Floating Points - Elaenia (2015)

Electronic / Jazz
Label: Pluto (II)

1. Nespole (5:08)
  2. Silhouettes (I, II & III) (10:42)
  3. Elaenia (7:14)
  4. Argenté (4:34)
  5. Thin Air (3:59)
  6. For Marmish (5:46)
  7. Peroration Six (5:14)
avatar van Dakduivel
Dit kan niet anders dan briljant worden. Hier kan je alvast Silhouettes (I, II & III) volledig luisteren.

avatar van Jessensei
Het is ook briljant. Het beste wat jazz kon overkomen, samen met Flying Lotus.

avatar van Oepsje
De nummers die al te streamen zijn via Spotify klinken echt heerlijk! Dat wordt genieten op CATCH volgende week

avatar van T.O.
Moet hem nog luisteren, maar ben erg benieuwd.

tuktak
Ik moet zeggen dat het mij een beetje tegenvalt. De afgelopen maand heb ik mezelf moeten pushen om dit album af en toe op te zetten. Dit dan met de hoop het geniale nog te gaan vatten.
Silhouettes is met stip het beste van deze plaat, op andere momenten kost het me moeite de aandacht erbij te houden. Alleen met de afsluiter Peroration Six komt Floating Points weer terug naar een spannend niveau.
Het album is veel meer jazzy dan ik van Floating Points gewend ben, maar dat zou opzich een extra plus kunnen zijn. Het middendeel met track 3,4 en 5 is echter iets wat ik niet helemaal begrijp. Elaenia is iets van ambient, maar dan weinig boeiend, geen flauw idee wat ik daar mee aan moet.
Vervolgens Argenté, dat klinkt als een soort van modulair experimentje, waar op het laatst, dat dan weer wel, een heerlijk pianootje doorheen komt. Dit red het nummer echter niet. En Thin air is eigenlijk hetzelfde van dat. For Marmish klinkt vervolgens, mij ben je dan al kwijt, als een soort slaapversie van St Germain. Goede albumvulling, maar zeker geen hoogtepunt.
Live zou dit nog wel goed uit de verf kunnen komen, maar dan moet Floating Points er nog wel flink wat van zijn oudere materiaal tegenaan gooien.

avatar van sander.
1,5
Dikke gaaaap wat een saaie flutplaat is dit.

avatar van CrossProduct
Het is een wel erg lange zit tussen Silhouettes en Peroration Six, de twee hoogtepunten van het album. De rest is weinig interessant zo op het eerste gezicht. Wie weet ga ik het nog meer waarderen na meer luisterbeurten.

avatar van Teunnis
Silhouettes (I, II & III) en Peroration Six zijn inderdaad dé twee hoogtepunten van deze plaat. De rest klinkt wat meer als albumfiller, al vind ik het niet zo slecht als hierboven en in het gemiddelde beweerd wordt.

avatar van Norrage
Laag gemiddelde, maar ik vind het album fantastisch!

---

Bijna elk jaar lijkt wel voor mij (en ook wel internationaal) een elektronische revelatie te hebben. Zo bereikte bijvoorbeeld Darkside (Nicolas Jaar/Dave Harrington) in 2013 al hoge noteringen, en bracht Flying Lotus vorig jaar voor de zoveelste keer een succesverhaal uit. Dit jaar is het langverwachte album van Floating Points uitgekomen, ofwel DJ Sam Shepherd. Shepherd is een DJ uit de stal van o.a. genregenoten Four Tet en Caribou en timmerde al een tijd aan de weg. Hij legde al een paar bijna legendarische DJ-sets op de mat, die vaak gedragen werden door jazzy arrangementen en veel blazers en strijkers.

Zoals een goed elektronische album betaamt, luistert Alaenia weg als één langgerekt nummer. Prachtig gearrangeerde jazzy keyboard/electro-beats die indrukwekkend zijn aangevuld met onder andere een gitarist, een drummer en een strijkers-sectie. Hiermee ontstijgt Floating Points duidelijk de elektronische standaard, en mixt hij genres als jazz, funk, klassiek en electro aan elkaar. Vooral het al uitgebrachte nummer Silhouettes (I, II & III) is imponerend, zeker als de sfeer aan het einde nog extra wordt aangedikt door een gospelkoortje. Maar nergens overdoet Floating Points dit soort instrumentale toevoegingen, zoals andere artiesten regelmatig wel doen. Af en toe nijgt het album daarom een beetje saai te worden, maar telkens houdt de onderhuidse spanning van zijn donkere beats je bij de les. In het sluitstuk van het album nemen de beats dan ook weer toe in tempo en horen we het meest elektronische nummer van het album Thin Air de luisteraar bij de strot grijpen. Maar het laatste ware hoogtepunt is de afsluiter Peroration Six waar alle kwaliteiten van de plaat bij elkaar komen: een duistere beat, zoemende gitaarlijntjes en een jazzy samenspel van geluiden. Heerlijk.

Floating Points maakt de belofte meer dan waar. Wellicht niet zo stampend en energiek als zijn club-shows, maar op plaat een prachtige smeltkroes van stijlen. Hij ontstijgt hier meerdere genres tegelijk en doet wat weinigen voor hem hebben gedaan. En daarmee heeft Sam Shepherd verdiend mijn elektronische hoogtepunt van 2015 bemachtigd!
Album Floating Points - Alaenia (2015) - pat-sounds.blogspot.nl

ohmusica
Silhouettes: Staat ook op deze mooie afspeellijst: 22: Jordan Rakei Selects on Spotify - open.spotify.com

avatar van Minneapolis
ohmusica schreef:

Dat is zeker een mooie afspeellijst. Tenminste.. de bekende namen die ik ken heb ik allemaal erg hoog zitten (Floating point, Fink, Bon Iver, Michael Kiwanuke, Jeff Buckley en Lewis Taylor(!)) .

Leuk, want ik kwam toevallig net naar deze pagina om tips te vragen in de lijn van dit album (en Darkside - Psychic / Floex - Zorya). Als ik het moet beschrijven.. Electronische muziek met jazz invloeden/ instrument gebruik (als de klarinet Floex of de gitaar bij Darkside dus) of een fijne groove.
Ik zal die lijst verder luisten, maar tips (of meer van dit soort lijsten) blijven welkom natuurlijk want het genre is electronic is mij te breed om de krenten er makkelijk uit te pikken.

Minneapolis schreef:

Helaas heeft nog niemand je van tips voorzien. Helaas ken ik niks in deze lijn, maar Floex ken ik dus nog niet. Dat ga ik nu snel checken. Als je van jazz houdt, kan ik je wellicht Gideon van Gelder - Lighthouse aanbevelen.

avatar van sj0n88
O, en ik neem aan dat je al bekend met met BADBADNOTGOOD? Ligt hier niet helemaal in het verlengde van, maar wel hele fijne moderne jazz.

Dit album van Floating Points heb ik vorig jaar wel wat luisterbeurten gegeven, maar eigenlijk te weinig. Aangezien ik Floating Points dit op Best Kept kan gaan aanschouwen, ga ik me toch weer even goed in dit album en zijn vorige werk verdiepen. Silhouettes (I, II & III) en Peroration Six zijn alvast prachtnummers.

avatar van Minneapolis
BADBADNOTGOOD ken ik sj0n88, net als Long Arm (met het mooie album The Branches), die ik nog een stukje beter vind.
Gideon van Gelder ken ik van naam en flarden. Wel heel anders dan de andere namen (echt jazz namelijk), maar daar ben ik ook niet vies van. Komt op mijn lijstje. bedankt voor de tip!

Dan komt Long Arm weer op mijn lijstje te staan

Wat een album is dit zeg, geweldig. Pure magie. De manier waarop FP hier zijn acoustische drums mixt met IDM achtige synth geluiden en Jazz instrumentatie is meesterlijk. Pak je beste koptelefoon, doe je ogen dicht en je zult wegdromen met dit album. De prachtige kleine details die FP in de tracks heeft gestopt maakt elke track memorabel. En ik heb nog nooit zo'n prachtig album einde gehoord... De manier waarop Peroration Six steeds intenser wordt totdat het abrupt allemaal stopt en er alleen nog de stilte overblijft. Wat heb ik een kippenvel van dit albumpje (bestaande uit "maar" 7 tracks) gekregen.