar vele regenachtige avonden met deze prachtplaat. Lana Del Rey heeft misschien de schijn tegen, maar acht wat heeft ze veel talent. Erwin Zijleman

Helemaal eens met jou Erwin en interessante ontdekking jouw blog, ga ik volgen!

avatar van erwinz
Thanks

avatar van Slowgaze
Geweldige plaat, heb 'm twee weken lang dagelijks gedraaid, soms meerdere keren per dag, zet 'm nu nog steeds vaak op, bijvoorbeeld nu, terwijl ik mijn boek redigeer. Ja jongens, af en toe moet je even zeggen dat je een boek schrijft. Koop hem. Als ik zeven, acht, negen exemplaren verkoop, kan ik een nieuwe cd kopen.

avatar van WoNa
Opnieuw totaal verrast door Lana del Rey. Er is iets aan die totaal onderkoelde sensualiteit die een snaar raakt. Op een andere manier kan ik het niet uitleggen. Op Honeymoon is de gitaar ondergrond van Dan Auerback totaal verdwenen. Op 'Ultraviolence' dacht ik nog dat het aan die productielaag lag dat ik het zo'n goed album vond. Dat is dus niet zo. Ook Honeymoon gaat er in als de spreekwoordelijke bruidstaart.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Beste plaat van Lana del Rey tot nu toe. De focus van deze plaat ligt nog meer op het prachtige stemgeluid van Lizzy Grant zeker door de karige productie. Wat dat betreft is de eerste single High by the Beach een beetje een vreemde eend in de bijt van het album, maar één die er wel goed tussen past om het ritme wat te breken.

Mijn favoriet is Terrence Loves You. Prachtig ingezongen, schitterende begeleid.

Ik denk dat Slowgaze en ik maar eens een popavond moeten organiseren en naar Eefje, Taylor en Lana gaan luisteren

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Snoeperd schreef:
Terrence Loves You vind ik gewoon eng mooi.

avatar van Gretz
Maartenn schreef:

Goed plan. I'm in.

avatar van Korreltje Zout
Prima album. Ik ben blij dat ze zo actief is, en dat haar muziek toch prettig en interessant blijft.

High by the Beach vind ik het minst geslaagde nummer, en Terrence Loves You het beste nummer. Wat dat laatste betreft zijn Lana en ik het met elkaar eens.

Snoeperd schreef:
Terrence Loves You vind ik gewoon eng mooi.

Fantastisch nummer, heel traag aan het begin, en het moment dat het nummer tot leven is gewoonweg magisch. De blazers doen me ook wat aan de latere Talk Talk denken. En met alle respect voor de overleden Bowie, maar 'Terrence Loves You' heeft toch wel m'n favoriete Major Tom-moment.

avatar van Gretz
High by the Beach

Waarom is dit nummer eigenlijk geen enorme hit geworden?

avatar van Slowgaze
Omdat de leventje oneerlijk is, daarom niet.

Arbeidsdeskundige
Music to Watch Boys en High by the Beach zijn mijn favoriete nummers op dit fraaie album waar ik heerlijk bij weg kan dromen. Lekker mysterieus.

avatar van Cor
Cor
Nog steeds een marginale toename in kwaliteit. Heel langzaam groeit ze richting het 4**** niveau. Dit album is wel meer een geheel dan de twee voorgangers, die toch wat fragmentarischer aandeden.

ATZ
Heerlijke dromerige muziek, waarbij het hoge niveau vrijwel het gehele album vastgehouden wordt.

Lana del Rey zou, mijns inziens, ook perfect een nieuwe Bondsong kunnen inzingen.

avatar van jordidj1
Vol punt erbij. Dit is misschien wel het beste Lana Del Rey-album.
Fantastisch sfeertje.

jordidj1 schreef:
Dit is het beste Lana Del Rey-album.

Fixed that for you.

avatar van Ralph.
Salvatore sowieso top 5 Lana. Hou op. Zo goed.
Alsof je in Italie loopt in jaren 40, 50 vorige eeuw.
Wordt te weinig over die track geluld!

avatar van pmac
Knappe plaat maar duurt te lang. Een beetje minder echo had ook gekund. Verder is de plaat een uitstekende verzameling nummers die wel iets meer draaibeurten nodig hadden om te vallen.

avatar van pmac
Ik lees mijn deels zeikerige commentaar. Het is echter echt een klasseplaat. Tot en met Salvatore blijven alle nummers in je kop kleven. Het lijkt alsof he naar een themaplaat luistert.
Her mag dan de lichte titel Honeymoon dragen maar de meeste nummers doen meer aan een begrafenis denken. Lana del Rey blijft een ongrijpbaar fenomeen.

avatar van Yield
geplaatst:
Had al een aantal albums van Lana in mijn kast staan. Destijds fan geworden na Video Games, zoals velen. Maar soms is het gewoon te veel drama en teveel van hetzelfde, waardoor ik haar albums zelden volledig afluister. Ook bij het bewierookte NR album stond ik niet klappend op de banken.
En zie, er stonden een aantal LDR albums die nog ontbreken in mijn collectie in de aanbieding bij Velvet en deze Honeymoon was er een van. En voor het eerst ben ik echt volledig overtuigd van haar kwaliteiten, ja misschien te laat, maar Honeymoon kent een paar van de mooiste songs van Lana del Rey die ik ken. En wat is het dan een genot om naar haar stem te luisteren. Yield heeft na 8 jaar dus weer even het licht gezien.