Zehn (2015)

Duitsland
Electronic / Dance
Label: Ostgut

1. Marcel Fengler en Elif Bicer - Fallin' (7:01)
  2. Ben Klock - Sirens (8:26)
  3. Ryan Elliott - Smith Lake (6:04)
  4. Steffi - Löweborschtel (5:52)
  5. DVS1 - [Ecks] (6:12)
  6. Atom™ - Stromlinien (5:54)
  7. Marcel Dettmann - Encode II (7:05)
  8. L.B. Dub Corp - Roller (Len Faki Interpretation) (6:24)

met Function

9. Substance - Keine Angst (5:50)
  10. Kobosil - Saldae (6:34)
  11. Barker & Baumecker - Love Is a Battlefield (10:06)
  12. Etapp Kyle - Nolah (6:19)
  13. Nick Höppner - Double-Cross (5:07)
  14. Answer Code Request - Zeitspielraum (5:42)
  15. Doms & Deykers - Whirling (7:54)
  16. Virginia - Never Underestimate (6:33)
  17. Anthony Parasole - Heartbeat (5:19)
  18. Martyn - Jah Bedouin (7:36)
  19. Dinky - Planes (7:55)
  20. Len Faki - Rainbow Delta [Ambient Mix] (4:56)
  21. S/D - The Launderette (4:53)
  22. Atom™ en Tobias. - Physik E7532 (5:42)
  23. Planetary Assault Systems - Hama Static (5:16)
  24. DIN - Mono (5:07)
  25. Norman Nodge - Beastmode (5:40)
  26. Fiedel - Probe-806 (6:29)
  27. Tobias. - Like a Drug (8:35)
  28. Efdemin - Unten Links (5:25)
  29. Function - DX3_Analog_Bass_Seq (6:40)
  30. Boris - Lock (10:39)
avatar van Mjuman
Zehn (3-cd) is verschenen tgv het 10-jarig bestaan van Berghain, en opvolger van Fünf (2-cd). Ostgut staat erom bekend dat releases niet in een mega-oplage worden geperst. Bij Fünf was ik er op tijd bij, maar bij Zehn zat ik er naast - al kon je de cd-box nog wel met een meerprijs kopen.

Daarom heb ik de afgelopen 1,5 jaar, in etappes, de 10 stuks 12"s gekocht die deze set vormen. Neemt iets meer ruimte in, maar geeft iets meer 'luister-rust'. Het is voor mij nog maar de vraag in hoeverre het haalbaar is om de 3 cd's op één dag - laat staan achter elkaar - te willen draaien. Die 12"s hebben een andere indeling/volgorde dan de cd-set en nodigen meer uit tot dosering - ok, je kunt er meerdere achtereen draaien, maar dan nog. De 12"s volgen het klassieke 'Ostgut-recept' - dwz één zijde 33rpm (2 tracks); de andere 1 45 rpm (1 track); het is dus een gedoe om een 12" in zijn geheel achtereen te draaien. Beter meerdere meerdere 2-track-kanten achtereen, ipv flippen en toerentaal te moeten wijzigen.

Wat valt op: dat het toch - 1 label - een behoorlijk gevarieerd geheel is geworden: van de relatief strakke fors tegen minimal aanleunende tracks, Ryan Elliot via Efdemin (minimalistisch,maar minder strak) naar de hop-skip-jump beats van Steffi, met dan nog de tracks van Martyn (beetje D&B, donkere beats) erbij.

Overigens is het geheel ook als (betaalbare) download verkrijgbaar.

Ik ben heel tevreden met de set van 10 fraai vormgegeven 12"s - voor het fijne plaatjesdraaien.