Boudewijn de Groot - Toen & Nu (2003)

Alternatieve titel: De 40 Mooiste Liedjes van Uw Keuze

Folk / Rock
Label: Universal

1. Strand (2:30)
  2. Noordzee (2:29)
  3. Welterusten, Meneer de President (2:32)
  4. Elégie Prénatale (2:02)
  5. Een Meisje van Zestien (2:59)
  6. Er Komen Andere Tijden (2:10)
  7. Woningnood (2:06)
  8. Het Land van Maas en Waal (3:00)
  9. De Vrienden van Vroeger (2:56)
  10. Testament (3:15)
  11. Verdronken Vlinder (2:27)
  12. Beneden Alle Peil (3:08)
  13. Naast Jou (3:31)
  14. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:47)
  15. Voor de Overlevenden (2:59)
  16. Lied voor een Kind Dat Bang Is in het Donker (2:52)
  17. Eva (3:01)
  18. Prikkebeen (4:12)

met Elly Nieman

19. Waterdrager (3:16)
  20. Ballade van de Vriendinnen voor één Nacht (2:54)
  21. Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen (3:25)
  22. Tante Julia (2:52)
  23. Jimmy (3:56)
  24. Wat Geweest Is, Is Geweest (4:02)
  25. Onderweg (3:01)
  26. De Reiziger (2:49)
  27. Ik Zal Je Iets Vertellen (3:19)
  28. Ik Ben Ik (2:40)
  29. Moeder (3:53)
  30. Wegen (2:07)
  31. De Kinderballade (4:14)
  32. Een Tip van de Sluier (4:57)
  33. Telkens Weer (5:30)
  34. Malle Babbe [Live] (5:18)
  35. Een Wonderkind van 50 (4:14)
  36. Als Jij Niet van Mij Houdt (3:18)
  37. Annabel (4:04)
  38. Avond (4:33)
  39. Eeuwige Jeugd (4:03)
  40. Het Einddoel (4:18)
avatar van c-moon
Uitstekende verzamelaar (ja, inderdaad "wéér" een), samengesteld door de leden van de CD/DVD Music Club die ook achteraan in het booklet veremeld staan, vandaar ook de ondertitel "de 40 mooiste liedejs van uw keuze". Eigenlijk moet dat zijn de 38 mooiste liedjes van uw keuze, want de twee laatste nummers - Eeuwige Jeugd, Het Einddoel - ziijn bonustracks. Het wareen toen (2003) gloednieuwe songs voor van de dan nog te verschijnen plaat "Het Eiland in de Verte" ...

De compilatie biedt een goed en volledig overzicht van Boudewijn's carrière van 1964 tot en met 2003, met de voor de hand liggende hits, maar toch ook enkele albumtracks... en ook het nummer "Ik Ben Ik", dat - tenzij ik me vergis - niet op een regulier album staat...

Als je nog niks van Boudewijn in huis hebt, is deze compilatie een aanrader, het biedt een goede kennismaking met de Groot's oeuvre...

Favorieten?
* Moeder
* Telkens Weer
* Malle Babbe
* Avond

En... DE KINDERBALLADE een van 's mans mooiste nummers ooit als u het mij vraagt!

Veel vollediger is natuurlijk de compilatie "Wonderkind aan het Strand" waarop je ook liedjes terugvindt die wat zeldzamer zijn en tot dan toe nog niet eerder uitgebracht waren... En je kan dan nog kiezen voor de 2CD of 4CD versie...

Een compacte verzamelaar die ik ook kan aanraden is "Grootste Hits" (1973) omwille van de originele trackkeuze; je vindt er ook "Apocalyps" en "Onder Ons" op bijvoorbeeld...

Of je bent natuurlijk even "completist" als gek als ik en hebt alle studio-albums én verzamelaars van Boudewijn in huis

Geweldige soundtrack.
Favo liedjes:

Welterusten, meneer de president
Een meisje van zestien
Maar de allerbeste is Onderweg

EVANSHEWSON
Wat heeft deze gigant toch mooie liedjes gemaakt. Uiteraard het gros met medewerking van de prima tekstschrijver Lennart Nijgh.

Raar maar Annabel vind ik in de coverversie van Hans de Booij gewoon stukken beter dan de auteursversie hier.

Mijn absolute favo's zijn :

De Reiziger - was ook mijn vader zaliger's favoriet, dus met dat nummer heb ik een speciale band;

Voor de overlevenden
Avond
Kinderballade
Wat geweest is, is geweest
Beneden Alle Peil

En ga zo maar verder, dit is een ideale verzamelplaat, eigenlijk gewoon verplichte kost voor iedere liefhebber van het beste Nederlandstalige chanson dat ooit gemaakt werd.

5 sterren, uiteraard.

*****

Dit soort hoezen vind ik altijd verschrikkelijk, maar deze 2CD bevat wel alle (voor mij) goede nummers van Boudewijn de Groot.

Eigenlijk vind ik alleen (de juist zo bekende nummers) Het Land van Maas en Waal en Malle Babbe maar niks. Dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door bijvoorbeeld het wonderschone Eva, Vrienden van Vroeger, dat je weer echt even aan vroeger laat denken, het grappige Strand,
of Welterusten, Meneer de President, dat (verontrustend genoeg) helaas gewoon actueel blijft.

Verder klinkt het zo hier en daar wel wat oubollig allemaal, maar dat heeft juist wel weer z'n charme. Het merendeel van de teksten is in ieder geval nog steeds ijzersterk.

Dikke 4,5* voor deze mooie verzamelaar.

avatar van musiquenonstop
Geweldige verzamelaar van een zanger met een eigen genre. Helaas zijn de nummers zonder zijn vaste tekstschrijver een stuk minder. Maar muzikaal altijd dik in orde.

Aurum schreef:
...deze 2CD bevat wel alle (voor mij) goede nummers van Boudewijn de Groot.

Alleen besef ik me nu dat wel het geweldige "Vlucht In De Werkelijkheid" ontbreekt. Die hadden ze er nog wel tussen mogen proppen.

Staat nu op 69 in album top 100

Welke album top 100?