Boris McCutcheon - When We Were Big (2003)

Roots / Folk
Label: Cactusman

1. Hitch a Ride (2:49)
  2. Beautiful Prison (3:19)
  3. Idiot Lights (2:29)
  4. Clumsy Kiss (4:25)
  5. Slow Diablo (3:00)
  6. Sad Mountain (4:09)
  7. Santa Rosa Plims (4:00)
  8. Gift Horse (4:26)
  9. Fine Suede (4:01)
  10. Mole in the Ground (5:18)
  11. Pumpkin Farmer of Half Moon Bay (3:42)
  12. Hurt (3:37)
  13. Meet Me (3:20)
  14. Diablo Waltz (15:37)
kuifenco
De zoveelste obscure americanaplaat zeker? Ja. Is het wat? Ja. Voor mij ook? Denk het niet. Waarom doe je zo korzelig? Omdat ik al 100 keer dit gesprek met je heb gevoerd. 't Is toch leuk om over muziek te praten? Nee. Hoezo niet? Omdat jij geen reet verstand hebt van deze kost. Nou ja zeg, wat onaardig! Klopt, jammer dan.

avatar van potjandosie
onlangs dit album ergens uit de uitverkoopbakken gevist. kende deze Amerikaanse singer/songwriter tot nu toe niet. de man trok voor dit album naar de woestijn van Arizona en deed daar inspiratie op voor dit geweldige "When We Were Big". dit 2e album dat hij in eigen beheer uitbracht werd destijds goed ontvangen en leverde hem ook internationale erkenning op. begrijp dat de man meerdere malen het kleinere NL clubcircuit heeft aangedaan en vermoedelijk nog steeds in de marge opereert.

zijn muziek lijkt een mix van folk/country/rock/blues maar de man klinkt bovenal authentiek.
bezield, energiek, soms "vuig" en dan weer warm en intiem. kon geen enkel zwak nummer op dit ijzersterke album ontdekken. het album staat vol met stuk voor stuk door de man zelf geschreven memorabele songs, uitgezonderd track 11) co-written met Mark Ray Lewis en de traditional 10). "Idiot Lights" doet denken aan Steve Earle en bij "Gift Horse" moest ik denken aan de muziek van John Moreland. tracks als "Fine Suede" en "Pumpkin Farmer" up-tempo nummers met gierende gitaren en een heerlijke harmonica, worden afgewisseld met prachtige, akoestische ballads als "Hitch a Ride" en "Mole In The Ground", gezongen met de geweldige, wat rauwe stem van Boris McCutcheon. ook "Beautiful Prison" en "Sad Mountain" zijn song pareltjes.

5) "Slow Diablo" en 14) "Diablo Waltz" zijn instrumentale nummers die volledig bij de sfeer van dit album passen. dit album uit 2003 maakt mij zeer benieuwd naar meer werk uit 's mans oeuvre.

album werd geproduceerd door Boris McCutcheon, Pete Weiss & Craig Schumacher (de laatste is bekend van zijn producties met o.a. Calexico, Giant Sand & Jayhawks)
opgenomen "at Wavelab Recording Studios, Tucson, Arizona"

de muzikanten op dit album:
Boris McCutcheon: vocals, guitar, harmonica, mandolin, orchestra bells
Jeff Berlin: drums
Brett Davis: bass, guitar, tenor banjo, resonator guitar, lap steel, mandolin, xylopipes, backing vocals
Pete Weiss: guitar, piano, backing vocals

Guest appearances:
Craig Schumacher: microrgan, vox continental, hammond B3, pump organ, backing vocals
Nick Luca: Wurlitzer, hammond B3, fender rhodes, piano, effects
Steve Grams: upright bass