Trace - Birds (1975)

3. In a Mist (1:15)
  4. Opus 1065 (7:46)
  5. Penny (2:53)
  6. Trixie Dixie (0:39)
  7. Birds Suite: King Bird (22:01)
  8. Birds [Short Edit] * (3:41)
  9. Tabu [Second Version] * (4:14)
Stijn_Slayer
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Rick van der Linden was een fenomeen dat niets onderdeed voor Keith Emerson en Rick Wakeman.

Een tikkeltje minder dan het debuut, maar dat kon ook haast niet anders. Hun debuut blaast het beste van Emerson, Lake & Palmer zelfs weg. Op Birds is Pierre van der Linden vervangen door Ian Mosley (ja, van Steve Hackett en Marillion), een waardige opvolger.

De opener blaast je meteen van je sokken. Naast 'Bourrée' is het vooral de 'Bird Suite' dat de aandacht trekt. Bij vlagen duizelingwekkend!

Helaas zijn de cd's van Trace zo verdomd lastig (en duur) te krijgen op cd. En dan die levertijden.. Zul je zien dat ze uiteindelijk de cd helemaal niet kunnen leveren.... Ik heb uiteindelijk op Groove Collector een bestelling geplaatst, ik hoop dat dat goed gaat.

Op vinyl zijn de drie albums van Trace goed verkrijgbaar. Mijn exemplaren heb ik vorig jaar voor een paar euro per stuk op een platenbeurs gekocht.

avatar van crosskip
Waarom wist ik hier niks vanaf? Tegen gekomen vanwege het feit dat Ian Mosley hier drummer is, maar anders had ik dit echt nooit ontdekt. Heerlijke instrumentale prog rock waar ik alleen maar met een grote grijns naar kan luisteren. Heb net eerste luisterbeurt erop zitten en het album vloog echt voorbij!

Crimineel onbekend album zeg.

WPE
Ook ik vind dit album iets minder dan hun debuut, maar toch nog steeds heel erg goed! Rick van der Linden was een geweldige toetsenist...

avatar van wowter
Komt in november als 'special edition' bij Pseudonym uit, met een extra cd vol livemateriaal (opgenomen in Duitsland en Zweden) uit dezelfde periode. Materiaal uit de archieven van Rick van der Linden. Het boekje zal onder meer een exclusief en nieuw interview met Ian Mosley bevatten.

avatar van wowter
Zojuist het persbericht de deur uitgedaan:

De drie albums van de Nederlandse progressieve rockband Trace worden in november in een uitgebreide versie uitgegeven. Deze maand (september) is het 40 jaar geleden dat het debuut van de band van Rick van der Linden is uitgekomen.

‘Ekseption was als het ware studeren. Na mijn diploma besloot ik mijn studie voort te zetten met Trace’, aldus Rick van der Linden. Deze groep was Ricks geesteskind tussen 1974 en 1977, nadat hij bijna tien jaar deel had uitgemaakt van Ekseption. Trace was een stevige, symfonische popgroep die drie album maakten vol klassiek geïnspireerd eigen materiaal. Bijgestaan door drummers Pierre van der Linden (Brainbox, Focus) en Ian Mosley (Marillion, Steve Hackett Band, Gordon Giltrap) en bassist Jaap van Eik (Cuby & The Blizzards, Solution, Panda, Vitesse), ontpopt de toetsenvirtuoos zich op de albums Trace en Birds als schrijver én uitvoerende muzikant, terwijl drie oude maatjes van Rick uit zijn Ekseptiontijd hem helpen op het derde en laatste Trace-album The White Ladies.

Voor het eerst zijn de drie Trace-albums op correcte wijze geremastered (24 bit), dankzij het gebruik van de originele mastertapes. Ieder album bevat bonusmateriaal in de vorm van outtakes, demo’s en live-opnamen. Trace is uitgebreid tot een dubbel-cd met meer dan anderhalf uur aan extra materiaal, terwijl Birds is uitgebreid met een zeldzame verkorte versie van het titelnummer als bonus, plus een uur aan puur livemateriaal opgenomen in Zweden en Duitsland. The White Ladies bevat wat ruwe schetsen en mixen van songs op het album, plus een ouverture Fugue die door Rick werd gespeeld op het kerkorgel van Het Raadhuis te Arnhem, tijdens een van de laatste optredens die Trace in 1977 gaf. Alle albums zijn gestoken in fraai vormgegeven hoezen met zeldzaam fotomateriaal en exclusieve nieuwe interviews van journalist Wouter Bessels met onder meer Jaap van Eik, Ian Mosley, technicus Jan Schuurman en arrangeur Job Maarse. Met deze langverwachte heruitgaven wordt het Trace verhaal nu eindelijk op de meest eerlijke en correcte manier weergegeven.

2CD TRACE – Trace + 17 bonus tracks
2CD TRACE – Birds + 10 bonus tracks
CD TRACE – The White Ladies + 14 bonus tracks

Releasedate: 28 november 2014.
Als eerste te koop op 22/23 november 2014 op de Mega Platen & CD Beurs in Utrecht.

Tracklisting van komende heruitgave 'Birds':

vigil schreef:
Ja geweldig nieuws!

Heb je ze al gehoord journalist van dienst

Ja Vigil.
Sterker nog: ik heb ze mede samengesteld en de liner notes geschreven (voor alle drie heruitgaven).
Er staan zelfs opnamen op die zijn getrokken van tapes uit mijn archief.

avatar van spoiler
We wachten geduldig tot november.

avatar van spoiler

9. Peace Planet 4:02 - live

CD2 tracks 1-9 previously unreleased
Tracks 1-4 live on Swedish Radio, Stockholm, Sweden, April 7th, 1975
Tracks 5-9 live in Langelsheim, Germany, January 18th, 1976

Birds is al een prachtige plaat van Trace, maar de bonus CD bij de heruitgave uit 2014 is echt geweldig. Zo jammer dat ik dit nooit live heb kunnen beleven (ben van '71 hè).
Trace ligt hier vaak op de draaitafel.

avatar van Hans Brouwer
spoiler schreef:
Trace ligt hier vaak op de draaitafel.
Ik ben van '58 maar ik heb Trace ook nooit live mogen aanschouwen. "Birds" en voorganger "Trace" zijn inderdaad twee geweldige albums die bij mij ook regelmatig in de cd speler te vinden zijn.

avatar van Boermetkiespijn
"In the Mist" kwam me zo ongelofelijk bekend voor. Inmiddels ben ik er eindelijk achter waarvan...

SLAPSTICK | KAPPERSZAAK | REMBO & REMBO | VPRO | 1994 - YouTube